Läsa samma universitetskurs igen?

PetiteFrancaise

Trådstartare
Kan man läsa samma universitetskurs på samma universitet två gånger? Jag har redan läst kursen och har betyg i den, så enda anledningen att jag vill läsa den igen är för att det är kul. Men det går säkert inte eller?
 
Kan man läsa samma universitetskurs på samma universitet två gånger? Jag har redan läst kursen och har betyg i den, så enda anledningen att jag vill läsa den igen är för att det är kul. Men det går säkert inte eller?
Skulle gissa att det inte går, det är svårt att ens bli omregistrerad för att få ett slutbetyg ibland.
 
Kan man läsa samma universitetskurs på samma universitet två gånger? Jag har redan läst kursen och har betyg i den, så enda anledningen att jag vill läsa den igen är för att det är kul. Men det går säkert inte eller?
Om man frågar den som har kursen kan man ju kanske få lov att sitta med utan att lämna in tentor och uppgifter. Om det finns plats i salen. (jag gjorde det med en kurs när jag gick gymnasiet och skulle skriva sista terminens uppsats om ett ämne det fanns en kvällskurs på.)

Det gäller ju då verkligen att inte ställa till arbete för den som har kursen, eller ta upp för mycket plats.
 
Om man frågar den som har kursen kan man ju kanske få lov att sitta med utan att lämna in tentor och uppgifter. Om det finns plats i salen. (jag gjorde det med en kurs när jag gick gymnasiet och skulle skriva sista terminens uppsats om ett ämne det fanns en kvällskurs på.)

Det gäller ju då verkligen att inte ställa till arbete för den som har kursen, eller ta upp för mycket plats.

Det är en distanskurs så föreläsningarna är på videolänk! Men det går säkert inte att läsa kursen igen tyvärr... men det hade varit kul!
 
Det är en distanskurs så föreläsningarna är på videolänk! Men det går säkert inte att läsa kursen igen tyvärr... men det hade varit kul!
Samtidigt, du har ju läst kursen, den är bra i minnet. Men i realiteten skulle det ju vara samma sak igen (får man förmoda) vilket inte alls är samma sak eftersom ens fokus inte riktigt blir lika stort tror jag. Lösningen är ju kanske att läsa nästa kurs med samma föreläsare eller läsa om litteraturen.
 
Kan man läsa samma universitetskurs på samma universitet två gånger? Jag har redan läst kursen och har betyg i den, så enda anledningen att jag vill läsa den igen är för att det är kul. Men det går säkert inte eller?
Det kan jag inte tänka mig, du har ju liksom fått kursen en gång redan. Däremot kan du ju fråga om du kan få följa den, alltså sitta med på föreläsningar och så. Men de kan inte examinera dig en gång till, så inlämningar etc lär gå bort.
 
Kan man läsa samma universitetskurs på samma universitet två gånger? Jag har redan läst kursen och har betyg i den, så enda anledningen att jag vill läsa den igen är för att det är kul. Men det går säkert inte eller?
En kollega läste om en kurs som hen tagit ~10 år tidigare, då hen bytte inriktning i arbetet och ville fördjupa sig i det aktuella ämnet igen.

Det gick eftersom kursen hade bytt kurskod sedan hen läste den under utbildningen.
 
Kan man läsa samma universitetskurs på samma universitet två gånger? Jag har redan läst kursen och har betyg i den, så enda anledningen att jag vill läsa den igen är för att det är kul. Men det går säkert inte eller?

Svaret är egentligen nej men det sker ibland misstag vid antagningen. När det har hänt så får den antagna studenten inte nekas på grund av att man inte få ändra ett myndighetsbeslut till nackdel för den enskilde, annat än under vissa förutsättningar som stipuleras i Förvaltningslagen.

Ett exempel som tagits upp av UKÄ: https://www.uka.se/download/18.3656...ende ändring av gynnande antagningsbeslut.pdf
 
Det kan jag inte tänka mig, du har ju liksom fått kursen en gång redan. Däremot kan du ju fråga om du kan få följa den, alltså sitta med på föreläsningar och så. Men de kan inte examinera dig en gång till, så inlämningar etc lär gå bort.

Du borde väl känna till att det inte är ett alternativ att följa kursen som oregistrerad?
 

Liknande trådar

Kultur Jag läste mycket poesi när jag var yngre då jag också själv var aktiv med skönlitterärt skrivande. Sen har jag tappat bort det men nu...
Svar
0
· Visningar
376
IT & mobiler Jag är så otroligt missnöjd med hur både Gmail och Outlook sorterar mail! Fattar inte om det bara är kassa inställningar (tycker jag...
Svar
16
· Visningar
629
Skola & Jobb Som rubriken lyder - hur är kulturen angående AW på er arbetsplats? Har ni det? "Måste" man gå med på det? Om ni har det - går alla...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
5 011
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
1 081
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp