Larver i hundtugg

Blandrastik

Trådstartare
Var på Granngården idag för att köpa lite hästprylar. Går förbi ett bord där man gjort ett "lösgodisställ" för tuggisar. Allt från märgben till små kex. Tar en påse och börja plocka på mig lite av varje. Då ser jag att det rör sig i en av plastlådorna med grisöron. Hela botten var full av levande larver från fläskänger.

Nu är ju fläskängrar mest äckliga och inte farliga, men ändå. Jag har ingen lust att ta med dem till mitt kök. Jag gick och påtalade det hela för personalen och fick till svar: "Ja de verkar gilla grisöron"

Jaha.

Är det jag som är pipplig i överkant? Funderar på att skriva en rad till företagets konsumenttjänst. Men jag kanske överdriver? En skalbagge mer eller mindre?

Sv: Larver i hundtugg

Om jag problemet är så vanligt i butiken att personalen bara rycker på axlarna ska man nog fundera på om man ska byta ut grisöronen mot färdigförpackade... Jag hade tagit mig en funderare över butikens hygientänk innan jag handlade där igen.

Nej fy, jag hade inte heller velat bära hem dom grisöronen till mitt hus. Visst djuren kanske bara är äckliga, utan att vara farliga eller så, men just känslan.. Jag tycker det verkar ohygieniskt!

Äckligt tycker jag.

För ett tag sen var jag på ÖoB. Där hade de nån typ av megastora oxben. Jag tyckte att det luktade illa när jag gick förbi och såg när jag tittade på dem att det surrade små flugor runt dem... Hur fräscht är det att ge dem till hunden?

Visst, jag kan förstå att det kan förekomma larver/skalbaggar/flugor men att personalen inte gör något åt det är ju äckligt!
Jag var inne i en hundaffär för ett par år sedan och där kröp det bland lösviktstugget. Sade naturligtvis till personalen som blev förskräckt och slängde de drabbade lådorna pronto.
Nu köper jag ju inte sådant längre eftersom Skroff inte får äta men det är nog inte direkt livsmedelhygienisk kvalité på varorna:crazy:...

Usch vad äckligt! Larver är det absolut värsta jag vet! Jag hade ifrågasatt och sen gått därifrån utan att ha handlat! Hygienen kan ju inte vara den bästa, sådana ställen undviks!

Jag tycker verkligen inte att du överdriver. Inte bara är det osmakligt, utan de kan faktiskt vara ett helvete att bli av med om man får hem dem. Nog för att ohyra kan komma in med ett beställt parti, men att inte slänga det och kanske t.o.m låta ohyran sprida sig är nonchalans och tecken på dålig hygien.

KL

Tyvärr så hittar man ofta dessa även i väl förpackade påsar med torkat hundtugg.

Jag köper nästan hellre i lösvikt, för då kan jag blåsa/sopa av ev kryp innan jag tar hem - och hemma förvarar jag i väl förslutna påsar i frysen.....då dör ev kvarvarande eländen:angel:

O jag fick hela köket invaderat med nå äckliga svarta baggar efter att ha köpt grisöron/svans/tryne. Tog ett bra tag innan dom slutade dyka upp. Numer får hundarna nöja sig med frysta märgben eller vacumpackade råhudsben.....

Tyvärr är det vanligt med denna typ av småkryp så fort värmen kommer och med torkade hundgodisar utan tillsatser. Vissa butiker slutar sälja sommarhalvåret just pga detta, men även det är trist för de som vill köpa. Det hjälper inte om butikerna städar mellan varje sändning, för det räcker att ett litet kryp följer med sändningen dit så har dom snabbt förökat sig.

Är ju inget farligt, men klart otrevligt.

Tja, man kanske ska föredra en liten bagge emellanåt i alla fall.....

Vet snart inte hur man ska bete sig som konsument om man vill försäkra sig om att jycken inte ska falla död ner efter att ha snaskat i sig nåtl

Tja, småkrypen är ju inte farliga för hunden, tvärtom så drar de sitt strå till stacken vad gäller proteinintaget. ;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka