Läromästare till barn

N

norpan 1

Har ett par frågor till er hästkunniga där ute i Sverige.

Jag har två flickor 6 och 8 år gamla. De har cirka två års ridvana, både från ridskola och sköthästar. Tankarna om en egen häst har börjat ta form, framförallt från min sida, då jag tycker att det är minst lika roligt som barnen gör.

Själv har jag ingen erfarenhet av egen häst, men dock drygt 10-årig hästvana. Jag har i min omgivning 3 "hästmänniskor" som har ägt och hanterat hästar i många år. Kommer att ha den inhyst på en väl etablerad ridklubb och ekonomin fungerar.

Frågan är vad för häst man ska börja titta på. Vill ha en läromästare, lugn, trygg, pysselhäst som vi kan känna oss trygga med. Vill kunna rida ut, öva basridning, lätt dressyr, samt kanske lite hoppning på låg nivå. Var ska jag börja leta? Ålder, ras, storlek (tjejerna är nu 115/125 cm), prisklass osv osv. Vill kunna behålla den ett tag och helst inte behöva byta ut den redan om ett par år.

Är tacksam för alla tankar, förslag och råd jag kan få.

Sv: Läromästare till barn

Ett tips är och kolla om inte någon ridskola/klubb har någon bra ni kan få köpa loss.
Storleksmässigt hade jag tagit en b-ponny.

Har jag missförstått rätt? Du är ute efter en häst som dina döttrar kan rida på men du "behöver" bara sköta markservice?
Eller du är ute efter en häst som du också kan rida lite på?

Ahh, förstår att det blev otydligt.
Meningen var att det är en häst till barnen att rida på, jag tar ansvar för resten.

Håller med. En b-ponny verkar lagom, då kan de rida den ett tag. Valacker brukar vara lugnast och lättast att ha och göra med, även om jag föredrar ston då det är lite mer go i dem. Att kolla på ridskolor är en utmärkt idé, prova bara att rida ut den först. I bland kan ridskolehästar vara änglar så länge de går med sina kompisar inne men kommer ut ensamma kan de bli ganska nervösa. Var jag du skulle jag kolla efter en välutbildad valack som inte är för ung. Lycka till!

Jag skulle köpa en häst som är lagom i storlek och som har några år på nacken, kanske är minst 10 år gammal iallafall.
Viktigast är ju att den är snäll att hantera och inte hittar på bus som tex bocka eller rulla sig vid ridningen. Sen om den inte är utbildad på jättehög nivå är ju inte lika viktigt.
Ridskola låter bra tycker jag, de hästarna är ju vana vid att barnen pysslar med dem och kostar nog inte så mycket att köpa ut.
Ibland kan en del ponnyer vantrivas på ridskola på grund av att det är så många barn, men må jättebra när det bara är 2-3 barn åt gången som privathäst.

Lycka till!

Då både du och tjejerna är ganska gröna kanske en annan lösning att ta en ponny på foder. En större shettis, en liten b? Som ni kan ha i 1-2 år innan tjejerna växt ur ponnyn och ni fått känna på hur det är att ha häst.
Är intresset då kvar kan ni köpa en större ponny då som ni kan ha i flera år.

Glad för råden jag fått, tacksam för ännu fler input. Är det någon som vet var, mellan tummen och pekfingret, man hamnar i inköpskostnad?

Ja, det kan nog vara rimligt med 10-15000, men kika runt lite på annonserna och se vad de har för priser, så får du snabbt en bild av vad som är rimligt.

Stor B-ponny eller liten C-ponny skulle jag ha valt om jag vore i din sits. Det för att barnen inte ska växa ur den alldeles för snabbt och dels för att någon i närheten ska kunna sätta sig upp om det skulle behövas för att rida igenom ponnyn om den är busig eller liknande. Åldern på ponnyn borde inte spela någon roll så länge den är barnvänlig och är trevlig att hålla på med, rida ut själv/grupp, hoppa, rida dressyr på och att kanske tävla i framtiden?
En rimlig gräns för en bra barnponny beroende på ålder och vad den gjort spelar självklart in men upp till 20.000 tycker jag är rimligt för att få en trevlig barnhäst.

Om jag var som dig skulle jag köpa en lugn och trygg äldre läromästare.
Jag skulle satsa på en ponny som är välutbildad och verkligen kan lära barnen att rida, det kommer att bli så mycket roligare då.
Ta hellre en gammal men välutbildad häst, om du har en mindre budget.
När barnen är i den åldern vet du ju inte om de vill börja hoppa eller träna dressyr mer seriöst, och då är det ju dumt att köpa en häst som är en renodlad skogsmulle.

Du skriver att du har 3 häst-människor i din närhet, be dem eller kanske helst någon av barnens ridlärare om hjälp och råd. Rutinerad ridskolepersonal brukar vara van att leta lämpliga hästar och dessutom provrida och vet de sedan hur just dina barn rider så är chansen att hitta rätt större.

Fråga efter att få ta hästen på foder/prov någon månad alt längre för att testa att ponnyn passar er. Tänk också på att kolla om någon äldre och duktig tjej kan rida 1-2 dagar i veckan och hjälpa till med att hålla ponnyn igång och under arbete samt vid behov ev tillridning. Dessutom behöver ni inte ta hand om ponnyn 7 dagar i veckan -sjukdom och så kan ju trassla till det så det är skönt med lite hjälp i bland. Men det kanske ni redan tänkt på?

Min erfarenhet är att så unga barn oftast inte kan rida ponnyn ordentligt och det kan i sin tur generera en oregerlig ponny. Det går säkert att hitta en vettig ponny för lättare ridning för runt 20 000 kr, en lite äldre och mer utbildad ponny får du kanske ge mer för. Det är väl värt de extra tusenlapparna om det är rätt ponny så det kan lika väl kosta 35 000..

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 091
Senast: Emro
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 467
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 875
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 381
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Dejtingtråden del 38