Larm om knivskuren häst oroar hästägare: ”En hysterisk myt”

En häst på en ridskola i Karlskrona hittades i helgen blodig i sin hage.
Nu misstänks en människa ligga bakom dådet – och på ridskolan sprids oron för att gärningsmannen ska dyka upp igen.
Men enligt veterinären Mikael Fälth är det hela en hysterisk myt – som veterinärer och journalister har spridit i åratal.
– Det finns ingen människa som kan gå fram och sticka ett föremål i slidan på en häst. Den personen är död omedelbart, säger Mikael Fälth.
 
Det jag tycker är väldigt märkligt med hästar som sägs blivit skadade på det fruktansvärda sättet är att dom inte verkar ha blivit särskilt traumatiserade av det..? Om hästen vet om att en människa kommit fram så och den har litat på den och sen gör människan på det sättet då hade nog få hästar övht släppt fram en person dit igen inom närmsta tiden. Alltså verkar det inte som att hästen kopplar skadorna till människor riktigt.

Min häst fick liksom en stöt av grinden några gånger i livet när jag ledde ut honom och det tog minst en vecka innan han på ett lugnt sätt vågade lita på mig igen när vi gick igenom grinden.

Det kan jag tycka tyder på att det förmodligen inte är människor som skadat dom, då hade dom ju förmodligen varit hyfsat traumatiserade.
 
Jag tror också att det är mycket ovanligt men att det finns människor därute som gör vansinnigt sjuka och hemska saker med djur är varken en omöjlighet eller en myt. Titta bara på filmen där en hästskötare systematiskt band upp hästarna i ett rum och misshandlade dem med en skyffel liksom. Han blev såvitt jag vet aldrig sparkad, och hästarna hanterades även av andra människor.
Jag minns flera helt groteska fall med andra djur från när jag växte upp också.
Jag tycker uttalandet var märkligt.
 
Visst har det hänt, men det är högst ovanligt!
Däremot kan det se så ut om de fått en spark som träffat olyckligt, och just det faktum att flertalet fall sammanfaller med den tid på året då insekterna är som värst (och hästarna lättirriterade!) gör ju det märkligt...
Varför "skärs" de alltid just när bromsar och andra insekter härjar som mest??
Andra anledningar kan vara att de kliar sig och råkar skära sig på ex vis en vass kant, vass pinne eller i princip vad som helst
Det är förmodligen det rimliga tidpunkten både för insekter, sommarhagar (kanske dygnet runt) och och att människor vistas utomhus sommartid och mindre på vintern är inget konstigt samband. Jag har svårt att tänka mig att någon stor procent av varken de som skyller på varken människa (främling/sexgalning) eller varg har rätt. Det är skönt att ha en bov att ge skulden.
 
Har jobbat med ett sto som blev utsatt, på 80-talet. Tänker inte beskriva vad som hände men det fanns bevis och föl kastades. Jag kan säga att rörde du hennes rumpa utan att noggrannt tala om för henne att det var du så kom bägge bakhovarna. För övrigt världens lugnaste häst.
 
Har jobbat med ett sto som blev utsatt, på 80-talet. Tänker inte beskriva vad som hände men det fanns bevis och föl kastades. Jag kan säga att rörde du hennes rumpa utan att noggrannt tala om för henne att det var du så kom bägge bakhovarna. För övrigt världens lugnaste häst.
Blev personen dömd?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Hur är processen
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp