caan

Trådstartare
När jag kom ut till stallet hade min häst fått en spark på låret. Svullnaden är högst 1 cm hög och vattnig, lika stor som en hästs hov, med svag värme över området. Är detta en lårkaka? Jag är helt ovetandes om sådana då jag aldrig har sett nån innan.

Hästen är inte halt, han kom glatt springandes i hagen och verkar helt okej, han är heller inte öm om man klämmer på området.

Jag är lite orolig att svullnaden inte ska gå ner och att jag inte ska kunna rida då vi ska åka på en sadelinprovning om en vecka, och den vill jag verkligen inte missa eftersom vi inte har någon sadel nu.

Om det är en lårkaka, hur behandlar man den bäst? Vad jag har förstått ska det ta flera veckor/månader att en sådan ska läka? Eller kan det vara något helt ofarligt som försvinner av sig själv?

Sv: Lårkaka?

Vet bara att när dottern fick en lårkaka så sa läkarna att vi skulle massera med salva några gånger om dagen och lårkakan försvann efter en tid. Om hästen inte är halt, öm så ska det väl inte vara nån fara att rida när du provar ut en sadeln, är nog ingen fara.

Det skulle kunna vara något som mina hästar har råkat ut för ett par gånger, minns jag rätt så kallas det HYGROM. Min ena häst fick efter en spark på bringan en svullnad som bara växte, tills den var som en halv fotboll:eek:

En annan häst fick efter en spark en liknande svullnad just på låret. Enligt veterinären var det ofarligt och bara att vänta ut så försvann det av sig själv.

Kan verkligen orudisgel vara bra? Innehållet i sådan gel kan ju ge ökad blödning. Då tror jag mer på hirudoidsalva som minskar blödning.

Ts
Ring veterinären och rådfråga vad du ska göra. Jag menar inte att veterinären behöver komma ut men det kan ju vara bra att fråga någon som verkligen kan innan man tar på salvor eller dylikt.

Hirudoidsalva!

Om hästen inte är halt och det inte verkar ha träffat ben så skulle jag inte vara orolig. Det kommer att försvinna och salvan hjälper till. Rörelse är bra, det ökar cirkulationen och fraktar bort slagget.

Hirudoidsalva!

Om hästen inte är halt och det inte verkar ha träffat ben så skulle jag inte vara orolig. Det kommer att försvinna och salvan hjälper till. Rörelse är bra, det ökar cirkulationen och fraktar bort slagget.
:bow:
På med rikligt o massera lätt en bra stund iom att de har päls.
Även lite runt om. ni vet säkert hur ett hematom/ blåmärke blir större efter några dagar,men blir grönt o blått innan det helt försvinner.
det går inte att se på pälsdjur, men funkar likadant.

Senast ändrad:

Alla lårkakor försvinner inte av sig självt, vissa måste man dränera. Men din häst har inte fått någon stor så det blir säkert bra. Jag hade en häst som, för länge sedan, ramlade på en stallgång. Den fick också en lårkaka som var som en halv fotboll. Såvitt jag kommer ihåg skulle den arbeta som vanligt eftersom den inte blev halt. Det som var med dräneringen, var att det gick inte att göra det förens det slutade att skvalpa om lårkakan. Förmodar att det berodde på att blödningen inte hade avstannat? I a f, när den blev lite hårdare så kunde den skäras upp, tur att man inte är kräkmagad säger jag bara... Dränet fick sitta ett tag och hästen fick inte ens ett märke efter det hela. Hirudoidsalva kommer jag inte ihåg om jag använde :confused:

Det är mot muskelskadan som blivit, antiinflammatoriskt. Hirudoid är också bra, men man ska inte blanda salvorna.

Nu svara jag till alla!

Hästen har fått vila nästan alla dagar utom igår, då skrittade vi 30 minuter. Jag tycker varken han blir bättre eller sämre, möjligen skulle svullnaden ha blivit lite hårdare nu. Han visar ytterst lite hälta, han vill inte riktigt sträcka ut benet, och det förstår man ju, vem vill sträcka ut benet fullt om man har en lårkaka? Dock är han väldigt pigg och springer mer än gärna runt och busar i hagen, så han aktiverar sig i alla fall. Imorgon ska jag ringa veterinären och se vad han har att säga.

Var får man tag i den där salvan som flera av er har rekommenderat?

Liknande trådar

Hästvård Min häst har fått konstiga bulor/sår. Det började för någon månad sedan då hon fick en ärtstor bula med sår i mitten på sidan av magen...
Svar
6
· Visningar
896
Senast: Corax
·
Hästvård Hej! För 2 veckor sen hittade jag min häst lite svullen/gallig på insidan av sitt ena framben. Svullnaden är mjuk och bara ytterst liten...
Svar
7
· Visningar
1 381
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 879
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 373
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • ”Hund” 2005-2010
  • Uppdateringstråd 31