Lärares tystnadsplikt?

toughcookie

Trådstartare
Hur långt sträcker den sig?

Får en lärare (via mail) berätta för mig att hen frågat ut NN om XX och vad NN då sagt?

Och spelar det roll om ett av barnen är mitt? Det är lågstadiet om det spelar någon roll.

Sv: Lärares tystnadsplikt?

Om läraren kontaktar dig så borde det ju handla om något som är angeläget för dig och/eller ditt barn.

Måste vända på frågan och höra hur du tycker att läraren borde gjort om det är något i denna utfrågning som faktiskt är relevant och som du som förälder borde få känna till?

För övrigt ska jag som lärare inte berätta något om något annat barn för dig, men om det gäller en känd konflikt mellan ditt och ett annat barn så kanske jag måste citera det andra barnet för att kontexten i konflikten ska kunna framgå. Det är en avvägningsfråga där situationen avgör egentligen...

Det utfrågade barnet var inte inblandat i någon konflikt utan det var mer en allmän utfrågning om vad hen tyckte om XX som person. Det var ingenting som var relevant för någon utom möjligen för läraren i fråga som försöker få det till att endast XX är ansvarig för att det är rörigt just på dennes lektioner (vilket det bevisligen inte är då XX inte närvarat på ett bra tag men oredan består). I min värld hade det räckt med att läraren skrivit att en av de andra "eleverna eller liknande" tycker si eller så om det nu var information som läraren tyckte var viktig.

Föräldern till NN var inte heller så lycklig när jag berättade att läraren gått ut med information som skulle kunna sätta NN i trubbel med kamraterna om det kom ut, dessutom UTAN att informera NN's föräldrar om att så skett.

När det nu inte handlade om ditt barn i en direkt konflikt med något annat barn så hade det kunnat räcka med det sätt att yttra sig som du föreslog. Det tycker jag också.

Liknande trådar

Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 318
Övr. Barn Vi har 2 barn. Ett på 10 och ett på 7. Det yngre barnet är till vissa delar extremt olik sitt äldre syskon och saker som fungerat med...
Svar
15
· Visningar
698
Senast: Imogen
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 936
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn För mitt barns skull borde jag kanske vara anonym. Men jag väljer istället att skriva väldigt lite och kortfattat för jag tror att någon...
Svar
13
· Visningar
1 331
Senast: Bexzor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama