Lära unghund att stå

Lycanthrope

Trådstartare
Våran unghund skulle behöva träna på att stå, inför utställning.
Träningen har blivit lite eftersatt pga sjukdom, flytt m.m. men det måste tas tag i.

Har ni några knep, tips att komma med?
Hon sätter sig gärna på rumpan, även om vi inte lärt henne sitt. :p

Sv: Lära unghund att stå

Jag gör såhär när jag tränar för utställning med ovan hund:

1. Lär hunden att den får godis även när den står, inte bara när den sitter. Just sitt är ju något som hundarna lär sig väldigt fort och det kan sitta djupt att hunden ska sitta för att få godis.
Detta gör jag genom att helt enkelt belöna när hunden står upp. Sätter den sig så tar man ett steg framåt och belönar innan den har hunnit sätta sig igen. Upprepa tätt massor tills hunden fattat att "aha, det uppskattas att jag står upp också!"

2. Lägg på kommando/handtecken. Jag står gärna vid hundens sida när jag visar (inte framför) och gillar att lära in att min "främre" hand med ett pekande finger betyder att den ska stå still med fokus framåt och att belöning snart kommer.

3. Glesa ut belöningen så att hunden lär sig att stå kvar i samma position i väntan på godis. I början får man ju belöna efter typ 1 sekund och så glesar man ut stegvis.

4. Vänj hunden vid att jag flyttar på dennes ben. Ta i hundens kropp och ben. Lyft benen och börja stegvis att flytta dem liite i taget. Belöna när hunden står kvar i den position jag placerar den i.

5. Vänj hunden vid att "hängas" i halsbandet. OBS! Inte hängas som i att jag håller hårt utan bara att kopplet stramar lite lätt. Vill att hunden dels tycker att det känns trevligt även om halsbandet känns mot halsen och också att den följer halsbandet så att jag får en snygg välvning på nacken.

6. Träna massor med hantering och tandvisning så att hunden är trygg med att främlingar kommer fram och klämmer lite överallt när den står uppställd.

Träna med fördel en liten (eller flera) stund varje dag och se till att göra det ROLIGT!

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 022
Senast: inverterad
·
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
1 142
Senast: Nepenthe
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 357
Senast: Acto
·
Hundträning Balder är drygt 1,5 år och kom till oss i början av juni. Han har ett speciellt förflutet som innebär att han aldrig fått någon direkt...
2
Svar
29
· Visningar
3 045
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka