Lära stressad häst att stå still i halt/vänta på frammåtdrivande hjälp.

Sv: Lära stressad häst att stå still i halt/vänta på frammåtdrivande hjälp.

Nu är det ju så att vi faktiskt bara har problem när hästen är spänd/stressad. Är hon lugn och lösgjord är det absolut inga problem.

Hon har väldigt stor respekt för mej så säger jag åt henne att stå still från marken så går hon aldrig nån stans men börjar ruska på huvudet eller skrapa med hovarna för att visa hur fruktansvärt dålig ide hon tycker att det är att hon måste stå still och vänta.
Har tränat mkt på det då vi hon tidigare inte ville stå still vid uppsittning heller men det problemet är helt borta nu.:D

Eftersom det gick att träna bort så löser det sej nog också med halterna förr eller senare om jag e konsekvent men vill självklart ha bra träningstips!

Att hoppa av och ge godis skulle jag aldrig göra då jag tror att det bara skulle resultera i att hon tyckte att det var slutjobbat efter en halt (dvs mkt dåligt i om hästen tänker så efter första halten i ett dressyrprogram:o) och börja tigga godis av en så snart man hoppat av.

Detta kanske inte hör till här, men om man har en häst som är seg när det gäller avsaktningar, är det bara att jobba med supermycket med övergångar och vara konsekvent, eller har någon något annat tips? För det första håller jag redan på med för fullt :)

Min häst har varit lika dan. Så här har jag gjort:
När jag har gjort halt så har jag längt tyglarna, om hon då gått iväg så har jag gjort halt igen. Så har jag hållt på tills hon stått stilla på långa tyglar, när hon då gör det, berömmer jag och driver fram henne.jag tycker att det är såååå irriterande att hästarna ser långa tyglar som ett OK att gå fram. :) men det tar tid ;)

oki, uppfattade aldrig att det bara var vid ridningen som hon blir ofokuserad.

Hon har i allmänhet väldigt svårt att stå still vare sej man rider eller bara håller på och pysslar utan vill gärna att det ska hända saker hela tiden...
skrev du i ett inlägg, fattade som att hästen inte ville stå still alls.

Tycker i allmänhet inte om att stå stilla men när man rider och hon är lugn/lösgjord så går det bra men om hon är minsta spänd/stressad så är det inte alls populärt.

Min häst är precis så :) Han anser att beröm (klapp eller röst) eller eftergift är hans okejtecken att få gå fram. Snacka om att vi har ett och annat att diskutera *haha*

Har ett mkt energiskt sto som vi nu börjat det svåra arbetet med att göra riktigt bra halter med...:angel:
och det går jättebra så länge hon är avspänd och lösgjord men om hon blir spänd/stressad så förekommer hon gärna hjälpen och gör vad hon tror man ska be henne om snart, dvs håller nästan på att krypa ur skinnet för att hon vill gå frammåt.
Då det är tänkt att vi snart ska göra vår första dressyrstart så måste jag få henne att vänta på frammåtdrivande hjälp även om hon är ngt spänd (vilket hon antagligen lär vara då nya miljöer är lääääskigt).
Nu är det bara i halterna vi har det här problemet så någon som har träningstips?
(obs! att rygga tillbaks om hon går fram är inte ett alternativ då hon tidigare har ryggat som protest om hon kommit på att hon inte vill göra nånting så jag tycker att det är oerhört viktigt att hon tänker frammåt direkt efter ryggning).

På såna hästar ser jag till att förekomma hästen, genom att driva fram - innan hästen tar initiativet. På så sätt befäster man att hästen inte rör sig förrän ryttaren säger till.

Jag tycker att det låter som om detta problem kommer kräva mkt varierad träning.
här är ett tips jag brukar göra:

Jobba mkt från marken där det redan går bra och när du rider ser till att du har hästen lösgjord och avslappnad när du gör halt. Om du gör halten när du vet att det går bra tror jag den sedan kommer känna sig trygg och efter ett tag veta att den snart får gå framåt.

Detta kan så klart variera från häst till häst och är inte säkert att det fungerar för just din häst men jag tycker det är värt ett försök.

Tänk på att du ALDRIG gör halten lång så att hästen får stå stilla länge utan gör den så kort som möjligt, detta kan ju sedan bli längre halter om det går bra. :d

Lycka till:)

jag har hört att man kan vila händerna på manken så att det blir ett lite tryck där .. har inte provat men det "ska" tydligen funka bra .
att vara lugn och konsekvent är nog mitt råd .. gör halt med korta tyglar först , lås inte handen utan krama-slappna av-krama-slapnna av i handen och om det går bra kan du prova med lite längre tyglar osv . glöm inte halvhalten ! ;)

Sv: Lära stressad häst att stå still i halt

Bortsett från alla råd om att träna övergångar så utgår jag mer ifrån att hästen ej vill »stå still med benen« i halten utan trampar?

Jag har själv en 8-årig häst som ändå är lite uppe i klasserna men som ändå väldigt lätt börjar »småtrampa« i halterna under dressyrarbete, ivrigt men också lite ängsligt. Han står alltså kvar i form och på plats men trampar upp och ner. Jag har försökt allt jag kan komma på; klia på manken, sitta blickstilla, hålla om med benen, släppa benen, behålla kontakten i låg form, släppa handen och låta hästen komma upp m nacken osv osv osv. Det bästa är att »pyssla med något« eller prata med någon. Att prata med inte någon, dvs sig själv funkar också larvigt nog... :-).

Ju mer lösgjord han är, RIKTIGT genomarbetad, så väl mentalt som kroppsligt, kan ge mer stillhet, men inte alltid.

På tävling har det löst sig så att han fått frihet att komma över tygeln och titta upp i hälsningshalten, och då blivit upptagen med att titta sig omkring, och stått tämligen stilla (de sekunder som krävts). Det är inte så mkt mer man kan göra och är stillheten i halten det största problemet i programmet så får man väl ta det med ro helt enkelt... även om det är lite irriterande. Hästen blir säkert lugnare med åren!

Senast ändrad:

jag upptäckte "knappen" på min lättstressade dam av en slump.
Hon står alltid stilla när jag släpper stigbyglarna!så från att vara hysterisk, slå sig fri,trampa, så stog hon blickstilla när jag släppte stigbyglarna!
nu är väl detta inget optimalt på tävling:angel: men jag kan tycka att det iaf bättre än att hoppa av, ge långa tyglar etc. Mycket beröm och konsekvent gör nu att hon kan vara lugn i halterna även dom där det spökar i lillhuvet!:D

Min ena häst är sådan. Fast det har löst sig nu.

Förr när hon var uppe i varv och jag skulle göra halt så steppade hon alltid omkring. Hon väntade hela tiden på ett kommando "kom igen - nu ska jag väl gå framåt - nähä nu då?" osv osv
Mycket irriterande.

Jag började med att få ordning på skritten (för den var också lite stissig när hon var uppe i varv). Kom på att det funkar att ligga om och rama in ordentligt med benen och sen ha ett litet, litet stöd i handen och sen pendla med framåt med handen lite i skritten.
Då hon var på hjälperna i skritt började jag göra halt. När hon stod still släppte jag trycket helt i tygeln, men kom på att jag måste ligga om med benen, tydligen känner hon sig tryggare då och lugnare.

Jag fick tipset att "tänka som en cowboy" som typ sitter och tittar på solnedgången. Då slappnade jag av själv och låtsades titta ut över horisonten:o Ingen stress överhuvudtaget - jag kanske ska sitta här i tio sekunder eller en halvtimme...

Det funkade faktiskt. Nu har vi inte alls det problemet.
Den enda gången det blir problem är om inte mina ben är om (obs inte klämmande utan bara understödjande).
Har gått från 3-4 på skritten förra året till 7or i år. Och i halterna står hon blickstill nu.:banana:

Liknande trådar

Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
5 429
Senast: Alexandra_W
·
Hästhantering Som vissa här inne kan ha noterat har jag under årens gång postat otaliga trådar om mitt nu 9-åriga tidigare farligt explosiva och...
Svar
13
· Visningar
6 838
Senast: Riley
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka