Lära sig sy träns?

Rimfaxe

Trådstartare
Hur lär man sig sy träns egentligen? Hur vet man hur sömmarna ska göras och lädret skäras till och spännen fästas?

Jag har tänkt att lära mig främst för att kunna göra träns till mina egna hästar. Vill även veta var man hittar typ "barock-spännen och liknande. Det måste finnas företag som säljer både läder och spännen samt övrigt material? Behöver man en speciell symaskin för detta, eller kan man sy för hand (när det inte rör sig om några större mängder)?

Vad för utrustning behöver jag och hur börjar jag?

Tack på förhand! :) :bow:
 
Sv: Lära sig sy träns?

Det är ganska mycket jobb att sy i läder me2n det är ganska kul.
Spännen i din stil vet jag inte var du hittar. många ggr är det dyrare att sy själv. Blir bäst på maskin. men det går ju absolut att göra det utan. Finns tom sätt att fixa utan sömmar. (tänk hundkoppelöglor)

Lycka till!
 
Sv: Lära sig sy träns?

Det är jättekul att sy i läder!
Det bästa skulle väl vara att gå en läderkurs, ibland kan det finnas ridklubbar som anordnar sådant.
När jag syr gör jag det för hand, tar en stund att komma igång och lära sig innan sömmarna blir raka och fina men det går!
Det du behöver är nål,tråd,fyrkantslipad syl samt rundsyl.
Ett tips på sida med bra grejjer är www.tjaderlader.se
 
Sv: Lära sig sy träns?

Man borde ju kunna hitta spännen mm från Portugal, men frågan är vad sådana spännen kallas på portugisiska eller vad man nu ska söka på för språk? Jag kan tänka mig att sådana spännen inte säljs i Sverige i alla fall.

Jag skulle jättegärna vilja gå en kurs, men jag vet inte alls var man hittar dem. Tror inte att lokala ridskolan arrangerar sådant, men jag ska höra med dem ändå.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 381
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 933
Senast: shia
·
Hästmänniskan Hej, är 15 år och går alltså åttan nu. Är väldigt bra på att skriva långt så om du ej orkar läsa skrolla ner:) Började på 4 h gård när...
Svar
16
· Visningar
2 920
Senast: a1agnlju
·
Kropp & Själ Jag är ett (extrem)exempel på en patologisk perfektionist. Upp till högstadiet var jag snabbast och starkast i klassen (japp, även...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 946

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp