Tack för engagemanget allihop!
Jag har som sagt börjat en kurs (och jag har redan läst en på 30 poäng förra terminen) och "måste" klara av den eller gå tillbaka på aktivitetsersättning. Det är således grundförutsättningarna. Att läsa tillsammans med andra elever (annat än på distans som jag gör nu) är för tillfället inte möjligt då jag är starkt begränsad av min sociala ångest. Därför är till exempel inte heller ridskola en möjlighet, men det har ju inte heller något med mina studier att göra. Medicinsk rehabilitering i form av psykoterapi, dagsjukvård och psykofarmaka har jag fått mycket av de senaste tio åren.
Inlärandet i sig är inte problematiskt eftersom jag läser fort och har en god läsförståelse, men desto mer problematiskt är att jag lätt fastnar i tankar om att jag måste klara alla rätt på alla prov och inte minst att det är överordnat värdet av kunskapen i sig. Mycket av den kunskap jag inhämtar ser jag enbart som meriterande att ha bevis för "Se här, jag skrev 2,0 på högskoleprovet/jag har ** högskolepoäng" snarare än att finna någon glädje i att lära in eller besitta den. Där spelar ju också depressionen med sitt grundantagande att ingenting är meningsfullt in och det försöker jag bearbeta i terapin.
Jag läser och har läst mycket facklitteratur på min (omfattande) fritid, men den krassa verkligheten är sådan att mina möjligheter att få arbete i framtiden är näst intill beroende av att jag får en formell utbildning. Let's face it, som 35-åring med 15 års sjukskrivning, avsaknad av slutbetyg från gymnasiet och dessutom oförmåga att ta många "lågstatusarbeten" (kommer med största sannolikhet aldrig kunna arbeta natt på grund utav svåra och långvariga problem med sömnen till exempel) ser det inte ljust ut. Sen att jag idag inte har någon reell idé om vad jag i sådana fall ska utbilda mig till är en annan sak, men det är ett beslut som måste komma efter mer rehabilitering samt med ökad förmåga att klara av studier utan att halvt förgås av prestationsångest.
Jag ser ju själv när jag läser igenom det här att det är svårt att komma med tips och råd med tanke på att min psykiska problematik är omfattande och sträcker sig långt bortom just studierna, men jag tänker ändå att det kan vara hoppfullt att få höra om andras erfarenhet av prestationsångest, som ju i sig är väldigt vanligt.