Lära sig rida, varför är det så svårt?

K

kattungen

Har sen årskiftet äntligen tagit tag i min ridning igen efter ett väldigt långt uppehåll. Har ridit två gånger i veckan i en dressyrgrupp med en helt underbar tränare. Har utvecklats massor och börjar äntligen få koll på min sits som alltid varit det stora problemet.

Letar nu för fullt efter egen häst att fortsätt träna med. Men jag känner att min sits blir sämre iom alla provridningar, har svårt att komma till ridning och koncentrera mig på sitsten då. Mina händer blir fladdriga och axlarna åker fram. Hur gör man för att inte tappa sugen och känna sig dålig?
Ngn i samma situation?

Sv: Lära sig rida, varför är det så svårt?

Jag har inte samma problem, men även jag har tränat massor på sitsen nu i vår.

Det jag tror händer är att du blir nervös. du spänner dig och tappar allt. Det är jättelätt att göra om man inte koncentrerar sig ordentligt. Om du tänker dig att din sits är jättebra barback på en skumpig häst i tarv( vi tar min polle som ex ;)). Så fort jag tappar koncentrationen eller något blir det snabbt vääldigt obekvämt och jag studsar upp och ned på polle. = varken bekvämt för min rumpa eller polle.

Tänk bara på att du kan det här, luta dig lite tillbaka och slappna av, tänk inte för mycket utan gör det bekvämt. Det är oftast med rätt sits som det blir bekvämt. Lycka till :=)

Sv: Lära sig rida, varför är det så svårt?

det är ju väldigt svårt att rida, vilket jag oxå kommit underfund med för några år sedan ;) När man ridit några år och man kan "grunderna" tkr man ju att man kan rida, sen lite senare inser man nog alla små detaljerna ;)

Det är ju svårt att få en häst som man provrider första gången att gå bra, du vet inte hur hästen fungerar och du kanske rider på ett annorlunda sätt än mot vad den är van vid... Så att det inte går så super vid provridningen tkr inte jag är något att hänga upp sig på, när jag letade häst så kollade jag mer hur de reagerar på hjälperna är de lyhörda eller tjurar de till så fort man kräver att de ska göra något osv...

Men en sak är ju bra, gör du rätt så får du ju direkt gensvar från hästen :) Sen gäller det bara att komma ihåg hur du gjorde till nästa gång ;)

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 459
Senast: Roxy
·
Ridning Ska försöka att inte bli för långrandig nu. Har ridit mer eller mindre aktivt sedan jag var 11 år gammal och är idag i trettioårsåldern...
Svar
7
· Visningar
2 003
Senast: Nepenthe
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har inte haft den minsta tid att sätta mig ner och skriva om förra veckans ridlektioner, då mitt schema har varit fullspäckat varje...
Svar
0
· Visningar
1 023
Senast: cassiopeja
·
Gnägg Hej allihopa! Jag ska försöka fatta mig kort, men har iaf ett dilemma som jag gärna vill ha hjälp med :) Jag är 22 år gammal, har...
Svar
6
· Visningar
1 055
Senast: lisa412
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama