Lära sig räkna foderstat

gaski

Trådstartare
Jag skulle vilja lära mig hur man gör för att räka om ts värdena.
Här är mina värden på hösilage.

TS 71%
MJ 9.9/kg TS
Råprotein 75g/kg TS (finns inte smältbar råprotein på mitt papper, däremot fanns det effektiv råprotein 60g/kg TS)
Ca 2.5g/kg TS
Fosfor 2 g/kg TS
Mg 1.5 g/kg TS

Sv: Lära sig räkna foderstat

Du tar dina värden och muliplicerar med (i ditt fall) 0,71.

Råproteinvärdet har du ingen användning av, det behöver vara smrp för häst eller ko (marginell skillnad mellan häst och ko)

Tack! På mitt analys papper finns ingen smrp. Bara effektiv råprotein och råprotein

Koanalys kanske? Har du inte de värden som krävs blir det svårare. Ring analysföretaget på måndag och hör med dem om de har en formel du kan använda.

Ja det kan vara så. Det är inte jag som har analyserat, utan bonden (som har kor)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 534
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö En sockerfråga.. Gjorde en sockeranalys hos Vidilab i år då de nu har analys uppdelat på de olika sockerarterna, men vad säjer dessa...
Svar
1
· Visningar
1 344
Senast: animalasia
·
Foder & Strö Skulle behöva hjälp med att räkna om följande till mg/g per kg TS. Är det någon som skulle kunna hjälpa mig här? :) Har väldigt svårt...
Svar
4
· Visningar
755
Senast: fourlegs
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 584
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka