Lära sidförande

vindvissla

Trådstartare
Jag hjälper en äldre kompis som inte ridit så länge. Hon har en häst som är 7 år och som var inriden när hon köpte den. Men hon har i princip aldrig ridit lektion för någon och bara ridit omkring hemma. Nu har hon bett mej om hjälp (jag utbildar hennes 5 åring) och eftersom hästen i princip bara gått rakt fram i ett tempo i flera år så vet jag inte var jag ska börja....
Det känns som att det viktigaste är att man kan böja hästen. Och då måste den ju förstå sidförande hjälpor. På de flesta hästar jag ridit har detta kommit självmant efter ett tag när jag ridit, men jag har inte tid att rida den här hästen flera gånger i veckan. Har ni några tips på hur man lär hästen sidförande? Jag sa till henne att börja när hon borstar och gör i ordning, att flytta från sida till sida så att den lär sig gå undan för tryck och att man sen kan arbeta utifrån det.

Tror ni att det löser sig med tiden? Hon vill lära sig och är jättenyfiken på allt med halvhalter och böjningar, men hon blir lätt frustrerad när hästen inte gör som hon tänkt sig.

:confused: :confused:

Sv: Lära sidförande

jag har lärt båda mina hästar sidförande genom att börja från marken, att dom ska flytta sig för tryck, sen överför man det bara till ridningen. Tyckte det var lätt att lära dom, men jag vet inte, kanske mina är smarta också. :D

Har du tillgång till spegel? Jag använder mig av en ytterst smidig övning som får hästen att förstå otroligt snabbt vad man vill.

Jag rider längs långsidan mot spegeln, ber hästen flytta in bakdelen med hjälp av ytterskänkeln. Tittar i spegeln hela tiden. Om hästen inte reagerar när jag gett hjälpen så släpper jag och gör om, och gör om, och gör om. Se i spegeln, och MINSTA försök till att göra rätt, även om det bara blir trassel av fötterna, så beröm massor och vila några steg, eller resten av långsidan. Gör om. hästen försöker ännu lite till att förstå vad du menar, och eftersom man ser i spegeln hela tiden så missar man inte när hästen faktiskt flyttar fötterna som man bett. Det kan vara nog så svårt att känna på en häst som gör som man vill...

På 10 min har jag efter detta hästar som glatt flyttar sig åt båda hållen utan några problem eller spänningar!

Tack! :bow:
Jag var inne på rätt spår då... Men det är så svårt för hon som rider som aldrig har gjort en sidflyttning. Men kanske får jag rida hästen lite mer och försöka lära henne grunden i alla fall. De andra hästarna som jag lärt har förstått efter ett tag, ett litet steg åt sidan och mycket beröm och sen har det klickat. Har tyvärr ingen spegel, men när jag vinner lottot ska jag bygga ett ridhus med speglar och musikanläggning så jag kan rida dressyr till Verdi och Carl Orff. :)

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
1 973
Senast: super
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 683
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 381
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 381
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama