Lära ponny rygga

T

tratten

Hur har ni gjort för att lära era hästar/ponnyer att rygga? Vill gärna ha lite tips i det avseendet.

Sv: Lära ponny rygga

Först kan du testa med att få hästen att backa när du står på marken.
Ett tips sen kan vara att ha någon som står på marken som hjälper dig. Så samtidigt som du ger hjälperna för att rygga, när du sitter på hästen, så är det någon som petar lite försiktigt med ett spö på hästens bringa. Obs! inte slå! bara peta lite försiktigt. Det räcker med ett par steg i taget så att hästen fattar. Sen så är det jätteviktigt att ge beröm för varje gång som den gör rätt och att gå framåt efter varje gång oxå. Öva inte för mycket varje gång heller, utan ta lite varje dag. Hoppas det hjälper lite och att du har någon som kan hjälpa dig.

Jag gjorde på följande sätt när jag lärde min unghäst att rygga (han kan det inte fullt ut ännu, vi övar fortfarande):

När jag gör halt sitter jag emot med sätet och bromsar lite med handen. När han står stilla ger jag eftergift. Men, vill jag att hästen ska rygga ger jag inte eftergiften utan håller emot lite till och då träder han bakåt för att "komma undan" (det lilla, lilla) trycket i munnen. I början krävde jag bara något steg bakåt innan jag direkt lättade i handen och lät honom gå fram igen eller stod stilla i halt, successivt ökade jag på det. Vinglat bakdelen kan man rygga utmed ett staket eller en vägg.

Jag har INTE haft någon på marken när jag lärt min häst detta då min erfarenhet är att hästarna då får svårt att veta vem de ska lyssna på: ryttaren eller medhjälparen. Under inridningen av min häst hade jag medhjälpare på backen precis i början, men så fort jag kunde klara mig själv gick inlärningen mycket fortare. I alla fall upplevde JAG det som om MIN häst funkade bättre med enbart en som gen kommandon.

Rätt eller fel sätt? Prova dig fram!

LYCKA TILL!

Om du har en medhjälpare på marken kan den personen trycka med handen på hästens bog, mellan bogbladen. Du ger hjälperna för ryggning genom att luta dig framåt, överdriv gärna då det värsta du kan göra är att bli sittande i sadeln med rumpan -då hindrar du hästens rygg och det blir obehagligt för hästen. Rör lite på bettet i munnen -dra inte stumt bakåt utan rör försiktigt på bettet och ge efter så fort du får rätt reaktion. Strunta i formen från början, om hästen sätter upp huvudet så gör inte det något -formen får komma sen. Gör alltid ryggningen på samma ställe till att börja med -då vet hästen vad det handlar om. Medhjälparen hjälper till mindre och mindre eftersom. Beröm massor och trava framåt....

Ändra din vikt en liten aning genom att tippa ditt bäcken lite framåt (överlivet en aning framåt kan hjälpa dig hitta känslan). Förhåll i handen och driv hästen framåt. Lätta så snart som hästen ryggar ett steg. Fortsätt förhåll och lätta i varje steg. Ta det bit för bit och ge eftergift i varje steg. Var noga med vikthjälperna. Du måste nämligen ha ett sätt för hästen att förstå att den ska börja gå framåt igen ur ryggningen. Då rätar du upp dig igen och driver framåt.
mvh
Lejonelle

Jag brukar alltid lära hästen att rygga ifrån marken först. Detta eftersom ryggningen är en lydnadsövning och om inte hästen kan rygga för mig på marken är risken stor att den inte heller gör det när jag sitter på ryggen. Eftersom jag står på marken är det lättare att se om hästen har några svårigheter med att rygga. Om den har svårigheter kan det endera betyda att den inte accepterar mig som ledare eller så kan det betyda att hästen har dålig koordination, problem med halsen, ryggen, bakdelen eller bakbenen. I inget av fallen bör jag sitta upp på hästen och begära att den ska rygga.

När jag lär hästen att rygga ifrån marken står jag inte precis framför den utan en liten bit på sidan och med näsan vänd mot hästen. Orsaken till att jag står lite bredvid den är dels för att den ska kunna se mig och vad jag gör och dels utifall att hästen skulle resa sig. Jag lägger sedan tryck på hästen på endera nosryggen eller på skulderbladets spets. Orsaken till att jag oftast trycker på nosryggen är att då hästen har träns på sig förstår hästen lättare trycket av nosgrimman som blir när jag tar i tyglarna. Jag trycker lite ifrån början och ökar sedan på trycket tills hästen ryggar. Första gångerna räcker det dock att hästen ”tänker” bakåt. Då släpper jag trycket på en gång och låter sedan hästen fundera på vad som hände. Samtidigt som jag trycker ”gör jag mig själv större” och kan eventuellt smacka lite. Detta uppfattar hästen som att jag driver den. När hästen går bakåt (eller tänker) gör jag mig själv mindre igen. När hästen förstått övningen och ryggat två till tre gånger leder jag den framåt några steg innan jag stannar den. Detta gör jag för att hästen inte ska fastna i ”backväxeln” utan hela tiden tänka framåt. Jag ryggar sällan hästen fler än sex-sju steg eftersom det är en så dominant handling jag utför.

När hästen ryggar för små hjälper sätter jag på den ett träns. Med ena handen tar jag en mjuk förhållning med tyglarna och med den andra trycker jag på nosryggen och jag gör mig större. Jag upprepar ungefär samma procedur som när jag bara trycker på nosryggen med den skillnaden att jag allt eftersom övergår till att endast göra förhållning med tyglarna och göra mig större. När detta fungerar kan jag sätta mig upp på hästen. Jag sitter i lätt sits och driver samtidigt som jag ger en förhållning. Börjar hästen gå framåt stannar jag bara den och försöker igen fast jag ökar på kraften i förhållningen lite snabbare. Sedan är det samma procedur igen. Så småningom kan jag även sätta mig ner och rida ur ryggningen i trav eller galopp.

Viktigast när man lär en häst att rygga är att den vill göra det och att hästen tycker att det är roligt, annars kan man aldrig få en bra ryggning.

Med vänlig hälsning/Sara

saen skrev:
Jag brukar alltid lära hästen att rygga ifrån marken först. Detta eftersom ryggningen är en lydnadsövning och om inte hästen kan rygga för mig på marken är risken stor att den inte heller gör det när jag sitter på ryggen.

Givetvis ska hästen acceptera att backa undan från mig när jag är på marken. Jag tycker dock att man INTE ska jämställa ryggandet från marken/hästen går undan för mig med det uppsuttna ryggningen.

Samtidigt som jag trycker ”gör jag mig själv större” och kan eventuellt smacka lite. Detta uppfattar hästen som att jag driver den.

Jajamensan, en smackning tar hästen som en drivning, därför använder jag ALDRIG en smackning när hästen skall gå bakåt. Smackning och drivning ska ju resultera i en rörelse framåt, med smackning samtidigt som man vill rygga anser JAG att det blir dubbla budskap. Jag smackar aldrig vid uppsutten ryggning eller vid ryggning med mig på backen, till exempel ur en transport. Jag använder istället konsekvent komandot "BACKA", vilket min häst lärt sig både från mark och rygg.

Viktigast när man lär en häst att rygga är att den vill göra det och att hästen tycker att det är roligt, annars kan man aldrig få en bra ryggning.

Bra skrivet, kom dock ihåg att det gäller all aktivering med hästen!

SARA (och övriga), hoppas att du (ni) inte uppfattar mig som negativ! Jag tror bara att vi har olika metoder för att rygga hästen och jag tror inte att något sätt är bättre eller sämre. Det gäller bara att hitta ett sätt som passar en själv och hästen.

Nej, jag håller med om att man inte kan jämställa ryggning från marken med uppsutten ryggning. Men rent allmänt måste hästen acceptera mig i från marken innan jag kan sitta upp på hästen. Men om hästen vet vad jag menar på marken är chansen större att den även fattar med mig på ryggen :smirk:

Orsaken till att jag ibland smackar när jag vill att hästen ska rygga är för att en del hästar har den tendensen att sänka framdelen i stället för bakdelen. Detta är för mig en felaktig ryggning som jag därför måste korrigera. Man skulle kunna säga att en ryggning för mig är en framåtgående rörelse som ändå går bakåt. På en del hästar fungerar det då att låta dem tänka framåt genom smackningen. Vad smackningen betyder kan dock skilja från person till person men med "min smackning" har det fungerat hitentills. Men jag försöker att undvika att smacka då jag vill att hästen istället ska tyda mitt kroppsspråk (och dessutom, man får väl inte använda röstkommandon när man tävlar dressyr?!)

Men naturligtvis, ingen pålle är den andra lik (och inte vi tvåbeningar heller för den delen...) och det som fungar bra för en behöver inte göra det för en annan. Det är som du Jempa sa; man får försöka hitta det sätt som passar bäst för själv och hästen :)

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
533
Senast: Mli
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Nu är det klart med arrangör och datum av Folksam ponny-SM i dressyr 2025.
Svar
0
· Visningar
70
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 686
Senast: Häst_
·
Utrustning Jag har tänkt på att kanske använda sadelpadd, det är ingen måste för hästen. Han har inte ont i ryggen eller nått, men jag tänkte att...
Svar
9
· Visningar
515
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tik som "luktar gott"
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V