T
tratten
Hur har ni gjort för att lära era hästar/ponnyer att rygga? Vill gärna ha lite tips i det avseendet.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
saen skrev:Jag brukar alltid lära hästen att rygga ifrån marken först. Detta eftersom ryggningen är en lydnadsövning och om inte hästen kan rygga för mig på marken är risken stor att den inte heller gör det när jag sitter på ryggen.
Givetvis ska hästen acceptera att backa undan från mig när jag är på marken. Jag tycker dock att man INTE ska jämställa ryggandet från marken/hästen går undan för mig med det uppsuttna ryggningen.
Samtidigt som jag trycker ”gör jag mig själv större” och kan eventuellt smacka lite. Detta uppfattar hästen som att jag driver den.
Jajamensan, en smackning tar hästen som en drivning, därför använder jag ALDRIG en smackning när hästen skall gå bakåt. Smackning och drivning ska ju resultera i en rörelse framåt, med smackning samtidigt som man vill rygga anser JAG att det blir dubbla budskap. Jag smackar aldrig vid uppsutten ryggning eller vid ryggning med mig på backen, till exempel ur en transport. Jag använder istället konsekvent komandot "BACKA", vilket min häst lärt sig både från mark och rygg.
Viktigast när man lär en häst att rygga är att den vill göra det och att hästen tycker att det är roligt, annars kan man aldrig få en bra ryggning.
Bra skrivet, kom dock ihåg att det gäller all aktivering med hästen!