Lära min häst pekpinnar!

V

vaniljbullen

Hej!
Jag vill börja med lite frihetsdressyr på min ponny!
Jag såg på ponnyakuten, och jag tycker att pekpinnar vore ett bra hjälpmedel!

Men jag har sökt runt och vet inte hur man lär in pekpinnar på snabba bästa möjliga sätt!

Det skulle även vara väldigt bra då min ponny är svårlastad..

Snälla, kan någon hjälpa mig hur man lär in pekpinnar?

förlåt om det redan finns en sån här tråd, men jag hittade ingenting om just det jag ville..

tack på förhand!
Kram!
Amanda :)

Sv: Lära min häst pekpinnar!

Om du sett på ponnyakuten har du kanske också upptäckt att de inte "lär" in pekpinnar utan hästen ger en reaktion på att du petar på den och då får den beröm. Om den inte reagerar kan man ju alltid hjälpa den med att ex ta ett litet steg bakåt (om du vill ha den ett steg framåt och du står framför hästen som de gör i ponnyakuten). Så det är bara att testa hur just Din häst gör, och testa innan du börjar med någon specifik träning så du vet hur den reagerar och den vet vad du vill få ut av den. :)

I hans bok lydnadsträning för hästen tror jag den heter, så förklarar han hur man lär in detta med pekpinnarna. Är förklarat på ett tydligt och bra sätt hur man ska göra.

Om du använder dig av negativ förstärkning, som tobbe gör, så behöver du först bestämma om du vill att hästen flyttar mot eller ifrån pinnen. Sen duttar man med pinnen på hästen tills man får önskad respons och genast då slutar man så att hästen förstår att det var detta du var ute efter. Sen är det bara att utveckla till vad du vill lära hästen.

Tror att detta med pekpinnar kan vara väldigt bra att använda i vissa träningsmoment för att korrigera hästen och jag tror att om man vill lära hästen att både flytta mot och ifrån sig så kan man använda sig av olika redskap, tex vid flytta ifrån så använder man pekpinnen medan när man vill att den flyttar emot kan man använda tex handen och dutta med på ett speciellt sätt.

Det vikitgaste tror jag är att du funderar ut vad pekpinnarna kan krocka med, tex inlärning av piaff från marken så använder många ett dressyrspö för att "dutta" på hästens bakdel, skulle då hästen lärt sig att gå emot duttandet så blir inte reslutatet som man önskar. Fundera igenom ordentligt!

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 627
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 151
Senast: valy
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 905
Hästhantering Hej! Jag behöver nu tips och råd från er som är mer erfarna med bråkiga unghästar. Jag har en valack född juni 21. Han va som föl...
2
Svar
25
· Visningar
4 282
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar