Lära mig säga ifrån!

J

JennyTuff

*moderator flytta gärna om den ligger fel*

Jag har normalvis ganska lätt för att säga ifrån men när det kommer till "hästvärlden" så kan jag inte det av ngn konstig anledning.

Det kan handla om allt ifrån att dom ska byta hage på min häst till att jag inte får med någonting till min blivande foderhäst.

Detta har framförallt i stallet medfört att jag blir den där som man alltid ber om saker o därmed tar förgivet att jag aldrig säger nej. Jag fattar inte varför jag är såhär, jag tror att jag e rädd för att framstå som en dålig hästägare om jag inte "gör som dom säger".

Jag vet egentligen inte alls vad jag vill få ut av den här tråden. Pepp,tips kanske. GAHHH!

Sv: Lära mig säga ifrån!

Jag har varit likadan, och är fortfarande i viss mån. Det börjar dock bli bättre. Jag insåg att ingen faktiskt tackar dig för att du alltid ställer upp utan de kan lätt börja utnyttja en istället, och när man själv ber om en gentjänst får man den aldrig eller sällan. Jag tröttnade och morskade upp mig.
Läste ett bra tips någonstans som jag tycker funkar: Istället för att säga ja direkt som i en ren reflex, försök att säga att "jag ska tänka på det" eller något liknande. Då ger du dig själv tid att fundera över vad du egentligen vill svara :D

Jo, jag vet hur det är. Men jag är i hel het sådann. Blir lätt att folk kör med mig, och det är otroligt tröttsamt. Lite som jag försöker med är ungefär "Nej tyvärr, det går inte idag. Men du får jätte gärna låna den någon annan gång :)!"

Bruka funka, ibland :)!

Det är just det där med att när man själv frågar lite snällt "skulle du kunna ta av min häst täcket ikväll?" (eller nått annat) så får jag oftast ett nej. Då vill jag bara skrika o rabbla upp allt som jag gjort för henne.

Det värsta av allt e att när jag väl säger ifrån så får jag så sjukt dåligt samvete. Då måste jag åtgärda det direkt genom att ta tillbaka det där "nej:et" o fixa saken dom bett om.

Igår så skulle tex en ny hage fixas o jag hade verkligen inte tid så jag åkte hem istället för att hjälpa till med hagen o tänkte att någon annan får hjälpa denna gång. Men så fort jag klev innanför dörren hemma så skicka jag ett sms o sa "spara lite i hagen, så fixar jag det i morgon". Och jag har verkligen inte tid egentligen. Va skönt det skulle vart o fått svaret "Ingen fara vi har redan löst det" istället blev det ett " Va bra, det e lite mindre än halva kvar"

Jag spyr på mig själv för att jag e såhär...

Hästvärlden är hård och jobbig ibland. :crazy:
Det finns många olika vägar att gå och det kan vara flera sätt som är rätt!
Läs på så att du har kunskap bakom det du säger/tycker. Skapa dig en egen åsikt och sen gäller det bara att försöka förklara hur du tycker.
Vissa människor är väldigt rättfram, och så är det överallt. Om du tycker någon är otrevlig, försök ha så lite att göra med dem som möjligt. :p

Och träna dig på att säga till muntligen, på ett snällt sätt. Gör en formulering innan och argumentera. När man kommer på att det är så mycket lättare att skriva ner klagomål på andra på små lappar i stallet, får man akta sig. Lappar är lättare, men sårar lättare också. Bättre att säga rätt ut till personen. Det är svårt, men träning träning!

Känner igen det där så väl. Jag har varit i dina kläder när jag var yngre. Kunde aldrig säga nej, sprang runt och gjorde allt åt alla.
Men till slut tröttnade jag - fick nog av alla som drev med mig. När jag sen till slut sa ifrån var det några som slutade prata med mig. Men när jag sen tänkte efter så kom jag på att de ändå inte brukade prata med mig - de brukade bara be om tjänster.
Så, ingen förlust för min del. Efter att jag satte ner foten och visade att jag minsann inte tänkte göra skitjobb längre blev jag mer respekterad i stallet.
Man kan säga 'nej' på ett vänligt men bestämt sätt. Det känns inte så jobbigt tycker jag.

Senast ändrad av en moderator:

Du kanske måste ge dig själv tid att verkligen känna efter när du får en förfrågan? Känna efter om du faktiskt vill och kan göra det du bes om.

Är du osäker så säg "jag ska kolla i almanackan" eller "ska kolla upp om jag har ngt inbokat". Sen kanske du inte har det men känner att du inte har möjlgihet ändå, då räcker det med att du säger: "Jag har tyvärr inte möjlighet, du kanske kan fråga ** istället?".

Om du är säker på vad som gäller för dig så är det lättare att säga nej vid behov. Sen kan det ju vara så att man faktiskt inte känner att det är några problem att ställa upp och då finns det ju ingen anledning att säga nej.

När det gäller att få med saker till foderhästen så är det ju samma där Bli först medveten av vad du kräver och känne efter med omgivningen om dina krav är rimliga. Är de det är det också lättare att stå på sig och be hästägaren om det du önskar, eller iaf komma överens om någonting.

Sen kan det ju också ha att göra med att man inte är van att formulera i situationer där man kräver ngt av andra eller säger ifrån. När det gäller foderhästen - sätt dig ner och skriv upp vad du VILL och fundera sen som jag sa på om detta är rimligt. Sen säger du till ägaren vid lämplig tidpunkt att du har lite önskemål som du skulle vilja diskutera med henne. Man behöver inte gå in med inställningen "allt eller inget", man kan kompromissa och lyssna på hennes förslag och argument ändå.

Öva på o säga det. ;) Och ibland blir det inte alltid så smidigt och bra som man önskat, men alla är vi människor även de du pratar med. Och de förstår nog vad du menar ändå och tar nog dina krav på lika stort allvar.

Liknande trådar

Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 165
Senast: cirkus
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
8 640

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka