Lära mej klippa?

J

jozzan

Hej hej!
Jag sklle jättegärna lära mej att klippa olika ponnys och hästar och skulle vilja ha lite tips om hur jag ska börja osså. Jag har varit med när andra har klippt innan.
Hur lärde du dej klippa och vad är dina bästa tips till mej?
Vill verkligen lära mej :) Hoppas jag kan få några tips :bow:

/jozze

Sv: Lära mej klippa?

smord maskin med skarpa skär, sedan får man lov att öva...

Rita streck innan hur du ska klippa......
Så kan du mäta att det blir jämt på bägge sidor, tills du har ögonmåttet för uppgiften..

skriver av egen erfarenhet:D:angel:

Det är bara att klippa, med en bra maskin. Inte så svårt faktiskt.

Ska man ha klippning som måste bli lika på båda sidor brukar jag mäta med ett måttband. Klipper ena sidan först, sen mäter jag på andra sidan hur långt jag ska klippa och då brukar det bli ganska jämnt.

Jag lärde mig nästan helt på egen hand. hade sett ett par personer klippa innan visserligen. Min första klippning var dock inget jag är stolt över idag :D Men man måste öva! :)
Har du en bra maskin med slipade skär är halva jobbet gjort.
Om du ska göra någon form av täckesklippning eller liknande så kan du rita med vit tavelkrita innan så det blir jämna kanter, lätt att man tar mer och mer annars och sen blir det ojämnt till slut. Om du inte vill klippa benen så finns det ju naturliga linjer att klippa intill. Många gör en liten trekant vid svansroten också.
Viktigt att hela tiden hålla maskinen och skären plant mot hästens hud, så man inte vinklar utåt eller så, då blir det inte så bra klippt.
Olja skären ofta och låt maskinen vila små stunder då och då ifall den blir varm.

Något som är viktigt att tänka på, rent praktiskt, är att du sträcker på skinnet vid ljumske mellan frambenen, vid armbågen mm. Jag brukar ta upp ena frambenet när jag klipper mellan frambenen det brukar räcka. Sedan är det bara att ta det lugnt och klippa.

Som sagt, bra maskin med skarpa välsmorda skär.

Var alltid noga med att sträcka skinnet ordentligt så att det inte nyps.
När man ska klippa vid armbågarna är det bra med en medhjälpare som lyfter fram benet.

Var extra noggran när du klipper längst mankammen, för om hästen rycker till då kan man råka klippa av hela manen... Jag har testat :angel:

Och - jätteviktigt! Håll koll på sladden, häng upp den i taket så att den inte ligger på golvet och kan bli trampad på.

Jag tycker att det är jättelätt att klippa! Smörj maskinen ofta, se till att ha den rätt inställd, passa sladden så inte hästen trampar på den och det kan som sagt vara bra att ha medhjälpare när man ska klippa mellan frambenen och sådär. Var lite försiktig när du klipper vid manen, bättre att lämna lite päls än att klippa bort lite man.

Första gången jag klippte trodde jag de skulle bli svårt, men de va busenkelt.
Va bara nogrann och räta ut ev. väck vid armbågen osv så man inte nyper hästen (det brukar inte vara så jääättepopulärt)

sen som andra har skrivit, rita först om du känner dig osäker ang. mönster.
Olja ofta, håll koll på sladden och så.

Lycka till :)

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 121
Senast: Kilauea
·
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
2 346
Hundträning Hej, Som vissa kanske läst innan har jag en 10 månaders ESS Jag behöver lite tips och råd kring just nosaktivering. Jag skulle hemskt...
Svar
11
· Visningar
899
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 808
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar