Lära känna sin nya häst

isisaela

Trådstartare
Hej!

I slutet av augusti skaffa jag mig min första islandshäst :D(första häst överhuvudtaget för den delen). Jag skulle vilja ha lite tips på hur man kommer sin häst nära.. att hitta det där 'klicket', förstår ju att det tar tid, men finns de nå bra tips på övningar/aktiviteter?

Som person så är jag rätt mesig, är inte så bestämd som man kanske borde vara bland hästar :P och det börjar märkas nu på mitt sto, hon försöker ta över mer o mer och testar mig lite o så. Men tror det bara är bra för mig, det är ju verkligen något jag vet att jag måste öva på och något jag vill lära mig! Hon är inte elak, utan är nog en väldigt bra läromästare. Hon verkar inte vara den lättaste att komma nära.. Jag vill ju verkligen att hon ska lita på mig till 100% och att vi ska ha roligt tillsammans =) Vet inte riktigt vart jag vill komma med det här inlägget, är mest svammel. Men vore kul och höra lite hur era första månader med eran häst var och hur man lyckas få en vän för livet ;)

Sv: Lära känna sin nya häst

Jag har också precis köpt min första egna häst! :bump: Fast får vänta ett par veckor till på att hämta henne.... Tror att det mesta kommer naturligt när man spenderar mycket tid med varandra. Att man kommer överens har man förhoppningsvis redan märkt under provridningar osv. Men jag har i alla fall tänkt träna lite NH med mitt sto. Det har vi gjort förut med kusinens hästar och det har varit jättekul och nyttigt och framförallt roligt när man kommunicerar mer på hästens villkor. Jag tyckte i varje fall att vi fick en väldigt fin kontakt :laugh:

åh vad roligt :) jag är också intresserad av nh så skulle vilja gå en kurs för någon, sen vill jag även börja rida för instruktör i vår :)

Det där riktigt nära förhållandet är väldigt olika beroende på både häst och människa. Min förra häst var en väldigt självständig häst och där var det väldigt små saker som visade att han trivdes. En annan häst som jag red för många år sen var en sån som klickade direkt. Hon var väldigt speciell och det var bara några få som hon accepterade. Normalt tycker jag de första månaderna brukar vara testperiod, när man lär känna och bygger upp relationen. Efter ett halvår-ett år brukar man ha hittat sina roller och blivit rätt bekväma. Men den där riktiga tilliten tycker jag oftast tar flera år att bygga, och det är ju något som stärks hela tiden.

Om hon börjar ta över så ta hjälp så att någon kan visa dig hur du ska bemöta oönskat beteende, det är svårt i början att se vad som utlöser beteendet. Ofta är det något man själv gör som skapar problemet, och om man då bemöter det på fel sätt genom att bli arg eller oavsiktligt belöna beteendet, så kan det snabbt gå överstyr och bli rent farligt.

Att ha häst ska vara kul, inte frustrerande, obehagligt eller nervöst. Så ta tag i problemen från början så att du kan lägga energin på att ha roligt med din häst!

Och välkommen till klubben, jag köpte också ett mentalt starkt sto i augusti. Hon är himla charmig och underbar, men man får se till att man har henne där man vill ha henne annars gör hon lite som hon vill.

Jag har haft två egna.
Den första var en unghäst och jag red in honom själv. Så honom formade jag själv efter hur jag ville ha honom.. Jag kunde ha honom lös, gick utan grimma från & till hagen och vi hade riktigt roligt! Sålde honom för att jag ville tävla på lite högre nivå och han hade inte talang nog helt enkelt.

Hästen som jag äger nu är ett sto. Jag hade henne på träning först innan jag köpte henne. Ägaren kände sig för stor för henne, så hon ville att någon mindre person skulle rida och fortsätta utbilda henne & sen skulle hon säljas. Sen blev jag "kär" och köpte henne. Hade dock aldrig köpt henne om hon inte såg väldigt lovande ut..

Jag har inte gjort något speciellt med mina hästar.. eller den första körde jag lite "lekar" med som jag hittade på själv. Var inga speciella övningar, utan hade honom bara lös i ridhuset .. han var ganska rolig och följde med vart man gick.. sprang bredvid osv. Min andra häst har jag bara ridit som vanligt och lärt känna med tiden :)

Jag "tror" inte på nh-övningar och sånt. Det är väl roligt att ha som alternativ träning, men för att få en väluppfostrad häst som litar på en så gäller det att vara tydlig och konsekvent hela tiden. Visa vad man vill, berömma när hästen gör rätt och korrigera oönskat beteende.

Hej!

I slutet av augusti skaffa jag mig min första islandshäst :D(första häst överhuvudtaget för den delen). Jag skulle vilja ha lite tips på hur man kommer sin häst nära.. att hitta det där 'klicket', förstår ju att det tar tid, men finns de nå bra tips på övningar/aktiviteter?

Som person så är jag rätt mesig, är inte så bestämd som man kanske borde vara bland hästar :P och det börjar märkas nu på mitt sto, hon försöker ta över mer o mer och testar mig lite o så. Men tror det bara är bra för mig, det är ju verkligen något jag vet att jag måste öva på och något jag vill lära mig! Hon är inte elak, utan är nog en väldigt bra läromästare. Hon verkar inte vara den lättaste att komma nära.. Jag vill ju verkligen att hon ska lita på mig till 100% och att vi ska ha roligt tillsammans =) Vet inte riktigt vart jag vill komma med det här inlägget, är mest svammel. Men vore kul och höra lite hur era första månader med eran häst var och hur man lyckas få en vän för livet ;)
Tänk på att du formar hennes beteende även vid utfodring och besök i hagen/boxen. Inte bara när du "tränar henne".
Hästar tycker om rutiner och människor som är vänliga och lugna men bestämda. Så tycker du att du inte reder ut det riktigt så be någon lugn och erfaren person hjälpa dig de första gångerna - och då inte bara via "träningstips" utan också vid själva den dagliga hanteringen.

Hej!

Vet inte vad du menar med att vara nära, men hästen är en individ som du och jag som har sin personliga "zon" som minskar ju mer man har förtroende för varandra. Man måsta alltid vara konsekvent i det man gör och ALDRIG visa velighet. För hästen är det bara två saker som gäller Ledas eller Leda.

Men som min instruktör sa när jag gick på brukshundsklubben för många år sedan:
"Det är inte i första hand hunden som är på kurs utan husse/matte"

Det är likadant med hästhantering, man måste först lära sig själv hur man bör agera innan man börjar jobba med hästen. Hästen lever i nuet, den tänker inte på vad som hänt eller ska hända. Därför finns det nästan aldrig tid att fundera under tiden du hanterar hästen, det måste sitta i ryggmärgen.

Vad jag vill ha sagt är att man själv måste agera i nuet, vare sig vi vill eller inte så är det nuet vi har att arbeta med :D

Vänligen och lite filosofiskt ;)
Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift

Haha, buke borde verkligen ha en gillaknapp!

Handlar i stort sett alltid om oss och inte om hästen. Speciellt när det blir fel :angel:

Jag kænner någon som køpte ett lite ældre, vænligt och lættridet sto som ændå var reserverad. Hon råkade skada høften och blev tvungen att stå på boxvila længe. Både matte och husse tyckte hemskt synd om henne och var hos henne vældigt mycket och borstade och kliade. Efter den perioden blev hon faktiskt mer kontaktsøkande och lite tillgiven. Med mitt førsta sto så tyckte jag det hjælpte att inte alltid rida hela turerna utan hoppa av och gå, låta henne beta och klia henne. Hon blev i alla fall possitivare då och det ær ju inte så konstigt.

Håller med, mys i stallet/hagen och på promenad är lika viktigt som att rida och träna. Allt man gör med hästen i en positiv stämning stärker kontakten, precis som med människor och andra djur.

En ordentlig rykt är aldriv fel.

Hej!
För hästen är det bara två saker som gäller Ledas eller Leda.

Så rätt, och hästen låter sig gärna ledas när den har förtroende och man visar den vägen. När ett sånt ledarskap fungerar så kan man i stortsätt hitta på vad som helst tillsammans, genom att vara konsekvent och noggran som förut nämts så kommer en häst med förtroende aldrig vika ens sida! :)

Det jag tycker är viktigt, vilket många andra också gör, är att aldrig bestraffa hästen, utan det är alltid hos en själv felet ligger hos.

Personligen tycker jag att NH träning är hur bra som helst, men lär sig hästen små små signaler och kan sedan korrigera dom!

Kan tipsa om boken "Islandshästar och Horsemanship" med Sven Forsström & Inger Lants Forsström

Älskar den boken, otroligt många bra övningar tips och bilder, från början till slut och en bok som alltid är bra att ha med sig till stallet, på ridplan m.m.! :)

Hälsningar Sarah

Hej!

Jag har också köpt min första islandshäst (hingst 1,5 år) men kastrerad nu. Han är dock inte min första häst. Har 3 nu men har haft många i mitt liv. Hur gammal är din häst? Mitt råd är att ta hjälp av någon vettig hästperson.

Hästar tänker inte som vi. Var lugn pch bestämd med det du vill göra och visa vad du vill tydligt. Var alltid konsekvent. Beröm det som går bra och häng inte upp dig på det som går dåligt. Det beror oftast på att vi människor ger orydliga signaler som hästen inte förstår.

Gör mycket markarbete, lär dig natural horsemanship, läs om det om du inte kan gå en kurs. Det ger resultat jag lovar. Lyssna inte på dem som säger att du ska ryta och skrika det gör hästen bara mer osäker. Ha gärna en godbit efter ev. träning eller vid inkallning från hagen. Låt hästen vänja sig vid dig och den nya miljön i lugn takt innan du kräver för mycket av den. Det kommer att gå bra bara du själv tror på det. Lycka till!

Liselotte

Liknande trådar

R
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 785
Senast: Rosett
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 081
Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
21 078
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 114
Senast: gullviva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar