Lära in nytt kommando

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Minime
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 1 226
M

Minime

Min momma ska skaffa hund. Hon ska tydligen få en blandrastik (nu 4 månader gammal) av sin systers dotters son eller nåt liknande. :) Eftersom momma är ganska till åren kommen och inte särskilt aktiv, och tack och lov inser det själv, så har hon räknat med att jag ska vara någon sorts med-matte! :cool: :D Har inte träffat underverket (Milda!) själv men känner ju ägarna (Som även är uppfödarna) och litar på att det inte är nån tokhund.
Bla bla bla,:D nu till min undran:

Momma har haft cancer i stämbanden och är därför kroniskt hes. Bara kraxar, och kan därför inte ropa vid inkallning tex. En lösning vi kom på var ju att använda visselpipa vid just inkallningen. Men hur ska vi/jag gå till väga för att på smidigast/snabbast/lättast :angel: lära in vissling som inkallning ist för namnropning?

Sv: Lära in nytt kommando

Vissla som signal när det är dags att äta så lärs sig valpen snabbt att det är något positivt.
Sen kan ni vissla, när hunden inte är distraherad av annat och har lärt sig att signalen betyder mat, och belöna med godis/lek/klapp/kamp beroende på vad som funkar bäst.

Acmepipor är bra!

Aha! Verkar ju lite mindre komplicerat än modellen jag hade spånat på. Tänkte använda det kommando hon kan nu, och 'lägga till' vissling, men jag fick för mig att det kunde vara förvirrande... Ditt förslag känns enklare, för både oss och hund. :bow:

Vissla-Godis
Vissla-Godis

Jämnt, även fast hon står brevid så kan du vissla, kollar hon = godis.

Tror inte det tar så lång tid!

*Uppdaterar lite*

Underverkat anlände i måndags eftermiddag. Och heter inte Milda utan Vilda. Men det spelar som ingen större roll för hon har suttit i hundgård sitt korta liv och enda kontakten med människor har varit när det varit matdags. So Vilda it is. Vad gäller härstammning så är pappan ren Alaskan Husky, mamman är Husky/Vorsteh (?) + gatukorsning (som också innehåller Husky). En riktigt drömhund för en pensionär alltså! :cool:
Sen kom det ju fram att anledningen till att dom inte kunde ha kvar henne som planerat, var att hon är lägst i rang och hannarna i flocken (8 st hundar allt som allt) slogs om henne och inte lät henne vara i fred. Hon är så himla harig, tog ett par minuter och liten muta innan hon kom fram till mig första gången och nu kommer hon självmant, men momma kommer hon inte fram till öht. :crazy:
Hon fick följa med på prommis igårkväll med pvs tik och mamma hanne. Och då blev det lite vardags dramatik. :cool: Visste ju inte hur situtionen sett ut i hundgården innan, utan knatade bara in med hundarna i köket och Vilda börjar skälla som en tok och vägrar komma fram under köksbordet. Kissade tom en skvätt. De andra två fick vända och gå ut igen, då blev hon tyst men jag fick lirka ut henne, sen fick de andra inte komma inom 2 meters radie för då skrek hon som en stucken gris! :crazy: Men efterhand gick det bättre. Vi gick sist, för hon verkade stressad av att ha någon hund bakom sig. Men rätt vad det var då gick hon (av sig själv) upp jämnsides med tiken utan problem, dock på var sin sida av vägen, hannen gick på andra sidan av mig en stund utan att hon verkade bry sig, gjorde tom ett försök att springa efter honom när han stack i förväg.

Kan det vara ide att ta med min/mammas hannen när vi går på promenad (och kanske när jag går bort till momma öht) för han bryr sig inte om andra hundar whatsoever, han kör sitt eget race, så hon inser att det inte är nån fara, att alla hundar inte är 'ute efter' henne? Slits mellan att låta henne bo in sig och så, och mellan viljan att ta itu med det på en gång innan det 'rotar sig'. Risken finns ju att vi skulle möta Jakthunden Putte som bor en bit bort i skogen och är komplett galen i allt, skäller och hoppar på allt från bilar till hästar och hundar. Och det känns inte så lyckat... och som sagt så blev hon ju mkt säkrare bara på den lilla promenaden vi var ute på igår.

100_1221.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Visste ni rasen innan ni bestämde er för att ta henne? för jag skulle då aldrig skaffa en sådan hund till min mormor, om hon var gammal etc, då den kräver rätt mycket med tanke på raserna.

Vi har inte skaffat en hund till mormor, hon skaffade henne själv.
Och nej, vi har inte vetat vad det varit för raser, "gatukorsning" och att uppf. sysslar med drag. så jo, iaf jag har varit lite skeptisk. Men sen bor vi ju 50 meter bort och kan hålla lite koll. Tex så är det jag som sköter huvuddelen av promenaderna, då jag ändå ska ut med vår.

*KL*
Hade med vår Bobby idag när vi skulle gå promenad. Tänkte att reagerar hon som igår kan jag ju bara skicka hem honom och gå endam med henne. Men icke! Hon spattserade på som ingenting. Efter en stund så nosade dom varandra både fram och bak, och hon gjorde några små inbjudningar till lek, men det struntade Bobby i. Han är en ensam cowboy.

Slits mellan att låta henne bo in sig och så, och mellan viljan att ta itu med det på en gång innan det 'rotar sig'.

Ta tag i det på en gång! Nytt hem, nya regler, nya rutiner. Varför låta hunden vänja sig vid något tillfälligt för att sedan ändra allt igen när hon börjar landa. (För att förtydliga, då menar jag vardagslydnaden.)

Raserna lät ju inte helt rätt för en pankis, men individen funkar förhoppningsvis.

Lyckliga vovve som hamnade hos er (mormor) tror jag. Tyck inte synd om henne för det som har varit, var glad för det som kommer istället. Den inställningen läser hon av er direkt. :)

Visste ni rasen innan ni bestämde er för att ta henne? för jag skulle då aldrig skaffa en sådan hund till min mormor, om hon var gammal etc, då den kräver rätt mycket med tanke på raserna.

Den tanken slog mig också, plus att det verkar vara en hund som behöver massor av erfaren hjälp.

jag hade visst inte läst ordentligt för det är inte TS som skaffat hunden åt mormor, utan mormorn själv men TS går ut och går med den etc.

Eller så är det en mild individ (verkar det) som faller på plats nu när hon kommit ur hundgårn och fått ett eget hem. Konstigare saker har hänt.

:bow: Jag hoppas att du har rätt och hittills har hon ju bara gett oss positiva överraskningar. Som sagt så gick det ju utmärkt att träffa vår hanne igår, inget skäll eller pip. Efter en stund så vågade hon sig fram och nosa på honom både fram och bak, och han fick göra samma på henne.

*Delvis kl*
Och jag inser ju faktiskt att det inte är någon klockren pensionärshund, dummare än så är jag inte :angel: Men nu bor vi ju så pass nära och kan/kommer sköta mkt av motionen osv, momma har haft hund förr, jag har gått en del hundkurser på gymnasiet, har vänner med huskeys så jag har kommit i kontakt med rasen tidigare, och framför allt är jag inte stoltare än att jag kan be om hjälp om det skulle kännas som om det skulle gå åt h__vete.
Men självklart kommer allting gå galant! :idea: *positiva tankar, positiva tankar*

Jag tränade om pappas hund att komma på visselpipa (han hade sabbat inkallningen på henne..).

Började i köket. Jag visslade - gav köttbulle, visslade - gav köttbulle. Typ 10 ggr. Sen vänta en halvtimme, tio svep till. Sådär höll jag på en dag, mot slutet av dagen visslade jag när jag var en bit från henne med, och inte bara när hon var inställd på att 'nu kommer det köttbullar'

Dag två så var vi i trädgården, och när hon var nära mig och INTE upptagen med ngt, så vissla - köttbulle.

Sen var det bara att succesivt utöka. Det tog tre dagar, sen kom hunden som ett skott på ALL inkallning inkl under störning. I hennes värld betydde ju inte visslan 'kom hit' utan 'köttbullar!'. Kräver dock en hyfsat matmotiverad hund.

Så, hon kommer lära sig på nolltid =)

Som sagt så gick det ju utmärkt att träffa vår hanne igår, inget skäll eller pip. Efter en stund så vågade hon sig fram och nosa på honom både fram och bak, och han fick göra samma på henne.

Det viktigaste i det här är nog att inte "dalta" med hunden utan att låtsas som ingenting och låta henne själv upptäcka att hon kan och törs. Pankisar kan ha en tendens att vara lite... pjolltiga ;) och vilja klappa och gulla för att försöka få hunden att förstå att vad det nu är de tittar på inte är farligt.

Har upptäckt att en Frolic funkar lika bra som en köttbulle! :idea:

Var ute och tränade lite idag med visselpipa, först fram och tillbaka mellan mig och momma, och sedan gick jag iväg med henne bakom husknuten och momma visslade. Första visslingen så stannar hon upp och lyssnar. Andra visslingen sticker hon som ett skott till momma! Man ser verkligen :idea: -lampan tändas när hon kommer på vad hon ska göra! :D Så jag tror inte att hon är 'dum i huvudet' inte, även "Sitt" och "Ligg" verkar sitta snart. Mkt tack vare Frolic! ;)

Vad roligt att höra. :) Hundar som inte haft det så jättelätt förut brukar suga åt sig kunskap som svampar när de hamnar i en trevligare omgivning.

Det viktigaste i det här är nog att inte "dalta" med hunden utan att låtsas som ingenting och låta henne själv upptäcka att hon kan och törs. Pankisar kan ha en tendens att vara lite... pjolltiga ;) och vilja klappa och gulla för att försöka få hunden att förstå att vad det nu är de tittar på inte är farligt.

Inte bara pankisar som kan bli pjolltiga :o Försöker behandla henne lite som jag gör med hästen när hon fjantar på, sätta upp en självsäker fasad och hoppas det smittar av sig! ;)

Men i övrigt tror jag momma är ganska på det klara med vad det är för hund hon skaffat. Pratade idag om att Vilda nog kommer bli väldans stark om hon får börja dra i kopplet när man är ute och går (Hon är ju imponerande stark redan nu, när hon har busat i kopplet och liksom glömt bort hur kort det är, hur ska det inte då bli när hon är vuxen och drar 'med flit'?! :eek: ) och det förstod hon och det skulle vi aldrig ens tillåta, och det låter ju som en bra plan. ;)

Hmm..lössgående.. säger bara en sak!Lycka till :cool:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • tämja halvvuxna katter
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka