Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Jag har "pussat" hästen upp i galopp vid longering då och då. När jag ridit ut så har jag låtit hästarna "rulla över" i galopp några gånger innan jag provat att galoppera på bana. Har funkat rätt bra hittills.
Fick lära sig från marken vid longeringen alltid vid Galoppen fick hon ett G ljud (pussljud) som även används vid G fattningarna (uppsuttet) då de blir mer osynliga och lättare för henne att ta.
Om man pussar strax innan hästan går över i galopp så lär den sig att ljudet betyder galopp. Givetvis får man driva hästen med vad man nu använder (repände, lasso, kroppspråk, pisk) så att den går upp i galopp i början.
När man har en så lyhörd och alert häst som jag har går det liksom av sig själv. Framåt = skritta, Trava=trava och så när det var dags och läge att ta galopp gav jag pussljud och sa sen "galopp" som förstärkning och se på attan att hon tog den. Det sitter klockrent redan. Samma med halvblodet jag red in förra sommaren. Det var precis som om han också fattade att det nya kommandot var detsamma som galopp...Nu är jag rätt stark i psyke och kroppsspråk så det hjälper ju till i markarbetet...
När man ville att hon skulle galoppera vevade jag med linan mer och bad om ökad hastighet fr traven o pussade samtidigt. Men pussljudet använder vi bara vid G fattning när hon väl galopperar och vi vill ha mer fart så smackar vi .
Jag lärde min tjej via longering.. Ett puss"ljud"..
Jag lät henne ta galoppen då jag red när hon kändes "redo" för det.. När jag märkte att hon skulle fatta galopp la jag till ljudet samt skänkel..
Jag har en travar tjej och henne lärde jag in galoppen på genom att hon fick "hänga på" dom andra hästarna när vi red ut och när hon fattade galoppen så pussade jag och berömde massor. Sen började jag fatta lite innan eller lite efter dom andra och pussade då samtidigt som jag gav galoppskänkel. Det har funkat på henne.
Man upprepade det ca 4-5 ggr vid varje longeringspass men då fick hon bara galoppera ett varv efter varje fattning för att inte tröttna.
Kul att din häst fattar så lätt då blir det inga problem uppsuttet
Endast när hästen arbetar balanserat i skritt och trav. Fattningen ska komma ur en lugn trav/skritt (fast vi har inte börjat från skritt än ). När fröken är överhet och laddad ber jag inte om några galopper förrän hon landat och lyssnar
Hästhantering
Hej!
Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
Hundavel & Ras Tänker även att rädslan måste vara rätt extrem för att hunden ska sluta jobba? (eller att instinkterna till att jobba inte är så starka)...
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.