Lära in gallopen

Mirre

Trådstartare
Hur har ni lärt in den på era hästar?

Har ni börjat från marken?

Hur har ni gjort då?

Har ni haft lös häst, tömkört eller longerat?

När ni sedan hoppat upp, hur har ni gjort då?

Sv: Lära in gallopen

Jag har "pussat" hästen upp i galopp vid longering då och då. När jag ridit ut så har jag låtit hästarna "rulla över" i galopp några gånger innan jag provat att galoppera på bana. Har funkat rätt bra hittills.

Fick lära sig från marken vid longeringen alltid vid Galoppen fick hon ett G ljud (pussljud) som även används vid G fattningarna (uppsuttet) då de blir mer osynliga och lättare för henne att ta.

hur har ni lärt hästen att just det ljudet betyder gallop då?

Om man pussar strax innan hästan går över i galopp så lär den sig att ljudet betyder galopp. Givetvis får man driva hästen med vad man nu använder (repände, lasso, kroppspråk, pisk) så att den går upp i galopp i början.

När man har en så lyhörd och alert häst som jag har går det liksom av sig själv. Framåt = skritta, Trava=trava och så när det var dags och läge att ta galopp gav jag pussljud och sa sen "galopp" som förstärkning och se på attan att hon tog den. Det sitter klockrent redan. Samma med halvblodet jag red in förra sommaren. Det var precis som om han också fattade att det nya kommandot var detsamma som galopp...Nu är jag rätt stark i psyke och kroppsspråk så det hjälper ju till i markarbetet...;)

När man ville att hon skulle galoppera vevade jag med linan mer och bad om ökad hastighet fr traven o pussade samtidigt. Men pussljudet använder vi bara vid G fattning när hon väl galopperar och vi vill ha mer fart så smackar vi .

Jag lärde min tjej via longering.. Ett puss"ljud"..
Jag lät henne ta galoppen då jag red när hon kändes "redo" för det.. När jag märkte att hon skulle fatta galopp la jag till ljudet samt skänkel..

Jag har en travar tjej och henne lärde jag in galoppen på genom att hon fick "hänga på" dom andra hästarna när vi red ut och när hon fattade galoppen så pussade jag och berömde massor. Sen började jag fatta lite innan eller lite efter dom andra och pussade då samtidigt som jag gav galoppskänkel. Det har funkat på henne.

Idag har Betty fått börjat med gallopen:)
På lina då alltså. Satte igång henne i trav och sen manade på med ett pussljud och lite drivining.

Hon fattade direkt!:) :love: Duktig pålla!
Det gick i 520km inkl massa bock, brall och bakutsparkar följt av en tvärnit:rofl: men hon fattade vid varje pussljud.

Sen fick hon knata över lite bommar och skutta över liitet hinder på ca: 20 cm:D Hon tyckte det var hur kul som helst!

Hur ofta har ni tränat på just att fatta gallop i början?

Man upprepade det ca 4-5 ggr vid varje longeringspass men då fick hon bara galoppera ett varv efter varje fattning för att inte tröttna.
Kul att din häst fattar så lätt då blir det inga problem uppsuttet:rofl:

Endast när hästen arbetar balanserat i skritt och trav. Fattningen ska komma ur en lugn trav/skritt (fast vi har inte börjat från skritt än;) ). När fröken är överhet och laddad ber jag inte om några galopper förrän hon landat och lyssnar:D

haha nej frågan är om jag sitter kvar:rofl:
Jösses vad hon brallade idag.
Väntade ju med att be om gallop tills hon travade lugnt men sedan ... jösses!:D :rofl:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag hade ett jobb på gång. Det verkade verkligen som om jag var vad de sökte. Jag blev hittad på fb där jag annonserade om jobb...
2 3
Svar
50
· Visningar
7 046
Senast: Gunnar
·
Hundträning Behöver lite tips på träning. Min dvärgpudel (snart 11 månader) är lite väl entusiastisk när hon hälsar på folk. Jag har lärt henne att...
Svar
7
· Visningar
819
Senast: Hermelin
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 602
Senast: Nepenthe
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 516

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Förbereda hundar inför bebis?

Hästrelaterat