Lära in fot

AgentCarter

Trådstartare
Har kommit till ett steg med min hund där han äntligen kan sitt, ligg och ta bra kontakt så tänkte gå vidare med att lära in fot.
Men jag känner att jag inte har någon bra metod, han är väldigt hoppig och vill för mycket, sätter sig då han tror jag vill det och är allmänt överallt eftersom han stressar upp sig.
Han kan sitta vid sidan med kontakt men jag måste lyfta dit honom i princip.

Vad skulle ni rekommendera för övningar för att få lite styrsel på det?

Sv: Lära in fot

Det beror ju lite på vad du har för syfte med ditt "fot" :). Graden av pillighet, hur snäva kriterier och metod man ska använda är ju (oftast) olika om man bara vill ha ett "gå någorlunda fint vid sidan" eller om man vill ha ett tävlingslydnadsmässigt fotgående. T.ex.

Men så här har iaf jag lärt in vårt fotgående:

Jag har huvudsakligen jobbat med:

”Följa”-lekar
Det allra första jag börjar med med valpar gällande ”fotgående”. Att följa mig (vid min vänstra sida) när jag går, svänger, springer osv. ska vara positivt och belöningsfyllt för valpen att göra. Inga krav på position från valpens sida, men jag väljer att belöningsplacera smart för att skapa en zon med belöningsförväntan för valpen.

Bakdelskontroll/klossträning
Hunden lärs att kliva upp på en kloss med framtassarna, och att kliva runt klossen med baktassarna. Nyttig kunskap inför vänster – och högersvängar och ingångar.

Baklängesmarsch
Ger mig fullständig kontroll över hundens attityd, när vi jobbar på fotgåendet nos mot näsa. Jag ser exakt när hunden har rätt attityd genom hela kroppen när den följer mig. Genom belöningsplaceringen så kan jag även börja få in hunden i korrekt position innan vi vänder upp och går ett ”korrekt” fotgående.

Fokus i utgångsposition
Klickat för atthunden bibehåller fokus på mig i utgångsposition, oavsett störning. Lägger även här in träning på att kommandot ”fot” (och även ordet ”ja”) ska betyda ”fokus på mig”.

”Steg för steg” metoden
Ur fokusträningen i fotposition börjar jag att gå framåt. Följer hunden med, klick och belöning. I början klicka för i stort sett varje steg jag tar, sen utöka längden på fotgåendet innan klick.

”Blixt-svängar”
Bra om hunden har lite tendens till att gå på dubbla spår/slänga ut rumpan till höger (hunden behöver ha bakdelskontroll som förkunskap innan detta). Principen är enkel, högersväng – nått steg – vänstersväng, rakrikta några steg, högersväng – nått steg – vänstersväng osv.

Störningsträning
Fotgående förbi människor, leksaker, godis osv osv osv. Här faller även ingångsträning på planen in.

Betinga tävlingspose
Min stela, raka, ”blicken rakt fram” och tråkiga position ska vara ett tecken för hunden att ”hänger du med nu, så har du chans till en JÄTTEBELÖNING sen!”.

Jag vill att han går ordentligt vid min sida med bibehållen kontakt, ett förstadium till riktig tävlingsfot
Baklängesmarschen är den jag med använt, men funkar inte riktigt, blir mest bara hopp tills han sätter sig

Jag vill att han går ordentligt vid min sida med bibehållen kontakt, ett förstadium till riktig tävlingsfot
Baklängesmarschen är den jag med använt, men funkar inte riktigt, blir mest bara hopp tills han sätter sig

Då verkar han ju inte ha fattat vad det går ut på än, alt att du råkat förstärka just studsandet :)? Kan ju också vara att du backar lite för fort, så det blir för mycket fart som höjer troligheten i att studsa?

Har du testat att bara förstärka "stå still med fyra tassar på backen", och när han kan det låååångsamt börjat backa? Här fungerar ju klicken utmärkt för att kunna markera sekunden hunden har alla tassar i backen ( och sen vara noga med att belöna honom i en bra fotposition för framtida framlängesmarsch så han får en belöningsförväntan i den positionen)

Han blir väldigt uppstressad så fort det blir träningsituaton, innan gjorde jag så att jag slutade helt att träna honom alls i ett år och tagit pyttesteg och låtit vår relation byggas.
Jag tror att stå stilla kan vara något.

Finns det någon bra bok eller liknande som förklarar och lär inlärning av fotgående från grunden? Skulle gärna vilja läsa och lära mig de olika delarna och uttrycken innan jag kommer på kurs så man har någon aning om vad som förväntas. :)

Senast ändrad:

Finns mängder av böcker :)! En av de jag gillar bäst är Från Valp Till Stjärna av Maria Brandel.

Men går du en nybörjar/introkurs till tävlingslydnad så ska de ju lära dig från grunden :)! Om det är en bra kurs/instruktör vill säga ;)!

Tack. Självklart! Men jag vill gärna läsa lite för jag hatar att vara helt grön och inte hänga med alls. Behöver förgrunda lite i huvudet. :p

Arbetet med klossen, har du lust att förklara det lite?

Den boken finns ju inte att köpa någon stans :crazy: slut på lager. Ingen begagnad hittar jag inte och inte ens på biblioteket i länet.

Ser nu att en ny upplaga är på väg. Hoppas den kommer snart då :)

Senast ändrad:

Tack. Självklart! Men jag vill gärna läsa lite för jag hatar att vara helt grön och inte hänga med alls. Behöver förgrunda lite i huvudet. :p

Arbetet med klossen, har du lust att förklara det lite?

Kortfattat; du lär hunden att gå runt på en kloss, för att lära dem bra bakdelskontroll och att följa ditt ben i rörelse :).

Sök på youtube, där hittar du mängder av bra klossträningsfilmer :)! Här är ett exempel på det!

Den boken finns ju inte att köpa någon stans :crazy: slut på lager. Ingen begagnad hittar jag inte och inte ens på biblioteket i länet.

Ja, den är nog fortfarande slutsåld, det skulle komma en uppdaterad version nu i höst men den har kanske blivit försenad :p!

Andra böcker jag gillar är Med Sikte på 10:an av Svartbergs och Klickerträning i Teori och Praktik

Den filmen gav mycket!

kl
Vad har ni för tips för att han inte ska gå upp i sådan stress vid träningen? Tror det mycket är belöningsstress

Du har fått jättebra tips redan, men här kommer ett till. Jag var på kurs för Anja Christiansen, som är EM-vinnare (tror jag det var) i HTM och dansk mästare (tror jag, igen) i rallylydnad. Hon lärde in fotgående såhär:

Börja med positionen stillastående. Belöna massor och länge för att stå stilla i rätt position, locka eller shejpa in hunden. Gör sedan stegförflyttningar åt sidan - börja smått, med endast viktförskjutning, se att hunden följer med i det och arbeta dig fram till en riktig stegförflyttning. När hunden kan följa med i rätt position åt båda hållen (och kanske också bakåt, minns inte riktigt) kan man börja gå framåt. Hunden ska vara klistrad vid benet och följa det oavsett. Anja menade att detta ger hunden en större förståelse för positionen. Jag har inte testat själv, men tänker att jag ska testa att lära in högerfot på det sättet.
Parallellt med detta jobbade hon mycket med kloss för att få bakdelskontroll och kroppsmedvetenhet.

Jag har samma problem som du med min dvärgpinscher i vissa situationer: så fort hon kommer ut på en bana med rallylydnadsskyltar så börjar hon studsa som en tok, jag tror det beror på en kombination av att hon vet att hon ska klara sig länge utan belöning och att hon alltid fått superbelöning i slutet. I träning är hon väldigt snabb och har ganska lätt att bli frustrerad. Jag har ingen bra lösning, men många teorier. Vet inte om allt fungerar, men kanske kan det väcka nån bra idé.

- träna lugna moment/stadga för att få ner intensiteten.
- sänk kriterierna, belöna ofta för att minska frustrationen. Hur lång tid tar det att ge tio godisbelöningar?
- anpassa belöningen efter situationen, halvtråkigt godis kanske inte varvar upp honom så mycket?
- träna på att träna, belöna allt som är i den riktning som du vill. Nu vet jag inte hur det ser ut, men säg att han hoppar upp på dig. Belöna då ALLT han gör som inte är hoppa upp. Var uppmärksam så att han inte bygger en kedja (hoppa upp - gå ner - få belöning - hoppa upp - gå ner -osv).
- fick tips på en kurs i veckan: det sägs att man kan minska skällande genom att sätta signal på skall. Då borde man kunna minska studsande genom att sätta signal på studs. Detta ska jag definitivt prova.

Finns mängder av böcker :)! En av de jag gillar bäst är Från Valp Till Stjärna av Maria Brandel.

Finns det inte en film som heter så också? Fick nämligen låna en film (har för mig att den heter Från valp till stjärna) av en tränings kompis och det är tack vare den som jag kan kolla på min hunds tänder! Har tragglat i över ett ett år utan resultat och sen gjorde jag precis som i filmen, klickade fyra gånger och efter det har det aldrig varit något problem:D

Intressanta teorier!
Tråkigt godis har vi, använder hundmaten:p Jag fick faktiskt till en ganska okej träning nu, hade börjat lära honom ställa sig mot saker innan så använde detta för att börja med klossen (hink :p) gick helt dugligt med tanke på att min tvååring också ska vara med och hjälpa till...

Hur skulle ni träna en hund som är extremt rädd om sin bakdel? dvs det går inte att flytta/röra den. Har tränat klossträning, han hoppar upp med frambenen och är super glad, men när vi ska börja flytta oss så tar det stopp:(

Vad menar du? Du ska ju inte röra hundens bakdel när den snurrar runt klossen? Eller menar du att hunden kliver på, blir stillastående, och sen börjar du röra dig och då kliver hunden av? I så fall; vänta! Det är meningen att det är hunden som ska snurra, inte du. Om du inte får loss rörelsen kan du försiktigt luta dig lite åt höger för att se om hunden också börjar luta sig: belöna i så fall det!

Liknande trådar

Övr. Hund Varit fodervärd åt en hund i drygt 1.5 år. Nu skulle hon upp till uppfödaren och få valpar och då vi hamnat i diskussioner så vill han...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
8 399
Senast: Vicks
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 145
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 545
Senast: fixi
·
Hundträning Hjälper ett ungt par som har en tvåårig fralla, hane. Paret har precis skaffat sitt första barn. För "säkerhets skull" fick inte hunden...
Svar
9
· Visningar
1 546
Senast: Tuggben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023