Sv: Lära in fot
Det beror ju lite på vad du har för syfte med ditt "fot"
. Graden av pillighet, hur snäva kriterier och metod man ska använda är ju (oftast) olika om man bara vill ha ett "gå någorlunda fint vid sidan" eller om man vill ha ett tävlingslydnadsmässigt fotgående. T.ex.
Men så här har iaf jag lärt in vårt fotgående:
Jag har huvudsakligen jobbat med:
”Följa”-lekar
Det allra första jag börjar med med valpar gällande ”fotgående”. Att följa mig (vid min vänstra sida) när jag går, svänger, springer osv. ska vara positivt och belöningsfyllt för valpen att göra. Inga krav på position från valpens sida, men jag väljer att belöningsplacera smart för att skapa en zon med belöningsförväntan för valpen.
Bakdelskontroll/klossträning
Hunden lärs att kliva upp på en kloss med framtassarna, och att kliva runt klossen med baktassarna. Nyttig kunskap inför vänster – och högersvängar och ingångar.
Baklängesmarsch
Ger mig fullständig kontroll över hundens attityd, när vi jobbar på fotgåendet nos mot näsa. Jag ser exakt när hunden har rätt attityd genom hela kroppen när den följer mig. Genom belöningsplaceringen så kan jag även börja få in hunden i korrekt position innan vi vänder upp och går ett ”korrekt” fotgående.
Fokus i utgångsposition
Klickat för atthunden bibehåller fokus på mig i utgångsposition, oavsett störning. Lägger även här in träning på att kommandot ”fot” (och även ordet ”ja”) ska betyda ”fokus på mig”.
”Steg för steg” metoden
Ur fokusträningen i fotposition börjar jag att gå framåt. Följer hunden med, klick och belöning. I början klicka för i stort sett varje steg jag tar, sen utöka längden på fotgåendet innan klick.
”Blixt-svängar”
Bra om hunden har lite tendens till att gå på dubbla spår/slänga ut rumpan till höger (hunden behöver ha bakdelskontroll som förkunskap innan detta). Principen är enkel, högersväng – nått steg – vänstersväng, rakrikta några steg, högersväng – nått steg – vänstersväng osv.
Störningsträning
Fotgående förbi människor, leksaker, godis osv osv osv. Här faller även ingångsträning på planen in.
Betinga tävlingspose
Min stela, raka, ”blicken rakt fram” och tråkiga position ska vara ett tecken för hunden att ”hänger du med nu, så har du chans till en JÄTTEBELÖNING sen!”.