Lära hunden höger och vänster

Estivuz

Trådstartare
Har ni några tips? Min valp är visserligen bara 4 månader men ska hon vara med som stallhund behöver jag lära henne åt vilket håll hon ska flytta sig. Jag förstår att träningen kan ta tid.. Någon med tips på hur man lär hunden att gå åt höger respektive vänster?

Hon funkar bra med hästarna, är orädd men ibland lite för orädd. När annat distraherar (läs: människor som är SKOJ!) så spelar det ingen roll om personen i fråga kratsar hovarna på en häst, hon ska vara upp i den personen ändå.
Jag ryter nej så fort hon går närmare en häst än en meter, jag vill att hon ska förstå vart gränsen går. Men det märks att hon är valp och "glömmer bort sig".

Sv: Lära hunden höger och vänster

Mina hundar kan inte höger och vänster, för jag kan inte höger och vänster ordentligt så det skulle inte bli bra:D När det gäller dirigering så pekar jag bara så går de dit jag pekar.

Men mina hundar kan AKTA. Det börjar jag med tidigt, säger akta och föser på dem redan i valpålder, sedan använder jag det för allt de ska akta sig för. Tex när jag cyklar och ska svänga mot dem säger jag akta, så då måste de kolla var jag svänger, när jag kommer med hästen säger jag akta osv. Likadant när jag ska snöra skorna i trånga hallen, då säger jag akta. Extremt användbart för mig iaf. Min erfarenhet är dessutom att hundarna snabbt lär sig var de ska gå för att det ska bli bäst, så jag behöver inte detaljstyra med exakt åt vilket håll de ska. Vill jag att de ska gå åt höger pekar jag åt höger och säker akta.

Nu rider jag inte och har inte direkt behov av att lära hunden höger o vänster, men det kan ändå vara bra att få hunden att förstå vilket håll man/den ska åt...så jag använder mig av samma metod som lady_vip, jag pekar helt enkelt åt det hållet jag vill att den ska..och hunden fattar direkt :) Har inte heller lagt ner mycket tid alls på den träningen utan det kom sig automatiskt att jag använt det tecknet sen han var valp. Använder mig ö.h.t mycket av tecken vilket hunden verkar snappa in snabbare/bättre än ord :)

Jag har helt enkelt sagt höger/vänster/rakt fram vid varje korsning sedan han var liten (under promenader då alltså).

Jag har helt enkelt sagt höger/vänster/rakt fram vid varje korsning sedan han var liten (under promenader då alltså).

Så gör jag oxå, ungefär, blir lite mer komplicerat då en vallande hund måste lära sig vä hö om djuren, o de kommandon den måste kunna när man kör drag.
Saakta o stop är oxå bra att hunden kan, oavsett vad man sysslar med.

Jag har kommando Kanten (vänster) och höger. Pekar också ibland.
Lärde honom vänster först. Varje gång han gick ut på vägen i koppel så jag KANTEN och tog in honom på vänster sida samtidigt som jag pekade med andra handen. Åså belöning. :) sedan gjorde jag samma sak med höger då vänster satt. Jättepraktiskt när man galopperar och hunden kommer för nära och ropa "HÖGER" för i den hastigheten han har inte tid att titta på mig för att kolla var han ska ta vägen :)
Nu är ju han jävligt lättlärd. Håller på å träna samma med min 5månaders valp och det går inte lika fort.

jag använder mig av samma metod som lady_vip, jag pekar helt enkelt åt det hållet jag vill att den ska..och hunden fattar direkt :) Har inte heller lagt ner mycket tid alls på den träningen utan det kom sig automatiskt att jag använt det tecknet sen han var valp. Använder mig ö.h.t mycket av tecken vilket hunden verkar snappa in snabbare/bättre än ord :)

+ 1 på den. Kan vara viktigt att träna det i olika situationer. Min ena hund kan flytta sig jättebra efter handtecken när vi torkar tassarna innan vi ska gå in, men i andra situationer förstår han inte alls vad jag menar.

Jag pekar/vinklar handen åt det håll jag vill att hunden ska gå. Pekar jag höger säger jag höger, pekar jag vänster säger jag vänster. Ibland kikar han inte ens på mig utan lyssnar och går åt det håll jag sagt för att han lärt sig ordet i och med att vi använt det ordet varje gång vi pekat åt det hållet.

Har ni några tips? Min valp är visserligen bara 4 månader men ska hon vara med som stallhund behöver jag lära henne åt vilket håll hon ska flytta sig.

Men behöver du det?
Alltså lära åt vilket håll?

Jag har valt att lära min ordet " Akta" som sägs på ett speciellt sätt, då vet han vad som gäller men fattar själv beslut vart han ska gå. Han går, eller då sticker snabbt, liksom dit där han själv anser är säkrast, det kan vara så i en lite farlig situation att även om man säger vänster så ändras situationen väldigt snabbt och det kan bli höger direkt, om du förstår, och det krävs att få hunden flyttad innan man ens hinner ändra till höger.

Sedan skulle jag vara rädd för att det i situationer där det krävs väldigt snabb flytt i samband med att hunden kanske blir lite rädd, inte alltid funkar med precisionslydnad, men jag vet inte... hu det är med andras med med min skulle det antagligen inte fungera.

Hursomhelst, när vi tränade hö vä på klubben så gjorde jag med pekande arm;) och eftersom jag slutade sedan så kom vi aldrig till mer än armpek.

I koppel har vi nog mest som rutin sagt HÖGER resp VÄNSTER och sedan förstärkt med kopplet sen han var liten, nu kan han det ganska bra. Toppen om hunden springer före på stigen och kommer till ett ställe där stigen delar sig.

AKTA började vi också tidigt med.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 016
Senast: inverterad
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 357
Senast: Acto
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 454
Senast: Trassel12
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 733
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Betäckning 2024 - föl 2025