Sv: lära hästen tömkörning
När du säger att hon får panik, när, var, hur? Alltså om du tänker efter, vad tror du själv att paniken berodde på?
Mitt tips är att avdramatisera det så mycket som möjligt, man behöver inte i början ha all utrustning som tömkörning för många innebär (sele, inspänning, tömmar, mm) utan börja med en sak i taget.
Jag gör så att när hästen går att longera, vilket ju din kan, och när den kan ha sadel på sig, så fäster jag långa rep, eller longerlinor i grimma/träns (jag gör detta alltid med grimma i början men det är jag, det
) samt drar ner stigbyglar och knyter ihop dem under magen (inte hårt, bara så att de inte kan slänga upp över sadeln). Sen drar jag yttersidans rep genom stigbygeln och låter repet ligga runt hästens bak. Det är bra om man först vänjt hästen vid att ha rep liggande runt baken. Det inre repet går direkt från grimma/träns till hand.
Innan jag fäster yttersidans rep longerar jag dock som vanligt med inre sidans rep fäst i grimman. När hästen har blivit uppvärmd både fysiskt och mentalt så fäster jag yttersidans rep som ovan och fortsätter att longera som om inget har hänt. Här kan hästen reagera på repet som går runt rumpan men det är bara det som är nytt så oftast går detta över fort då repet bara ligger där. OBS - viktigt! Se till att hålla de repet så att det ligger runt baken en god bit ovan haserna så att det inte slarvigt släpar i backen och kan orsaka att hästen vid bakutspark trasslar in benen i det!
När hästen accepterar ytterrepet i båda varven (koppla om!) så kan du börja använda ytterrepet som yttertöm, dvs använd den vid avsaktningar och halter så att du nu börjar ta förhållningar med tömmarna/repen.
När detta fungerar bra så kan du fästa även inre tömmen genom stigbygeln och börja byta varv genom att vända genom volten och snabbt förflytta dig från ena sidan till den andra bakom hästen. Den kan komma att tycka att det är läskigt när du försvinner ur synhåll, så förläng denna tid mer och mer och snart så kan du gå bakom, eller snett bakom och då kan du lämna volten och tömköra på rakt spår!
Nu vet jag inte vad ditt varmblod gjort innan men om hon är travkörd så kanske hon förknippar tömkörning i sele med trav och får fel vibbar, så då kanske sadeln fungerar bättre i början!
/Camilla