lära hästen tömkörning

lovehorses

Trådstartare
Jag har ett varmblod som jag ridit in. började i april -06.Provade då att tömköra henne men hon fick panik, har inte gjort det sen dess. Men tänkte nu prova igen för att se hur de går om han har hunnit smälta allt bättre.

Har ni några tips på hur jag kan göra det lättare för mig/henne?
Är det för tidigt ännu kanske?
jag vill göra det så lätt och lindrigt för både oss att hon får det som en positiv sak.

Hon blir longerad och tycker om det, och jobbar bra!

Hjälp mig!

Sv: lära hästen tömkörning

När du säger att hon får panik, när, var, hur? Alltså om du tänker efter, vad tror du själv att paniken berodde på?

Mitt tips är att avdramatisera det så mycket som möjligt, man behöver inte i början ha all utrustning som tömkörning för många innebär (sele, inspänning, tömmar, mm) utan börja med en sak i taget.

Jag gör så att när hästen går att longera, vilket ju din kan, och när den kan ha sadel på sig, så fäster jag långa rep, eller longerlinor i grimma/träns (jag gör detta alltid med grimma i början men det är jag, det ;)) samt drar ner stigbyglar och knyter ihop dem under magen (inte hårt, bara så att de inte kan slänga upp över sadeln). Sen drar jag yttersidans rep genom stigbygeln och låter repet ligga runt hästens bak. Det är bra om man först vänjt hästen vid att ha rep liggande runt baken. Det inre repet går direkt från grimma/träns till hand.

Innan jag fäster yttersidans rep longerar jag dock som vanligt med inre sidans rep fäst i grimman. När hästen har blivit uppvärmd både fysiskt och mentalt så fäster jag yttersidans rep som ovan och fortsätter att longera som om inget har hänt. Här kan hästen reagera på repet som går runt rumpan men det är bara det som är nytt så oftast går detta över fort då repet bara ligger där. OBS - viktigt! Se till att hålla de repet så att det ligger runt baken en god bit ovan haserna så att det inte slarvigt släpar i backen och kan orsaka att hästen vid bakutspark trasslar in benen i det!

När hästen accepterar ytterrepet i båda varven (koppla om!) så kan du börja använda ytterrepet som yttertöm, dvs använd den vid avsaktningar och halter så att du nu börjar ta förhållningar med tömmarna/repen.

När detta fungerar bra så kan du fästa även inre tömmen genom stigbygeln och börja byta varv genom att vända genom volten och snabbt förflytta dig från ena sidan till den andra bakom hästen. Den kan komma att tycka att det är läskigt när du försvinner ur synhåll, så förläng denna tid mer och mer och snart så kan du gå bakom, eller snett bakom och då kan du lämna volten och tömköra på rakt spår!

Nu vet jag inte vad ditt varmblod gjort innan men om hon är travkörd så kanske hon förknippar tömkörning i sele med trav och får fel vibbar, så då kanske sadeln fungerar bättre i början!

/Camilla

När jag tömkörde henne första gången så drog hon sig åt sidan i ren panik, man såg paniken i ögonen,då krävde jag inget.

jag provade faktiskt tömkörning fredag kväll för att se, blev så nyfiken:smirk:
satt altihop på men i början var vi på en volt och jag använde inte ytertygel något.
efter en stund började jag "dra" i den, hon var nog skeptiskt, men lyssnade på mig.trava på, vilket jag lät henne ett tag för att hon skulle få känna av det.sen blev det lite allvarligare.hon skulle lyssna på mig, vi skritta bara.
Jag märkte att så fort jag skulle byta varv vilket jag gjorde så att jag vände i volten, linorna rörde bara vid rumpan hastigt, hon fick värdens panik började trava första gången men hon märkte snabbt att det försvann.berömde henne mycket under prosesens gång.
körde några gånger med att byta varv och efter ett bra tag så vande hon sig.
höll på i en kvart kanske,verkade som hon i slutet tyckte att det var lite roligt.
Ska köra en stund i mogen igen för att se om det har smältit något.

Det som jag blev fundersam på är om hon blev så rädd för snörena över rumpan denna gång när det vad snabbt, hur har hon varit när hon har blivit körd. Har hon fått samma panik. manblir ju å fundera på saken.

Att låta henne trava när hon blir ängslig är rätt - att ha henne på volt och låta henne känna att hon får "fly" är bra, för då får hon i sin egen takt upptäcka att hon inte dog av linorna och att det är jobbigt att trava runt, runt.

Det låter som du jobbar bra - nöt länge och väl på varje steg så blir det bra. En uttråkad häst är aldrig rädd, och även om det inte är meningen att hon ska tycka att det är tråkigt så är det mot det hållet man får tänka - ta det långsamt och nöt mycket på varje steg mot målet.

/Camilla

Ja, nu provade jag tömkörning igen efter att hon fått smälta det under helgen. Det gick mycket bättre nu, hon stressa inte alls lika mycket. Ibörjan var det fortfarande obehagligt när jag bytte varv & jag kom bakom henne men efter lite nötande kunde jag gå bakom henne några meter.:)
Provade också som du sa (camilla h) att lägga linan bakom benen när jag har henne på volt. hon var misstänksam men lugn ändå.
trava mer med henne också och hon gick vissa gånger i riktigt bra form och jobba bra.

Vilken osis egentligen, jag hade trott att de sku bli världens liv hon ska göra över det. Å sen är hon hur lugn som helst.:p

Nu funderar jag på att göra detta 1 gång i veckan, kan de bli för mycket. hon är ju bara 3½ år gammal,men väldigt duktig.

Icke är det för mycket! Det är ju bra träning för att de inte belastar ryggen och musklerna får utvecklas utan "tryck", liksom. Dessutom är det bättre än longering som ju bara går runt runt och sliter på lederna.

Jag skulle, nu under inlärning, tömköra flera dagar i sträck och sen låta henne smälta det under några dagar och sen upprepa. När hon kan grunderna och är helt avslappnad skulle jag tömköra ca 2 dagar i veckan.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 728
Senast: Freazer
·
Träning Jag har rätt nyligen (i våras) fått en ADHD-diagnos, som vuxen (snart 30). Jag hade aldrig ens tänkt tanken att jag kunde ha ADHD förrän...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 897
Senast: Fazeem
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 875
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 344

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Black Friday
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar