Lära hästen springa för hand...

L

lillmyran

Ja, jag har ett problem. Min islandshäst vill/kan inte trava för hand. Tycker att jag har fösökt på alla sätt och vis, men jag får liksom ingen fart på honom. Vid ridning är han hur pigg och glad som helst, så det känns ju inte som att det är framåtandan det är fel på, han verkar liksom inte fatta bara?!

Någon som har haft liknande problem och har några tips om hur man kan gå tillväga för att lära hästen detta?
Känns ju som att det kan vara bra om hästen kan detta om man ska vet. besikta osv.

Sv: Lära hästen springa för hand...

Ett bra tips är att ha ett långt gressyrspö vs longerpisk som du håller i grivande possition, dvs vid hästens bak. Håll fram armen som du håller tyglarna/grimmskaftet i. Det är inte hästen som ska springa med dig, det är du som ska springa med hästen vilket betyder att det är du som ska ta initiatvet till att springa. Det går inte att bara vänta på att hästen ska falla in i trav och sedan själv börjar springa, du måste visa med hela din kropp att det är trav som gäller. Om du varit på en arabutställning någon gång eller liknande så har du säkert sätt att hästarna travar långsamt eller "dansar" brevid handlern, det är så du ska göra, helt enkelt jogga långsamt, men med mycket energi så att du puschar hästen till att öka tempot. Vartefter hästen ökar tempot ökar dusjälv också tempot.
I början kan man börja med att bara få hästen att länga på skritten och berömma mycket, så att den förstår att den gör rätt när den ökar.

Lycka till!

Ta hjälp av någon som kan springa ett par meter snett bakom, med en longerpisk.

Jag har försökt att göra på det sättet många gånger. Men det funkar inte. :crazy:

Fick min Glamma att springa vid handen på nästan samma sätt som"Matilda-Bonita" fast jag höll mej brevid henne, vid bogen!
Kom jag det minsta framför henne så tvärstannade hon..
Hon ska ju springa tillsammans med dig, varken hon eller du ska dra den andre..

Ja, glömmde skriva att du ska hålla dig vid bogen, det ska vara som att du ska driva hästen framåt med hela din kropp.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 689
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 038
Senast: tessan.g
·
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
998
Senast: Nova123
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 181
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar