Lära hästen nytt efter 11 år?

P

Pitanga

Hej!

Har precis köpt en D-ponny som endast är tränad western/NH av sin förra ägare.

Jag ska självklart fortsätta och jobba med detta, men undrar även hur det ligger till om jag även kanske vill utveckla hoppning eller dressyr.
Hästen kan självklart "ridas" vanligt till grunden, men har inte utvecklats i någon speciell form(ex dressyr el hopp)

Nu är hästen 11 år gammal. Vad anser ni, är det försent eller kan man nu börja utveckla ridningen lite inom ett av dessa områden?

Är bara lite nyfiken om vad just ni tycker;)

Sv: Lära hästen nytt efter 11 år?

Min pålle gick som westernhäst.
Köpte honom då han var 12 år, fyllde 13 några månader efter.
Jobbade på mot den engelska stilen m dressyr o hopp.
Gick prima.
Anlita en tränare som hjälp kan vara bra, men det är nog bara att köra på.
Dock tar det ett tag innan hästen börjar komma inom de nya ramarna ;)

För sent är det inte, bara man har tålamod. Mkt av westernridningen är snarlikt den engelska ridningen. Min då 19-åriga hopphäst skolades om till westernhäst, och min mamma skolade om sin 9-åriga häst (tidigare min hopphäst) till westernhäst och kvalade in till western-SM

hoppas inte dett är tråd kap..

Men jag har en 9 årig b ponny som jag vill börja me western med,men som de skrivs här så verkar de inte va försent :)

Hästar kan alltid lära sig nya saker, och de brukar tycka att det är kul:)

De slutar ju inte lära sig saker efter en viss ålder :) Är den dessutom inriden är det ju inte några problem alls! Man kanske får ändra lite på sin egen ridning, för att inte förvirra hästen (en del hjälper verkar gå tvärtemot varandra inom engelskt och western vad jag har lärt mig) men det löser sig alltid.
Min ponny reds in som sjuåring, western, och har nu vid 13 års ålder gått igenom en hel del olika "stadier". Man kan säga att han är allroundhäst som kan lite om mycket :p Inte alls som skulle gilla en sån pålle, men jag tycker det är perfekt. Dessutom en bra körhäst och tricktränad :p

Som redan sagts så räkna med att få ha tålamod (lättare att bli frustrerad tycker jag om hästen redan är "färdig" inom en disciplin och så börjar man med något nytt) men absolut går det att lära vuxna hästar!
Bara man är lika pedagogisk som mot en unghäst brukar de tycka det är roligt att lära sig nytt.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 131
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 563
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 486
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Min medryttarhäst är en 25 år gammal, fortfarande pigg och glad, kille. Jag har ridit honom i snart ett år och är HELT förälskad. Han är...
Svar
7
· Visningar
1 837

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Atletix
  • Sabotage?

Omröstningar