lära hästen lyfta benen mer?

Gullan86

Trådstartare
kanske en dum och onödig fråga som säkert tagits upp innan men då missade jag det. :D

om hästen i tölten har ett normalt steg men med mindre än 90%vinkel i på frambenen kan man då lära hästen att lyfta högre och upp till 90 lr mer? bara en dum tanke skulle aldrig falla mig in att lära den det men ja menar de borde ju inte va omöjligt att "fejka" till sig högre benyft genom att gå efter ungefär samma princip som i spansk skritt alltså ex peta med spöt vid varje lyft så den lyfter högre.. :confused:
äsch låter helt sjuk jaja bara en TANKE så alla vet det :angel: :cool:

Sv: lära hästen lyfta benen mer?

Jag minns att jag läst någontstans att vissa tränare använder gummiband på benen för att fuska till sig högre lyft. Men jag tror det handlade om american saddlebreed (felstavat säkert) och inte islandshästen. Någon annan kanske vet mer om det? Jag tycker också att boots är att fejka lyft, och takt framförallt. Rätt och riktig metod är ju det vanliga att hästen ska sätta baken under sig och lätta fram, då kommer allt på sin plats.

Det finns islandshäst tränare som jag vet, har använt gummibandsmetoden.Tyvärr.

alltså gummibanden e till för att träna hästen så den blir starkare i frambenen och när man tar bort den så "flyger benen lätt upp" lr vadå? hm...

Man träna så lyften ökas en aning, men det finns gränser och bla så sätter hästens exteriör gränsen. För det krävs att hästen lägger tyngdpunkten på aktern, att framdeln går fri så att full rörelsefrihet kan uppnås.

Ang gummiband så har inte dessa ökat lyften, de användes för att få ett större elastiskt steg och vad jag vet användes de flitigt i tyskland ett tag.

Dolores_88 skrev:
Jag minns att jag läst någontstans att vissa tränare använder gummiband på benen för att fuska till sig högre lyft. Men jag tror det handlade om american saddlebreed (felstavat säkert) och inte islandshästen. Någon annan kanske vet mer om det? Jag tycker också att boots är att fejka lyft, och takt framförallt. Rätt och riktig metod är ju det vanliga att hästen ska sätta baken under sig och lätta fram, då kommer allt på sin plats.

Jag håller med, men alla på hög nivå (== förebilder) tävlar ju med boots. Egentligen borde man i de svåraste klasserna vara enormt restriktiva med hjälpmedel.. Men det är bara min stackars åsikt. :(

Nu är ju inte all användning av boots till för högre lyft, saken är ju den att har hästen inga lyft utan boots så lär det inte bli bättre med heller för den delen. Många hästar med extrema benrörelser kan faktiskt slå på sig inder en tävling i gångarts/tölt klass, passmomentet kräver skyddsboots. Tävlar man utan det, jag då får man helt enkelt skylla sig själv om hästen slår på sig.

Betänk det här, den bästa effekten av boots uppnås på den häst som har takten på plats. För den häst som är passtaktig, hjälper knappast bootsen under tävlingen. Här brukar nämligen dessa hästar bli ännu mer passtaktiga pga spänning osv, så för att ha någon hjälp av boots bör hästen alltså redan ha hittat takten i gångarerna.

Givetvis utgör bootsen ett skydd mot möjliga allvarliga skador, särskilt för de hästar som har ett riktigt schvung i steget! Jag är tyvärr inte uppdaterad på vikterna man får använda, men skyddande boots behöver ingen särskild vikt. Vad är tävlingsreglerna i töltgrenarna för vikt på boots?

Man får högst ha 300 g på varje ben :cool:

Filippan skrev:
Man får högst ha 300 g på varje ben :cool:

Om man då vill "naturalisera" tävlingsmomentet borde man ju kunna sänka den gränsen till att vara oviktade boots, typ 100g. :idea:

Dvs ordentligt skydd, men inte vikthjälp.

Om man då vill "naturalisera" tävlingsmomentet borde man ju kunna sänka den gränsen till att vara oviktade boots, typ 100g.

Om vi stället skulle resonera ur riktig naturlig synvinkel, så vore det bättre om hästen skickades ut på banan utan något alls. Varken boots, ryttare etc det är vad jag kallar riktigt naturligt. :idea:

Fast vad har han på en onaturlig bana att göra då?! ;)

Boj skrev:
Om vi stället skulle resonera ur riktig naturlig synvinkel, så vore det bättre om hästen skickades ut på banan utan något alls. Varken boots, ryttare etc det är vad jag kallar riktigt naturligt. :idea:

Visst, men ekipaget i en tävling består ju av både ryttare och häst. Det är bara att skeppa bort utrustningen :)

Barbacka utan tyglar (ny gren?), då får vi se vilka som verkligen är tydliga ledare över sina hästar.... ;)

Allvarligt så tycker jag dock att det är positivt om man har en så minimalistisk utrustning som möjligt, så mild som möjligt för hästen OCH så lika som möjligt för alla.

Alternativt borde man vara tydligare med att straffa dem som rider på ett grovt sätt (utnyttjar utrustningen på ett otrevligt sätt), under VM tyckte jag det fanns ett par exempel som inte var så trevliga, men poängavdragen lyste med sin frånvaro....

Gummiband på islandshästar är vad jag också har hört,
men sen hur det fungerar skulle jag gärna vilja veta mer om

Det var förr en viss person som vi nu inte namnger, använde gummiband vid träning. Personligen tror jag inte på större lyft, eftersom gummiband borde motverka det, Däremot fick aktuell häst lite av marsch stuk i tölten, du vet som tyska soldater i taktfast gång. :crazy:

Det blev alltså ingen volym i gången, däremot en ryckig gång med knä rakt upp.

Det finns fortfarade folk som använder gummiband idag.
Men hur man kommer på det, det undrar jag.

Liknande trådar

Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 212
Senast: As_Vegas
·
Dressyr Jag behöver lite inputt och feedback från er duktiga dressyrryttare. Min häst och jag har kört fast litegrann. Hon är en genomsnäll...
Svar
13
· Visningar
3 518
Senast: Lager
·
Hoppning Årets kanske dummaste och mest onödiga trådstart.. Ber om ursäkt för det ;) Men så här ligger det till. Jag red på ridskola som barn...
Svar
2
· Visningar
1 532
Senast: nullo-modo
·
Hästvård "Det är okej att ge upp" sa vet. under senaste besöket (1 vecka sen) Så till problemet: Jag har alltid grubblat på denna häst sen den...
2
Svar
28
· Visningar
5 361
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar