Lära hästen kissa, går det?

Toyya

Trådstartare
Min valack står som ett ljus på släpet iväg till träning/tävling men blir så gott som alltid orolig och trampar runt/sparkar under åtminstone senare delen av hemresan.

Jag vet att det beror på att han då är kissnödig, då det är lögn i h-e att få honom att kissa nån annanstans än hemma.
Släpet är välspånat, han står alltid brett då det är ett enhästars Ifor. Väl urlastad och i sin box kissar han floder, och man känner sig som värsta djurplågaren...

Nån med idéer hur jag ska lösa problemet? Om det finns uppstallningsmöjligheter dit man åker är problemet borta, men så är det ju sällan...
Vid senaste utfärden, en pay-and-ride i tisdags, fick han gå bra länge i långgräset i hopp om att han skulle lätta sig, men inte... Fast det syntes att han var nödig.

Hur löser ni andra det?
 
Sv: Lära hästen kissa, går det?

Been there...

Min val vägrar kissa i släpet o EN enda gång som ung var han orolig på väg hem från en lång dags tävlande. Fattade sedan att han var extremt kissnödig.

Man vet ju när de brukar vilja kissa, så jag började med en visseltrudelutt o -Kissa! Vallade i högt gräs en stund efter första klassen. morot efter.

Sen har vi byggt på det. De kissar alltid innan vi åker så då får de kissa i hink.

min ena kissar nu bara i hink inne. väntar.

Den andra kan klämma fram en skvätt bara för att få moroten:p

Tyvärr kan de få för sig att simultankissa. då blir de svårt...
 
Sv: Lära hästen kissa, går det?

En tjej i mitt stall har tävlingshästar och lär alla sina hästar att kissa på kommando. Väldigt lättsamt att få dem att kissa på tävlingsplats innan tävling. En kissnödig häst presterar inte. (Travhästar). Hon visslar varje gång hästen kissar och inom några veckor kissar de när hon visslar. Funkar på alla hästar hon haft.
Så lär den att kissa på kommando och flytta sedan ut det till gräset eller transporten. Med lite träning bör det gå utan problem. Vissa hästar kissar dock inte om det stänker på benen, därför kuddar de bara i spån.

Jag har sådan tur att min häst alltid kissar så fort han ställer sig i transporten. Mindre tur för golvet ;) men jag vet att hästen mår bra iafl, behöver aldrig vara kissnödig.
 
Senast ändrad:
Sv: Lära hästen kissa, går det?

Tack för era svar axel och Nominous.
Jag var iväg på tävling idag, och det var lika som vanligt. Kissnödig som 17 vid hemkomst, även om han stod hyfsat på släpet även sista biten hem. Så jag passade på att börja träna med ljud när han kissade i boxen och godis under tiden och efter. Får se om vi får till det på sikt! ;-)
 
Sv: Lära hästen kissa, går det?

Det krävs lite enveten träning innan han fattar vad du menar, men sen:)

Jag började för att det var svårt att få en häst att prestera om den går i kors med bakbenen:meh:
 
Sv: Lära hästen kissa, går det?

min häst kissar väldigt sällan ute med utrustning på sig, i stallgången och i transporten går det dock bra :rofl:. är endast när hon brunstar som hon kan tänka sig att kissa med ryttare, eller när hon är så kissinödig efter träning att hon inte kan hålla sig och de dumma människorna inte vill ta in henne utan bara står och pratar :p.

och man känner sig alltid lika dum när man inser att "oj hon var jätte kissig, det var därför hon blev lite seg på slutet" t ex.

men det är nog att så fort hon kommer in i sin låda eller sitt stall så känner hon sig trygg nog att kissa, för hon har inga problem med att kissa där det inte är mjukt/ dvs så det skvätter på benen på henne, t ex i oströdd transport och i stallgången(finns en bra anledning till varför jag har avlopp i stallgången :p)..
 
Sv: Lära hästen kissa, går det?

Jag jobbar med galopphästar och vet att det är vanligt att tränare utomlands "präglar in" åringarna på att kissa. Dvs, när man går i stallgången och man ser/hör att någon snart ska kissa så ställer man sig utanför (inte så man syns helst) och visslar/säger ett visst kommando/låter på ett visst sätt.

Ofta gör man detta inom galoppsporten (säkert även trav) eftersom man riskerar att hamna med hästen i dopingtest. Där kan man få stå, i främmande miljö där hästen i värsta fall aldrig varit förut och vänta på kissandet. I sverige väntar man i 2 timmar, har hästen inte kissat då tar man blodprov ist. Meeeeen, man vill ju gärna komma därifrån tidigare ;)

Jag var medryttare på en häst med en småknepig ägare. Hon ville spara på strö, så de första åren hon hade honom (hon köpte honom som 4åring) tog hon alltid ut honom på promenad i ridhus/på ridbanan/i hagen tills han kissade, varpå hon gjorde ett speciellt läte direkt. Konstigt nog så lärde han sig det där ljudet rätt snabbt och det funkade. Dock är det ju inte önskvärt att ha det "tricket" för att spara på strö/avhålla hästen från att kissa hemma hos sig... :(
 
Sv: Lära hästen kissa, går det?

Jag jobbar med galopphästar och vet att det är vanligt att tränare utomlands "präglar in" åringarna på att kissa. Dvs, när man går i stallgången och man ser/hör att någon snart ska kissa så ställer man sig utanför (inte så man syns helst) och visslar/säger ett visst kommando/låter på ett visst sätt.

Ofta gör man detta inom galoppsporten (säkert även trav) eftersom man riskerar att hamna med hästen i dopingtest. Där kan man få stå, i främmande miljö där hästen i värsta fall aldrig varit förut och vänta på kissandet. I sverige väntar man i 2 timmar, har hästen inte kissat då tar man blodprov ist. Meeeeen, man vill ju gärna komma därifrån tidigare ;)

Jag var medryttare på en häst med en småknepig ägare. Hon ville spara på strö, så de första åren hon hade honom (hon köpte honom som 4åring) tog hon alltid ut honom på promenad i ridhus/på ridbanan/i hagen tills han kissade, varpå hon gjorde ett speciellt läte direkt. Konstigt nog så lärde han sig det där ljudet rätt snabbt och det funkade. Dock är det ju inte önskvärt att ha det "tricket" för att spara på strö/avhålla hästen från att kissa hemma hos sig... :(

Jag har stått i måååånga timmar i dopingbox med galopphäst i Frankrike som vägrad att kissa, till sist gav de upp och tog enbart blodprov. Lagom kul om hästen går i sista loppet och man har långt hem! Personalen i dopingen står och småvisslar konstant för att få dem att slappna av och kissa, fattade aldrig hur de orkade med det timme efter timme! :p

Men ja det finns en del tränare som lär hästarna att när de binds upp för att göras i ordning till löp så "ska" de kissa (och finns de hästar som "lär sig själv" också). Så går att lära dem gör det allt, men kräver nog lite tålamod!
 

Liknande trådar

U
Träning min häst är ju väldigt ranghög och väldigt känslig med maten..speciellt med hö i hagen, han kan inte riktigt slappna av o äta i lugn o...
Svar
14
· Visningar
1 193
Senast: Brian-03
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp