Lära hästen hoppa m rätt teknik

H

Häst 2004

Har en sexåring som jag hopptränat en del med!
Från början tyckte hon det var jättekul o hoppa o bjöd o tog själv tag i hinderna, problemet har då varit att hon varit svår o svänga o att hon emellanåt hoppat av väldigt tidigt och hoppat väldigt låångt över hinderna ! Har även blivit väldigt tung i handen efter hinderna och då svår att få tag i !
Har därför börjat träna mkt cavaletti med henne samt att hoppa över små hinder ! Detta för att (enl tränare) få henne att hoppa m rätt teknik o dra upp frambenen mer!
De sista gångerna vi har hopptränat har hon liksom tappat gnistan, hon bjuder inte alls lika mkt mot hinderna - och tappar i bland helt bjudningen när det är ex små studsserier som vi ska trava emot - precis som om hon tycker det är jättejobbigt o tråkigt med bommar o småhinder som hon ska krångla sig över!? När det däremot är lite mer "riktiga" hinder bjuder hon mer ( nu pratar vi inte några höjder,utan hinder runt 70 -80 cm)

Kan det vara så att vi tragglat för mkt med bomträning, har tränat bommar 1 dag per vecka samt hopptr 1 dag per vecka. Kanske helt enkelt blir för mycket för henne!? Ngn annan som har erfarenhet av häst som tappat gnistan !?

Sv: Lära hästen hoppa m rätt teknik

nja, hästen jag rider tycker det är kul med bommar (upphöjda) överlag! Lite för kul ibland :angel: Däremot kan hon tröttna efter ett tag, så jag brukar ha det som uppvärmning och sen avsluta med riktiga hinder så blir hon glad!

Kan du inte varva med bomövningar och sen hoppa ett hinder så att hon får ha lite "kul" stundvis under lektionen? Då tror jag att hon kommer bjuda bättre!

Variera hästens träning, börja med bommar och serier och avsluta med lite högre hinder och ev en bana.
Så fort du märker att hästen tröttnar på din övning så avsluta den och gör något som hästen tycker är roligt.
Det är viktigt att hästen tycker att sin träning är roligt, det är då man får reslutat och en glad häst.
En positiv träning gör att hästen tycker att det är kul och får positiv feedback. En negaitv träning sätt er snabbt sina spår!

Så jag tror att så fort du upplever hästen som negativt inställd så bör du genast gör något som hästen tycker är roligt. Låt den kanske för ett tag slippa det som den tycker är negatvit och sedan sakta ta in det i träningen igen efter en tid.

Tack för era svar!

Ska börja med att pausa en vecka helt fr hoppträning!

Sedan försöka att minska bomövningar ngt, el i varje fall sluta när hon känns uttråkad!
Avslutning med "riktigt" hinder låter som en bra ide!:idea: Tack!

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 052
Senast: Mia_R
·
Hästvård Hej! För er som följt min tråd "Problem att rida ut" vet att jag under hösten haft stora bekymmer med min 26 år gammla ponny. Han har...
2 3
Svar
54
· Visningar
5 705
Senast: Soffan74
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 691
Senast: Hedinn
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
4 050
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30