Fazeem
Trådstartare
Ja, som rubriken lyder. HUR kan jag lära hästen att ta godis snällt? Jag har en häst som gärna tar godis med exakt hela munnen. Tänder ska användas, och allt som är i vägen kan komma med. Händer, vantar, vad som helst. Det är ytterst sällan som han tar godiset med läpparna först. Det spelar ingen roll om det är pellets, större bitar av godis, små bitar av äpple/morot mm. Han ska äta allt som kakmonstret, typ.
Han kan "vänta" för att få godis, alltså att han måste vända bort huvudet och inte buffla på mig för att få godis. Han är väldigt lättlärd och är inklickad, så bara jag vet i vilken ände jag ska börja med ett trick/inlärning så går det lätt. Men när det kommer till att just ta godis/matbelöning på ett säkert sätt vet jag inte ens vart jag ska börja.
Är det någon här som haft samma problem? Hur tränade ni bort det?
Han kan "vänta" för att få godis, alltså att han måste vända bort huvudet och inte buffla på mig för att få godis. Han är väldigt lättlärd och är inklickad, så bara jag vet i vilken ände jag ska börja med ett trick/inlärning så går det lätt. Men när det kommer till att just ta godis/matbelöning på ett säkert sätt vet jag inte ens vart jag ska börja.
Är det någon här som haft samma problem? Hur tränade ni bort det?