Lära hästen att backa.

S

sandrorita

Jag har ett kallblodssto som är jättesnäll. Hon är gammal nu men skulle ändå vilja försöka lära henne backa. Har haft henne i 10 år och hon litar verkligen på mig. Jag kan ha henne lös, hon kommer när jag ropar, hon följer mig vart jag än går m.m. Men då vi köpte henne så hade hon blivit slagen eller varit med om någon olycka på travbana eller transport. Hon hatar verkligen trånga utrymmen och då hon ser en transport fryser hon som av is och blir alldeles stel och går varken förbi eller nära den. Hon hatar även spön så det kan jag inte använda på henne. Då jag rider kan jag inte backa henne. Hon fryser då åter till is och vägrar röra sig mer än framåt. Men om jag kliver av och trycker på hennes bringa och ber henne att backa, backar hon genast och verkar inte tycka att det är så konstigt alls. Så då jag rider backar hon inte men om jag kliver av backar hon. Har ni något tips eller någon övning man kan göra med henne för att kunna visa henne att det absolut inte är farligt?:)

Sv: Lära hästen att backa.

Du ber en person på marken hjälpa dig satidigt som du ger hjälperna från ryggen.

Okej, tack för svaret! Ska prata med min grannkompis som också har häst. Kanske hon skulle vilja ställa upp :)

Alternativt tränar du in en signal du kan ge både från backen och på ryggen, men medhjälpare verkar smartare. Kanske kombinera de båda.

Älgen har svaret tror jag:)

Men hon backar med sadel, om du hoppar av alltså?
Annars så håller jag med, låt en annan backa henne från marken medan du rider...

Hon backar men sadel om jag kliver av. Men jag funderar på att prova det som älgen sa :)

Jag är nybörjare på Bukefalos men inte på hästar :) ...

Har provat klickerträning på min häst (startat en tråd om detta) och bl annat lärt honom att backa på komandot "backa". Nu behöver jag inte längre klickern när jag komenderar honom att gå bakåt, utan det räcker med att jag säger backa så fattar han.

Kanske detta skulle kunna vara en metod för dig o din häst?

Hästen kopplar ju ihop komandot med en belöning (godis i min hästs fall) och motiveras alltså lätt från början att göra det man ber om...

Jag började med att bara klicka och belöna, klicka och belöna helt kravlöst från marken. Sedan började jag att komendera "backa" samtidigt som jag med kroppsspråket visade att han skulle gå bakåt. Vid minsta antydan till att han tänkte gå bakåt belönade jag med en godisbit. Tro mig när jag säger att de fattar snabbt!
Man kan senare prova att göra samma sak uppsuttet.

Hoppas att det löser sig!
// Fiddeli

Jag har ju en till min hund. Kanske ska ta och testa den på henne också. :)

Mitt Kallblod backar på komando, även från ryggen. Började backa honnom lös, genom att jag gick baklänges mot han och sa back. Godis behövdes ej, räcker med att säga duktig häst!

Liknande trådar

Hästhantering Som rubriken lyder, hur hade ni på bästa sätt förberett denna häst inför resa? Det är min islandshäst det handlar om, helt...
2 3
Svar
59
· Visningar
4 977
Senast: Buck
·
5
Hästhantering Mitt sto har annars gått rätt in i tarnsporten med förra ägaren och även med mig de gånger vi kört, ett par gånger då. Har haft henne i...
2
Svar
20
· Visningar
3 382
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hur gör man? Varning för långt inlägg. Situationen ser ut såhär: I september-januari 2010/2011 stod min häst i ett ganska stort stall...
Svar
11
· Visningar
2 881
Senast: Lavinia
·
Körning Hej på er, körfolk! :) Jag har ett 11-årigt kallblodssto som jag kör med släde, vagn och allt man kan komma på. Hon älskar verkligen att...
Svar
14
· Visningar
1 529

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka