lära hästar galna saker

Sv: lära hästar galna saker

nu har inte jag sett filmen för det segar sig på min dator men spansk skritt och andra "hopp o skutt" användes för mååånga år sedan och det är ett gamalt sätt som vi använder än idag så det är inget nytt men numera är det till för uppvisning och inte för krig

:rofl: jag skrattade så jag grät, kan bero på att jag är lite övertrött men det där såg bara helt galet ut.
Finns det något syfte med att få hästen att gå på det där viset?

Fast på filmen var det inte spansk skritt.
Hästen rör på benen extremt fort. Lite symaskin över det hela.
Ser inte så trevligt ut iaf. :crazy: Har faktiskt aldrig sett det förut.

haha nä de e inte spansk skritt men dedär va ett av klippen som kom upp när jag sökte på spansk skritt... måste säga att de ser ut som nått helt annat

Står paso fino i texten, ska inte de ha en gångart liknande tölt? Även om detdär såg ut som något med tomtesteg :p

Oo guud ja skrattar så ja gråter:rofl: Den ser helknäpp ut :p Tycker lite synd om hästen dock, kan inte va kul o gå så där.

Trådkap men påtal om att lära hästen galna saker, de är ju nån stolle som har lärt hästen att pissa på vissa tiden på dygnet, i en hink :crazy: Stackars häst!

Det är en paso fino och den har en fyrtaktig gång. Islands hästarnas tölt är också 4 taktig. En del har kortare steg som den här hästen och andra tar större och rymligare steg, men det är naturligt.
Inget påtvingat. Paso fino är en gammal hästras från sydamerika.

Då va jag inte helt ute och cyklade då :)

Det är en paso fino och den har en fyrtaktig gång. Islands hästarnas tölt är också 4 taktig. En del har kortare steg som den här hästen och andra tar större och rymligare steg, men det är naturligt.
Inget påtvingat. Paso fino är en gammal hästras från sydamerika.

Påtvingat är just vad jag tycker det ser ut som iaf :cool:
Karln sitter ju och drar hästen i munnen så den har hakan i bröstet :eek: och kolla svansen... när svansen ser ut som ett J så är hästen sällan tillfreds enligt min erfarenhet.
Nä, det där såg varken trevligt eller användbart ut.. när ska man använda det där? Inte när man arbetar med andra djur iaf, för man har ju fullt upp med att hänga i den egna hästens tyglar :devil:

Aha, got it.

Här är den vettiga gångarten man får från den hästen :laugh: verkar det som

http://www.youtube.com/watch?v=8mVyYvMN158

Paso largo från en paso fino. Så paso finon, sedd ovan är den korta korta uppvisningsvarianten av

Pason är fyrtaktig med minimala stötar vilket gör den bekväm för ryttaren att rida. Benen rör sig rytmiskt och med jämna mellanrum mellan hovslagen. Det finns tre olika varianter av gångarten.

Paso Corto - Lös och ledig gångart och långsammast av de tre.
Paso Fino - Samlade rörelser och medelhastighet med höga benlyft.
Paso Largo - Snabbast av de tre varianterna och liknar vanlig galopp.
Paso Llano - Unik för den peruanska pasohästen och är en mjuk gångart som liknar tölt.

ytterligare ngn variant av en paso häst
http://www.youtube.com/watch?v=gDURT8qejGY

I så fall är väl paso finon som piaf eller ngt, för att visa att man har typ, samling? på tävling.

Men vad menar du med inget påtvingat.
Inte struttar dom runt sådär i hagen när dom betar gräs eller :confused:

kl* men vad är grejen med svansen?
Har de klippt den som en fana?
Jag har aldrig sett en häst med en sån böjd svans...:o

och andra sidan går dom knappast i andra samlade gångarter i hagen när de betar gräs heller..

sedan finns de alltid dumma saker inom hästsporten

Såna klipp har varit uppe i ganska många trådar här och som jag fattar det är själva poängen att rida över ett hårt underlag så att domarna kan höra den snabba takten. Vissa ser hemskt ihoptvingade ut medan andra verkar klara det lika bra utan att slita och dra som en tok.

Det är ju en av deras naturliga gångarter. Visst gör väl våra dressyrhästar en del dressyrrörelser i hagen om de verkligen är på, men inte alla hästar och inte jämt och det ser väl inte exakt ut som med ryttare på. Om du ser mina youtubelänkar ovan så ser du den mer osamlade varianten av paso som antagligen är den som använts mest av både häst och ryttare.

Bra trav är en gångart som det verkligen avlades på i Europa under 1700-talet och lite tidigare.

Hackneyhästen härstammar från de berömda brittiska "landsvägstravarna" ("roadster") från Norfolk och Yorkshire, så kallade Norfolktravare, som är så typiska för 1700-talets England.

The Hackney Horse breed's origins date to the 1300s, when the King of England required the breeding of powerful but attractive horses with an excellent trot, to be used for general purpose riding horses. Since roads were rudimentary in those times, Hackneys were a primary riding horse, riding being the common mode of equine transportation. The "Modern" Hackney Horse developed during the 18th and 19th centuries in Britain.

Så vissa av de "normala" gångarterna för hästar avlades bort. Hästar som hade töltliknande gångarter var inte lika snabba i galoppen heller tydligen. Men gångarterna finns kvar/är någorlunda vanliga överallt i världen utom i (norra?) Europa. Vi råkar bara vara totalblinda för det. I USA tex där det inte var lika bra vägar och trailriding är populärt. Det sägs också att dessa gångarter var uppskattade hos arabhästar av araber (det finns importerade femgångande araber bla i USA tydligen)

The amble was particularly prized in Horses in the Middle Ages due to the need for people to travel long distances on poor roads. The Old High German term for a gaited horse was celtari (Modern German Zelter), cognate to Icelandic tölt. English amble is a 14th century loan from Old French, ultimately from Latin ambulare "to walk".

As roads improved and carriage travel became more common, followed later by railroads, riding horses that trotted became more popular in Europe; the dominant uses of riding horses came to include light cavalry, fox hunting and other types of rapid travel across country, but of more limited duration, where the gallop could be used. The amble was still prized in the Americas, particularly in the southern United States and in Latin America where plantation agriculture required riders to cover long distances every day to view fields and crops.[1] Today, ambling or gaited horses are popular amongst casual riders who seek soft-gaited, comfortable horses for pleasure riding.

As a general rule, while ambling horses are able to canter, they usually are not known for speed, nor is it particularly easy for a horse to transition from an ambling gait into the canter or gallop. Thus, in history, where comfort for long hours in the saddle was important, ambling horses were preferred for smoothness, surefootedness and quiet disposition. However, when speed and quick action was of greater importance, horses that trotted were more suitable due to their speed and agility. When horses were used in warfare, particularly during the Middle Ages, it was not uncommon for a knight to ride an ambling horse to a battle site, then switch to a war horse for galloping into the actual battle.[1]

Kort sagt, vi är allt lite smalsynta i norra Europa och tror att våra travande hästar är det mest normala när det snarare är någonting vi avlat fram för snabbhet i krig. Dessutom att vi tror att islänningar är de enda hästar med andra gångarter än skritt, trav och galopp.

Inget alls fel i hästar avlade snarare för uthållighet på långa sträckor för odling och boskapsskötsel.

Om arabisk nomad från 1700-talet och landade mitt i en dressyrtävling från 2000 talet så skulle de nog också undra vad vi höll på med och vad det har med ridning att göra.

Senast ändrad:

The Paso Fino has several speed variations called (from slowest to fastest) the paso fino, paso corto, and paso largo. All have an even 1-2-3-4 rhythm. The Paso fino gait is very slow, performed mainly for horse show competition. Horses are ridden over a "fino strip", which is usually plywood set into the ground, so the judges can listen for absolute regularity of footfall.[3] The paso corto is similar to the singlefoot. The paso largo is similar to the rack and can be extremely fast, up to 25-30 mph.

Så vad som sågs ovan i ursprungsinlägget är en extrem uppvisningsvariant av en gångart. Typ som ett inlägg med piaff

http://www.youtube.com/watch?v=_ssT74t2qE4&feature=related

För det ser ju så extremt mycket, naturligare? ut? Hade man aldrig sett det förut eller vetat varför skulle man onekligen undrat.

Nä, men andra samlade gångarter är för mig påtvingade. :grin:
Icke påtvingade är för min häst, skritt, trav, galopp = det är så hon naturligt rör sig i hagen "när hon går fritt ute och betar"

Liknande trådar

Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 403
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 681
Senast: Hedinn
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 398
Senast: pews1972
·
Gnägg Lilla Kadde som jag visade upp här på buke för 6 år sedan. Ville så stolt visa upp min fina travare. Och trodde att jag skulle få en...
Svar
13
· Visningar
4 853
Senast: Varmblod90
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Intressanta uppfostringsmetoder?
  • Vilken försäkring?
  • Valp 2025