Lära häst jobba i form för att bättra tölten? Träningstips tack!

D

deer

Jag har kommit till en vändpunkt i mitt hästägeri. Efter nästan ett år skall jag ta steget att flytta från hästens hemma-ridskole-stall där han växt upp osv och flytta till ett mer privatinriktat ställe. Tillgång till ridhus, paddock, ovalbana och en massa annan lyx hoppas jag skall sätta sprätt på vårat tränande lite och få bort lite av skogsmullandet. Han har gått 3 dagar på ridskola och då har det varit mest paddock så jag har fått stå för skogsmulleri åtminstone 2 ggr/veckan. Det har iofs gjort att vi lärt känna varandra bättre - jag har ju gjort lite roligare saker med honom. :) Men det har inte gett oss så mycket när det gäller ridteknik och hans användande av sin kropp...

Mitt mål i våras var att min häst (som är nyss fyllda 8 år och var svår-töltsatt) skulle kunna tölta rent i högre tempo före sommaren. Men dit har vi inte kommit. Nu när jag har läst runt lite och sett andra hästar så har jag insett att han nog jobbar fel. Det är inte konstigt att han är passtaktig... han är dessutom stel och har underhals... Så nu tar jag ett steg tillbaka och tänkte lära honom jobba rätt och i form. Han går ofta med huvudet högt, även i traven som är en av hans bästa gångarter...

Så med detta sagt så undrar jag vad ni har för tips för att få honom att jobba rätt med ryggen? Just nu känns det som att han tar väldigt mycket stöd på tygeln för att kunna tölta. Han blir väldigt lätt lång och går över i passtakt...

Jag är ganska mkt nybörjare på att träna honom själv. Jag har bara gått på ridskola och privatlektioner och alltid utgått från att "han kan tölta - jag måste lära mig att rida". Men nu vill jag ju även att han skall jobba rätt och kunna bli så fin som jag är säker på att han kommer bli... Sen är det kul att få jobba med honom och inte bara med mig själv.

Så har ni några tips på övningar som jag bör göra med honom? Är det helt galet att longera med gummi-inspänning och berömma honom varje gång han släpper i nacke??

Sv: Lära häst jobba i form för att bättra tölten? Träningstips tack!

Ok, nu har jag läst lite mer och fattat att "gå i form" är massa olika saker beroende på när det används osv.

Det jag vill lära honom (och mig) är att inte jobba med underhalsen i tölten. Han hänger inte jättemycket i tygeln i tölt, men en sån där tygelsensor (läst i Islandshästen) kan jag inte tänka mig skulle hålla...

Hej!
Jag har haft samma problem med min häst, så jag känner igen mig!

Är hästen lugn och avslappnad när du rider? Låter hästen halsen bli lång och hänga lite?
Annars är det en bra start. Att låta hästen bli lång och låg i formen.
Kan återkomma med tips...

Lycka till!

Om detta kan man skriva hur mycket som helst, och många som haft sina hästar betydligt längre än vad du haft din jobbar fortfarande med detta.:)
I din situation hade jag nog börjat med att få honom att länga sig och jobba rätt i skritt och trav, om han har relativt lätt för dessa gångarter, och sedan efterhand börja med samma i tölten.

Så för att lära honom jobba rätt med ryggen så skall jag träna på att länga honom i trav och skritt? Har sett någon bild där hästen har nosen nästan nere vid marken i traven. Är det något sådant? Att göra det från marken kan jag tänka mig är lättare än att kunna göra det när man väl sitter på ryggen... Hur "länger" man honom när jag är på ryggen...?

Jag har köpt en bok som jag inte minns vad den heter... skola... samling... nånting och där är massa markövningar. Jag kanske skall sätta igång med det... Det som är svårt för mig är att veta om han (och jag!) gör rätt.

T.ex att göra en öppna på marken. Han är rätt bra på att smita undan - bara böja halsen. Hade jag suttit på hästen så hade jag ju använt innerskänkeln. Men hur gör jag när jag går brevid? Puttar lite med fingret? Spöt? På samma ställe där innerskänkeln hade varit? vad händer om han går för mycket åt yttersidan... flyttar jag över spöt till den sidan då?

Snark. Jag tror jag behöver kurs i tömkörning också..................................

Tömkörning är kanon, då ser man allt man både vill och inte vill se. Jag tycker det är svårt att se en korrekt öppna från ryggen även om den känns bra, men tömmar man ser man exakt spåren.

Det är ju super svårt att ge tips när man inte vet något om hästen.
Finns det ingen bra instruktör i närheten du kan rida för? Det är nog det bästa

Det blir tömkörning i helgen. Har investerat i AE film om tömkörning och lärt mig massa, tömkörningsgjord hämtas ikväll och tömmar är beställda. LÄNGTAR! När jag flyttar till det nya stallet så skall jag försöka få till kurser också. Men just nu får jag förlita mig till böckerna och filmen. :)

Liknande trådar

Dressyr Alltså jag har funderat på det här så himla länge nu och jag vet att det pratats mycket om det men jag måste bara ta upp det ändå. När...
33 34 35
Svar
692
· Visningar
64 222
Senast: Fiador
·
Hästmänniskan Hejhej! Nu behöver jag lite hjälp ifrån alla er kunniga Bukisar :) Jag har hela mitt liv varit väldigt hästintresserad och ridit på...
Svar
7
· Visningar
1 055
Senast: mattson
·
Träning Jag behöver tips, och jag varnar redan på förhand för att det kan bli långt. Jag har en sexårig ponny som jag har haft i ganska exakt...
Svar
15
· Visningar
3 283
Senast: Kiwifrukt
·
Hästmänniskan Hej! Jag är helt ny på detta forum och hoppas på att kunna få lite tips från er erfarna hästmänniskor :) Kort om mig. Jag red på...
2
Svar
22
· Visningar
3 386
Senast: Mustang
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar