Lära gammal hund att sitta

Lejonelle

Trådstartare
Nu har vår omplacering kommit hem och han är helt ljuvlig :love: men det är verkligen att börja från början, han kan INGET (och jag menar verkligen INGET). Första steget är att få honom att förstå att man kan lära sig saker och byta tjänster mot godis. Så att han får upp ögonen för att det går att påverka sin egen situation och skaffa sig förmåner genom att samarbeta. Vi ska skynda långsamt men tacksam för alla tips från er som har erfarenhet av att träna vuxna hundar som aldrig fått några grunder som valpar. Är själv övertygad om att det går att lära gamla hundar en hel massa, annars skulle jag aldrig tagit honom, så kom igen med tipsen nu.

Sv: Lära gammal hund att sitta

Det går oftast jättefort att lära en hund saker, men det går desto långsammare att lära om. För att inte tröttna helt och hållet kan det därför vara bra att varva med ny inlärning och omlärning. Risken är annars att man blir rätt trött och det känns som man aldrig kommer någonstans.

I övrigt behöver du inte skynda långsamt bara för att hunden inte fått lära sig saker som valp. Man kan köra på rätt bra med en vuxen hund därför att den inte har fullt upp med att växa och utforska världen.

Sv: Lära gammal hund att sitta

Tack för tips :) Just nu tränar vi på de verkliga grunderna. Att lystra på sitt namn, kom, nej och att det lönar sig att söka kontakt på promenaden. Försöker också minska bilångesten genom att visa att bilen är ett trevligt ställe där det finns köttbullar. Hoppas kunna få honom att hoppa in självmant i slutet av veckan. Nästa steg blir att få honom att acceptera att åka med och att vänta med att hoppa ut tills jag säger varsågod.

Kom gärna med massor av fler tips.
/Lejonelle

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 756
Senast: fixi
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 226
Senast: Acto
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 551
Senast: Liran
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 322
Senast: Hellhound
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama