Lära fd travare att galoppera

Sv: Lära fd travare att galoppera

Så sant, ju äldre hästen är ju svårare är det för den att "bygga" om kropp och skelett. Men skelettet är ändå levande.Det var mest bara för att jag ser många som kräver allt för mycket av sina ridtravare för tidigt, dom är ju väldigt ambitiösa,detta gör att dom ofta inte håller så länge, väldigt vanligt med skelettförslitningar och följder av detta. Jag tycker man ska ge det minst två år , från det att man suttit på hästen, tills man börjar kräva nåt större, just pga skelettet. Musklerna bygger dom ofta om relativt snabbt, men skelettet hänger inte med i samma takt. Man ska dock, som du säger,alltid utgå från hästens förutsättningar, som kan vara enormt olika från häst till häst.:)

Ledsen, men utifrån fysiologisk synpunkt är du ute och cyklar;).
Skelettet är levande, biologisk vävnad som ständigt remodelleras vilket gör att bland annat frakturer kan läkas. Däremot ändras inte grundstrukturen på skelettet i någon större utsträckning. Detta innebär att ledytornas vinkel är färdig när hästen växt klart och tillväxtzonerna slutits.
Att ändra arbetsuppgift ändrar belastningens riktning på leden (och ledens befintliga ledytor)och det i sig kan leda till förslitningsproblematik.

Tror knappast att skelettförslitningarna på travare i större utsträckning än på någon annan ras beror på ändrat arbete.
Skulle förresten vara riktigt intressant att se seriös forskning på hur vanligt det är inom olika raser med radiologiska ledförändringar och sedan jämföra!
"skelettförslitningar" i ordets mer sanna innebörd handlar ju som regel om ledförändringar som går att se med röntgen. Att lite slarvigt (vilket jag inte säger att du gör) säga "skelettförslitningar" om alla möjliga skador är mest bara oseriöst.

Jag tror att vanligaste skälet till att en travare inte håller är samma som jag tror gäller andra raser: senor och senfästen blir för hårt och för ensidigt belastade. Inte rasspecifikt. Däremot alldeles för ofta träningsrelaterat.
Många travhästar som inte håller för den extremt hårda träningen, håller ju utmärkt som ridhästar på hobbynivå.

Svarar er båda

Jag uttryckte mig lite dåligt, svårt när man har en liten 1 åring till dotter som gärna avbryter;) Får se om jag lyckas denna gången..Passar på när hon sover..

Givetvis menar jag inte att skelettet gör om sig totalt, så hästen får en annan grunduppbyggnad, utan att den anpassar sig,ombildar sig genom bencellerna, just för att behålla sin fasthet, och blir det då mer påfrestning på andra områden än innan, så anpassar sig skelettet(bencellerna bygger på där det behövs) till viss del till detta nya belastningsområde,för att klara det nya belstningarna kroppen utsätts för (som att bära ryttare, trampa under istället för att skjuta ifrån osv) och det tar upp mot två år innan den är helt klar. Skyndar man inte långsamt blir stressen för hög på belastningspunkten, och kan det bli pålagringar och sliter på lederna. Anpassningen blir ju såklart i musklerna som stöder lederna osv dock går det snabbare. Men det är det jag menar med skelett som anpassar sig, att det är levande, bencellerna ombildar sig för fortsatt styrka i benet och i förhållande till hur kroppen belastas, även i vuxen ålder.

Med anledning till att det är många som köper travare och inte bryr sig vidare om att låta det ta tid, inte har kunskap om kroppen och hur hästens kropp är anpassad efter sin gren,utan sätter på en hjälptygel och tror sen att man ska kunna kräva en massa,eller bara rider på, utan balans och med eftertanke om hur det fungerar, det blir förslitningar. Har ingen forskning att stärka det, och det är bara min personliga erfarenhet, ingen sanning ;)
Det handlar inte om ras, nej, men jag tror det handlar om tillgång och pris. Det har ju blivit bättre, tycker det finns mer seriösa ryttare till travisar nu, men där kunskapen brister om träningsfysiologin, där blir mycket skador, och därför blir det mycket inom rasen. Inte sagt att det inte är så med andra raser!

Sen kan det i vissa fall vara så att skelettet utsatts för en för hög belastning under tillväxtåren,(eller dåligt foder) och blir då inte lika stark, och det gör att benbrott/förslitning kan komma lättare.

Men du har rätt, det var slarvigt att skriva "skelettförslitning" så där bara happt, men skyller på småbarnshjärna o ont med tid;)

jag skulle vilja ha tips på hur man lugnar ner hästen i en mer samlad kort galopp, det är lätt hänt att det går alldeles för snabbt i galoppen för oss. några tips på det??

För att hästen ska kunna samla sig och hålla en lågt tempo utan att bryta av till trav måste hästen vara fysiskt stark i kroppen så den orkar galoppera i ett lågt tempo. Hur gör du när du fattar galopp? Kan du fatta galopp på ett samlat koncentrerat sätt eller blir det först slängtrav och sen galopp när den går för fort för att trava?

Jag tränade galopp utomhus, lät honom springa in i galoppen första gångerna, sen när jag blev lite mer erfaren och klokare så började jag träna massa dressyr för att först och främst få honom att balansera sig bättre i skritten och traven, sen efter något år så kom jag på att de gick bäst att göra en ordentlig halvhalt sen fatta från halt eller skritt, funka super! I dag 5år senare behöver jag bara vissla eller höja och sänka innertygeln så fattar han galopp direkt :) Han är dock inte i balans fullt ut i galoppen ännu. Men mitt bästa tips är att rida för en duktig tränare som kan hjälpa dig, dels för att de går fortare och är oftast säkrare att ha någon på marken om något skulle hända de första gångerna! :)

Inte rusa in som jag fått göra med tidigare travare som jag haft, hon kan fatta galoppen relativt snabbt, men skulle nog inte fixa det från stilla stående. jag sätter igång i trav och hon fattar ganska snart galoppen när jag ber henne, men det går som sagt fort!

om hon tappar galoppen och kommer ner i trav så kan hon fatta galoppen rätt snabbt igen. så om jag visste hur jag skulle göra och var mer erfaren så tror jag att hon skulle kunna lära sig detta väldigt snabbt

till att börja med är det inte i själva galoppen som arbetet väntar, galopp är en gångart svår att påverka. Det är i fattningarna hästen får arbeta, så det bästa sättet att få fram en mer samlad galopp är att träna mycket fattningar, galopp några steg, sedan bryta av och börja om. Sitter inte galoppfattningarna helt 100 finns ej heller styrka eller balans till samling

Vad gäller samlingen så (har jag upplevt) att denna är lättare att träna i stadiga gångarter, dvs skritt och trav. Då vet hästen redan vad hjälperna innebär när man sedan "växlar upp", och så tar man det i korta pass, t.ex galoppfattning, låt hästen galoppa några steg, ta en lätt förhållning och driv på med stöd 2-3 steg, beröm och ge eftergift några steg, bryt sedan av och börja om. På så vis hamnar man aldrig i ett dödläge, utan det händer någonting nytt hela tiden och hästen hinner inte bli uttråkad och börja ånga på :)

Sedan får man ha i åtanke att ingen häst kan gå från "släng-galopp" till skolsamling med en gång, utan den första "samlingen" bör handla mer om att få ned explosivitet och tempo, utan krav på form :)

KL.
Jag lärde min genom att ta galopp från skritt istället för trav. Extremt överböjd öppna eller sluta, så hästen har ytter bakben på rätt ställe.
Övertydligt lutat mig bakåt-utåt samt drivit på ordentligt.

Så gjorde jag också! Gick utmärkt och nu går han i samlad galopp i båda varven och kan enkal byten! :D

många travare galopperar lättare om man hoppar ett litet hinder eller rider i en uppförsbacke, min fd travare lärde jag att galoppera i uppförsbackar. Det viktigaste av allt är att berömma jätte mycket precis då hästen gjort rätt. Lycka till;)

Är hästen muskulärt redo så finns ett knep som jag testade framgångsrikt på en kompis fd travare.
Hade en piska och duttade på höger ben om det var höger galop jag var ute efter. På just den hästen räckte det med duttande. Samt luta sej lite åt vänster så man lättar för högergaloppens fattning. Hästar fattar gärna galoppen som är lättast att ta och är det tyngre åt vänster tar dom höger och viseversa.

(Man ska naturligtvis inte slå, eller använda om hästen har dåliga erfarenheter av piskor)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 790
Senast: mamman
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 296
Senast: lirco11
·
Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 578
Senast: Cs218
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 549
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar