Lära äta betfor?

RIA

Trådstartare
hur kan man lära sin häst att äta betfor? hon skulle för första gången idag få smaka på det. tog en tugga å spottade ut det... förstår ju också att det kanske inte är så gott första gången man äter det...

men hur ska jag få henne att äta det?

jag vill att hon äter betfor, dels för att det är ett bra foder för magen, dels att det kompletterar havren bra och dels för att den ingår i stallhyran.

så hur tycker ni jag ska göra? kan tillägga att hon får inte mycket kraftfoder då hon är under inridning just nu (3 år gammal).

råd tack! :bow::bow:

Sv: Lära äta betfor?

bara en undran.. du blötlägger väl betforen?

en unghäst ska ha ordentligt med mat! jämför med en tonårig kille... :idea:

bara en undran.. du blötlägger väl betforen?

en unghäst ska ha ordentligt med mat! jämför med en tonårig kille... :idea:

självklart (!!!) blötlägger jag betforen!
men hon fick som sagt smaka på det första gången idag... andra hästar jag haft har älskat betfor från första tuggan. men så var inte fallet här... alla är ju olika!

hon har redan lite överhull men klart att hon får mat! vi har bara kommit till stadiet att jag kan sitta på henne i stallet. så hon arbetar inget så att säga. hon får näst intill fri tillgång på hösilage samt gräset i hagen så henne går det ingen nöd på!

självklart (!!!) blötlägger jag betforen!
men hon fick som sagt smaka på det första gången idag... andra hästar jag haft har älskat betfor från första tuggan. men så var inte fallet här... alla är ju olika!

hon har redan lite överhull men klart att hon får mat! vi har bara kommit till stadiet att jag kan sitta på henne i stallet. så hon arbetar inget så att säga. hon får näst intill fri tillgång på hösilage samt gräset i hagen så henne går det ingen nöd på!

haha, va bra. ville bara kolla med dig. inte alla (!!!!!!) som vet att betforen ska blötläggas heller...:eek:

ja har precis läst en bok om foder, där d stod mycket om unghästar, d e därför ja har lite extra stora pekfingrar att vifta med.
men d låter ju inte alls fel som du skriver.

hmm.. till betforen då.. hur ska man få den lilla damen att äta? lite, lite å blanda in noga i havren? får hon havrekross? annars kanske du kunde krossa in havren med betforen, så de slinker med?

haha, va bra. ville bara kolla med dig. inte alla (!!!!!!) som vet att betforen ska blötläggas heller...:eek:

ja har precis läst en bok om foder, där d stod mycket om unghästar, d e därför ja har lite extra stora pekfingrar att vifta med.
men d låter ju inte alls fel som du skriver.

hmm.. till betforen då.. hur ska man få den lilla damen att äta? lite, lite å blanda in noga i havren? får hon havrekross? annars kanske du kunde krossa in havren med betforen, så de slinker med?

Nej, det är sant att inte alla vet att betforen ska blötas! tycker att det är självklart att en unghäst ska ha mycket mat. hon är ju fortfarande unghäst med tanke på att hon inte kommit så långt än, även om hon är 3... jag försökte blanda mer betforen med annat foder men då åt hon inte alls :(
så vet inte riktigt hur jag ska göra. nu lät jag det ligga lite betfor i krubban så hon kan smaka om hon vill under kvällen. får se om det är borta imorgon!

d e ju iofs ingen jätteviktig del i maten heller, så d e väl inte hela världen om hon inte äter d. finns d inget annat foder som har samma egenskaper? med mycket växttrådar i?

Alltså, min tjej hatade betfor när jag fick henne, jag testade och gav det iaf och ja hon spotta verkligen ut det :P

Men sen gjorde jag så att när det hade legat i blöt och var dax att ges så gjorde jag så att jag pressa bort det mesta av vattnet och helt otroligt, hon åt det.

Nu äter hon betfor som vanligt utan problem :idea:

Lycka till!!
Om du testar det så måste du nästan PM:A och säga hur det gick, hihii

Alltså, min tjej hatade betfor när jag fick henne, jag testade och gav det iaf och ja hon spotta verkligen ut det :P

Men sen gjorde jag så att när det hade legat i blöt och var dax att ges så gjorde jag så att jag pressa bort det mesta av vattnet och helt otroligt, hon åt det.

Lycka till!!

jag ska iväg till stallet sen runt 5. väntar bara på att min sons faster ska sluta jobba så ska hon passa honom :D
så testar sen i eftermiddag!

Lycka till!!

ja, detta funkade ju på tjejen! kramade ur vattnet och sen åt hon det! ska imorgon testa med lite lite vatten. men tror inte det ska vara några problem... hon kommer nog att kunna äta betfor nu :banana:

Mitt sto gillade inte heller betfor, så hon slapp. De flesta sorter inehåller melass och dessutom en hel del sand. Nog kan det göra gott för magen, men även skada för hästar som är känsliga för sandkolik (kan dock undvikas genom att inte ge det som ligger i botten av betforhinken) Jag ger kli, olja, och hippo pellts i lagom sammansättning.

Betfor är liksom bara ett fodermedel bland alla alndra. Alla hästar måste inte äta betfor.

Edit: Såg nu varför du ville ge betfor och att du fått hästen att äta det. Då är det ju bara att köra på!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 160
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 959
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 981
Senast: emma-vsm
·
Mat Som några av er nog redan har förstått har jag lite matfobi och har svårt för mat som KAN vara äcklig på något vis. Jag har ofta noga...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 129
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka