Lära 8-åring dressyrprogram

S

speedygirl

Jag undrar hur mycket man ska lära en 8-åring i taget då hon ska lära sig ett dressyrprogram. Hon ska rida L:C 1 2003, nästa år. Hon rider väldigt fint och sitter bra i sadeln, men hur mycket åt gången åt gången. Vill ju att hon ska kunna det klockrent. Likaså gäller även det ena Lätt B programet.

Sv: Lära 8-åring dressyrprogram

Nästa år???? Då är ni tidigt ute. Jag ska rida imorgon och har inte ens tittat på programmen än :D

Men helt ärligt.....en 8-åring lär sig väl väldigt fort. det ska väl inte vara nåt problem.

Gör ridbana av muggar på golvet så kan hon springa programmet där..tjata inte det så mkt med hästen..

Eller skaffa en sådan där white-board-platta med bana tryckt på och rita det om och om igen. Lär dock inte ponnyn programmet för då kan den hitta på vad som helst :devil: :eek:
De är smarta de små liven...

Apo

Du får ha "ropare" upp till regional nivå...Dvs du får ropa programmet om du vill.

Mina barn slet ut finrumsmattan,det var deras ridbana i flera år när de övade in nya program. de var oxå små när de började tävla så smått, runt sju år...

Jag läste programmen gång på gång, och de sprang fram och tillbaka över stora rums golvet... :)

Små barn har en fantastisk förmåga att lära sig snabbt, både dressyrprogram och hoppbanor...

Min 7-åriga dotter lärde sig programmet på en vecka, tog lite i taget, började med traven och lade till skritten första dagen och lät det sjunka in ett par dagar, andra gången körde vi det hon redan kunde och lade till galoppen. Tredje gången vi övade kunde hon programmet.

Hon sa till mig att hon har övat med spaden till kattlådan i kattlådan varje gång hon städar efter sin katt :rofl:

Imorgon ska får vi se om hon kommer ihåg programmet under press för då ska hon starta sin första dressyrtävling... sen får man ju ropa ut vägarna om de får black out!

Som de andra skrivit, låt henne springa det! ¨DEt är enklaste sättet att lära sig på!

Tänkte bara säga att det gick hur bra som helst!

Förutom att ponnyn inte hade lust att galoppera på sista volten, men programmet satt inpräntat i hjärnan och hon kunde koncentrera sig på ridningen.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 127
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 024
Senast: ameo
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 528
Senast: Roxy
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 175
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Nyårsafton i stallet - 2025