Lära 12:åring galoppombyten

M

Marsii

Hej!

Jag ska kanske börja tävla min 12 åriga ponny i hoppning Och han kan inte byta galopp (inte på marken och ibland inte ens över hinder).
Jag skulle vilja veta vad ni tycker att jag ska göra för att lära honom detta (eftersom det är viktigt om man ska börja tävla hoppning).
Någon bra övning, hur jag ska göra osv. :idea:

Tack!

Sv: Lära 12:åring galoppombyten

Lägg en bom på mitten av manegen och galoppera över den och byt galopp! :D

GOD JUL!

Hej!

Jag ska kanske börja tävla min 12 åriga ponny i hoppning Och han kan inte byta galopp (inte på marken och ibland inte ens över hinder).
Jag skulle vilja veta vad ni tycker att jag ska göra för att lära honom detta (eftersom det är viktigt om man ska börja tävla hoppning).
Någon bra övning, hur jag ska göra osv. :idea:

Tack!

En häst som inte har fysiska problem kan byta galopp. Däremot kanske den inte kan på komando, det väl antagligen det du menar att du ska försöka lära den.
Sen lärde jag mig att landa(vid viss tillfällen då byta) i rätt galopp vid hoppning innan jag började att jobba med galoppombyten.
Så börja med att få kläm på det är min idé:idea:
Sen är det inte heller nödvändigt att kunna göra galoppombyten så länge du bara tävlar lokalt (och jag antar att det är där du tänker börja).
Sen är det bra att börja med s.ka "enkla byten" vilket innebär exempelvis V-galopp, skritt, H-galopp
Sen håller jag med tidigare svarande om att rida över en bom. Ta en för hållning och genomför hjälperna. Va noga ned att inte försöka "tippa" hästen över för att få rena byten.

GOD JUL och LYCKA TILL

Sen är det inte heller nödvändigt att kunna göra galoppombyten så länge du bara tävlar lokalt (och jag antar att det är där du tänker börja).

det spelar ju ingen roll om man bara ska träna, tävla lokalt elr regionalt eller högre, jag tycker att hästen alltid ska kunna byten, kul om det är en omhoppningssväng och man inte kan vända lika snabbt för att man har fel galopp eller kors, det blir väldigt mkt enklare om hästen kan byten, om det inte funkar med att bara byta över bom från tex e-b, lägg en bom i hörnet så att du rider snett igenom och sen byter över en bom precis innan hörnet, då vet ju hästen vilket håll den ska åt och det blir väldigt mkt enklare :) lycka till

det spelar ju ingen roll om man bara ska träna, tävla lokalt elr regionalt eller högre, jag tycker att hästen alltid ska kunna byten, kul om det är en omhoppningssväng och man inte kan vända lika snabbt för att man har fel galopp eller kors, det blir väldigt mkt enklare om hästen kan byten, om det inte funkar med att bara byta över bom från tex e-b, lägg en bom i hörnet så att du rider snett igenom och sen byter över en bom precis innan hörnet, då vet ju hästen vilket håll den ska åt och det blir väldigt mkt enklare :) lycka till

Jo, ta inte det här fel nu jag menar inte att kritisera men en häst ska ju kunna bära sig i förvänd, det ska ju inte vara så att man vänder och hästen byter för att det är enklare. Det kan vara en risk med övningen du beskriver men jag är säker på att den rätt använd fungerar utmärkt. Ville bara uppmärksamma detta..
Angående nödvändigheten med galoppombyten var det just det jag menade med att man bör ha koll på att landa i rätt galopp även om det ibland självklart kan bli fel.

Som tidigare svarat är det inte hela värden om hästen / ponnyn inte kan byta galopp när man börjar tävla.. Att ha rätt galopp är inte huvudsaken.. Mkt bättre att konsentera sig på vägarna och att ha en bra galopp att än att det tvunget skall vara rätt galopp..

Om man bara tänker på att ha en bra galopp byter oftast hästarna självmant i svängarna för det är lättare för dem så fukosera inte på att det är rätt galopp. Konsekvensen av att fundera på om det är rätt eller fel galopp blir ofta att man sitte och tittar ner eller får dålig galopp mot hinderna..

Lycka till..

Försök att landa i rätt galopp genom ett ledande tygeltag över hindret, det visar hästen vägen.

Ska du lära den byten så har jag gjort såhär med min att jag gör rätt hjälp för galoppombyte, och berömmer så fort hon bara en byter fram, efter ett par g¨mger förstod hon vad jag ville.

leker lite besserwisser..:p

ska du byta galopp över hindret ska du trampa liet extra i den stigbygeln du vill åt. Kan även visa genom ett ledande tygeltag att du tänkt rida åt det håller..

Sorry, men bara tvungen:cool:

Det funkar inte på alla hästar, min skulle svänga direkt då, och det vill man kanske inte utan det lättaste är att ha kroppen rak men bara ge ett ledande tygeltag.

och mina skulle inte bry sig över huvud taget av ett ledande tygeltag för oftast visar jag vägen och inte galoppen genom ledande tygeltag.

Antar att det är olika på olika hästar men inga av mina eller någon jag har haft har svängt när jag trampat i en stigbygel för att visa galopp så det är lite från häst till häst förstår jag

Öva omväxlande med galoppen:
- enkla byten
- många fattningar och avbrott
- tempoväxlingar
- konditionsträning

för att stärka galoppen

Jag har haft bäst resultat med galoppombyten i följande övning:

Cavalettibom vid X - parallell med långsidorna. Bom vid A och C - upphöjd på innersidan.

Rid på en 8-volt. Ställ ut tre koner för att markera vägen. Försök hålla en lugn och jämn galopp och pausa mellan.

Vid cavalettibommen: Noga med vägen. Intill med den nya ytterskänkeln, trampa ned nya innerskänkeln - styr med nya innertygeln. Sitt stadigt och så still du kan. Om hästen inte byter eller bara byter på fram - rid ett varv på volten och använd bommen vid A el C. Beröm när det blir rätt. Straffa inte om det blir fel eller obalans. Beror ändå mest på ryttaren. Vid stress eller "kortslutning" - bryt av - fatta om.

När detta fungerar kan man byta cavalettin mot en bom på marken och när detta fungerar tar man bort bommen helt. Jag tycker man skall ha bytet på samma ställe tills hästen förstår och tar hjälpen.

Har märkt att ponnyer som övat detta byter väldigt kvickt och rättar sig själva på tävlingsbanan även om de inte är så rutinerade.

Personligen tycker jag man skall leka fram galoppombyten i hopparbetet före man ev jobbar med förvänd galopp. Min erfarenhet är att det är svårare att lära ponnyn som är befäst i förvänd galopp att byta än vad det är att lära en ponny som "lekt fram byten" att gå i förvänd.

Rid över ridbanan, vid medellinjen - sakta av till trav några steg, fatta galopp och rid åt andra hållet, efter några varv ska det vara skritt, efter varje varv minska antalet skrittsteg, efter några gånger förstår hästen vad den ska göra.

Jo precis, alla jag ridit har alltid landat i rätt galopp med bara ett litet tygeltag.
Min är extremt känslig för vikthjälperna och tar det som en omhoppningssväng om jag flyttar vikten till en stigbygel.

Jo precis, alla jag ridit har alltid landat i rätt galopp med bara ett litet tygeltag.
Min är extremt känslig för vikthjälperna och tar det som en omhoppningssväng om jag flyttar vikten till en stigbygel.

Små hjälper, det är bra det köper jag, men varför ett tygeltag? Min häst skulle det iaf bara bli störd i språnget. För mig räcker det kort och gott att i sammförstånd med hästen veta vart vi ska och titta och planera nya vägen. Och då är det absolut ingen talan om att landa i kors eller fel om inte jag precis klantat till mig och gjort ett markant misstag!:angel: Också detta med att trampa ner strigbygeln har jag ofta sett gå till överdrift. Det ända man vinner på att kasta över all vikt åt ett håll är att man får en häst ur balans (uppmärksamma att jag menar när det går till överdrift).

Jag tycker du ska ta hjälp av en tränare som kan lära dig (er) att byta galopp.

Det är bättre att det blir rätt från början.

Liknande trådar

Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
21 739
Senast: Nevermind
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
821
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
712
Senast: tara
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 309
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar