• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Midi
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 43
  • Visningar Visningar 3 828
Sv: Lär mig!

Då kommer vi till grovt ansatt hals.
Hur ser en sån ut, är det samma som brett ansatt ?

Och vad heter det på exteriörspråk när lansmärket är påtagligt ?

Grovt ansatt hals borde mena tjockleken vid halsansättningen.
"Utpräglat" lansmärke?

Jag är trött på att inte förstå :angel: Så ni som kan allt (eller hänvisa till annan tråd om det finns), hur ser man om hästen är lågställd, sluttande kors, bog etc. Det snackas ibland om "bruten linje" på benen? Kan någon visa bilder och jämföra? Visst kan jag sitta och titta på bilder på google men det är ju svårt att jämföra själv när man inte vet vad man ska titta efter.

Vad är det viktigaste att titta på när man köper en vuxen häst? När man köper föl? Ska man titta på olika saker?

Lär mig allt som har med exteriör att göra :D

hej på er!
har läst er tråd här och tycker den är mkt intressant. kan inte så mkt om hästens exteriör när det gäller hals och halsansättningar.
skulle dock vilja höra vad ni tycker om hästarna på bilderna här. om det är ok?

På bild 1 & 2 är det samma häst. Lika så på bild 3 & 4 (dock en annan häst)

Ni får ursäkta dem dåliga bilderna. hittade inga bättre just nu!! :o Tyckte dock att dem var ganska bra exempel på hur olik en å samma häst kan se ut i olika vinklar.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hemmet Jag väljer att posta det här under ett nytt nick då jag inte är särskilt anonym och inte vill att det ska börja gå rykten om att jag...
Svar
15
· Visningar
2 269
Senast: Luff
·
Islandshäst Jag köpte min första islänning förra sommaren, och jag börjar väl komma hyfsat underfund med honom nu, men det är en sak som jag inte...
Svar
8
· Visningar
3 260
Senast: Skjøldur
·
Hästmänniskan Jag red som barn/tonåring och har sen börjat igen som vuxen tvåbarnsmamma. Är rejält mycket fegare nu, föredrar helt okomplicerade...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 762
Senast: EZMK
·
Övr. Hund Efter att min gamla hund gick bort för snart 2 år sedan har nu suget efter en ny hund infunnit sig. Jag hade tänkt att i god tid börja...
2 3
Svar
48
· Visningar
7 406

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka