• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Midi
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 43
  • Visningar Visningar 3 828
Sv: Lär mig!

Lågt ansatt hals ser du på undersidan, inte på ovansidan.
Här har du en EXTREMT lågt ansatt hals (bortse från den vita randen).
nest1.jpg

Oj ok... Då har jag verkligen fattat lågt ansatt hals fel :S
Nu ser jag stor skillnad

Lågt ansatt hals ser du på undersidan, inte på ovansidan.
Här har du en EXTREMT lågt ansatt hals (bortse från den vita randen).
nest1.jpg

Jag skulle kalla det extremt brett ansatt hals, och att tidigare visade häst har en lite lågt ansatt hals, men den ser sämre ut än vad den gjort om den varit i bättre hull/bättre musklad. Så har jag förstått det, hur skulle du beskriva en brett ansatt hals?
U

Om jag förstått det hela rätt så borde den här killen också vara ett exempel på väldigt lågt ansatt hals.

15825363.jpg

Knapplån**

Ameo:

Då känns det nästan som att en häst med lågt ansatt hals nästan alltid är brett ansatt? För en häst med lågt ansatt hals som inte är väldigt brett ansatt, ger mig en konstig bild i skallen av en häst med kamelpuckel till manke:crazy::p

Om jag förstått det hela rätt så borde den här killen också vara ett exempel på väldigt lågt ansatt hals.

15825363.jpg
Nja, njä alltså...
Den bilden är ju inte särskilt rättvis mot hästens halsansättning, eftersom den går med sänkt huvud.
Sen är det så med shettisar att de inte alltid har någon "markerad bringa", så det går inte att likställa avsaknad av bringa med lågt ansatt hals...
Så den kan jag inte svara på ifalld en är lågt ansatt.

Knapplån**

Ameo:

Då känns det nästan som att en häst med lågt ansatt hals nästan alltid är brett ansatt? För en häst med lågt ansatt hals som inte är väldigt brett ansatt, ger mig en konstig bild i skallen av en häst med kamelpuckel till manke:crazy::p
Den bilden jag visade var ju extrem och ärligt talat, jag kan inte svara på om de oftast har brett ansatt hals också, har inte sett det så själv. De behöver ju inte heller nödvändigtvis ha en jättemanke bara för att de har en lågt ansatt hals...

Jag försöker hitta bilder, för övrigt...

Det var inte heller nån särskilt rättvis bild, men jag tror inte att den ponnyn har nån lågt ansatt hals, jag får i alla fall inte den känslan.

OK, jag får återkomma om jag lyckas ta några bra bilder på honom nästa gång jag ser honom.;)

Den hästen har väl snarast en brett ansatt hals? Åtminstone är det så hästar med den typen av halsansättning brukar beskrivas i bedömningarna?

Nej det bar alltså om hästen skulle ha lågt ansatt, men samtidigt smal hals som jag fick upp en bild framför mig av en kamel:p

Din häst skulle jag nog mest kommentera att den har en väldigt brett ansatt hals. Vågar inte uttala mig fullt men jag tror nog att den är ganska lågt ansatt, men man luras också av att det är mkt "fett" där om du förstår jag menar:o Det ser ut som att halskotorna sitter högre upp en vad man egentligen tror vid första anblicken.

Om en häst har ett väldigt utpräglat lansmärke - brukar man inte säga att den är lågt ansatt då ?

Quin är bedömd som med ngt lågt ansatt hals, han ser ut så här:

Quin.jpg

Califf och Caressini bedöms som med ngt brett ansatt hals. Såvitt jag kan se är det framförallt överlinjen som skiljer Quin från Califf och Caressini, inte undersidan.

Califfex.jpg

Caressini.jpg

Vet du att jag var inne förut o kollade på de bruksprovsbilderna o tänkte detsamma, men orkade inte lägga upp dem här! Tänk vad olika uppfattningar man kan ha om just exteriör, till och med i exteriörböckerna står det olika!

Ameo, nu har jag hittat en bild som jag gjort om lite för att lättare förklara vad för kamelbild jag får upp framför mig:D Alltså, en häst som har lågt ansatt hals UTAN att vara brett ansatt, blir för mig såhär om man enbart kollar på undersidan:
omgjordhals.jpg

Alltså en väldigt välmarkerad manke/kamelpuckel. Hade den däremot varit brett ansatt så hade den gått ihop med manken på ett naturligare sett. Förstår du hur jag menar? Därför vill jag se en häst med lågt ansatt hals utan att vara brett ansatt om man utgår enbart ifrån halsens undersida. Säger absolut inte att du har fel men vill få en bild framför mig hur det ser ut.

Mvh Maria

Oj ursäkta allt vitt utrymme, gjorde om lite fort i paint och glömde förstora bilden och klippa bort det vita:crazy:

jag förstod hur du menade, även före bilden...

och jag tycker att de halsar ni visar på halvblodshingstarna är ganska dåliga exempel,. för där är avvikelsen så liten.
Det ÄR INTE överlinjen man tittar på...

Sen kanske man ser det bättre när man ser helheten på hästen, inte bara på ett foto... Ibland framträder saker och ting bättre när man ser hästen i rörelse.

Det är inte överlinjen man tittar på, det är bara så det ser ut på bilderna, eller vad?

Vad är skillnaden mellan en brett ansatt hals och en lågt ansatt hals, i så fall?

*KL*

Jag är absolut ingen exteriörexpert men vad jag har förstått så kan en häst få omdömet brett ansatt hals om den övriga typen av hästen hade förutsatt en annan sorts hals för att harmoniera med just den hästens typ.
D.v.s en mycket nätt och högrest häst förutsätter man ska ha mer av en lång och välvd hals. Har den då en bra halsansättning (alltså inte för lågt ansatt) men halsen är bredare än vad den borde ha varit för den typen av häst så räknas den som bred.
Hade hästen istället varit av en mer rejäl typ med samma halsansättning hade halsen antagligen inte ansetts som bred.

Jag är antagligen helt ute och cyklar så ta mina påståenden med en nypa salt!:rofl::p

Liknande trådar

Hemmet Jag väljer att posta det här under ett nytt nick då jag inte är särskilt anonym och inte vill att det ska börja gå rykten om att jag...
Svar
15
· Visningar
2 269
Senast: Luff
·
Islandshäst Jag köpte min första islänning förra sommaren, och jag börjar väl komma hyfsat underfund med honom nu, men det är en sak som jag inte...
Svar
8
· Visningar
3 260
Senast: Skjøldur
·
Hästmänniskan Jag red som barn/tonåring och har sen börjat igen som vuxen tvåbarnsmamma. Är rejält mycket fegare nu, föredrar helt okomplicerade...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 762
Senast: EZMK
·
Övr. Hund Efter att min gamla hund gick bort för snart 2 år sedan har nu suget efter en ny hund infunnit sig. Jag hade tänkt att i god tid börja...
2 3
Svar
48
· Visningar
7 406

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIX
  • Hypotyreos
  • Svensk politik nr 3

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat