• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Midi
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 43
  • Visningar Visningar 3 828
M

Midi

Jag är trött på att inte förstå :angel: Så ni som kan allt (eller hänvisa till annan tråd om det finns), hur ser man om hästen är lågställd, sluttande kors, bog etc. Det snackas ibland om "bruten linje" på benen? Kan någon visa bilder och jämföra? Visst kan jag sitta och titta på bilder på google men det är ju svårt att jämföra själv när man inte vet vad man ska titta efter.

Vad är det viktigaste att titta på när man köper en vuxen häst? När man köper föl? Ska man titta på olika saker?

Lär mig allt som har med exteriör att göra :D

Sv: Lär mig!

Jag är trött på att inte förstå :angel: Så ni som kan allt (eller hänvisa till annan tråd om det finns), hur ser man om hästen är lågställd, sluttande kors, bog etc. Det snackas ibland om "bruten linje" på benen? Kan någon visa bilder och jämföra? Visst kan jag sitta och titta på bilder på google men det är ju svårt att jämföra själv när man inte vet vad man ska titta efter.

Vad är det viktigaste att titta på när man köper en vuxen häst? När man köper föl? Ska man titta på olika saker?

När jag köper häst tycker jag det absolut viktigaste är att kolla så den har en korrekt benställning, inga avvikelser som kan ge problem vid träning. Dåliga ben brukar innebära dålig häst.

Exempelvis bör det inte se ut så här:
http://images.google.se/imgres?imgu...mages?q=x+bent+h%C3%A4st&gbv=2&svnum=10&hl=sv

Oj lång länk... Där e lite exempel.

Jämför gärna med denna som är fin i benen, dock benskydd som stör men orkade inte leta så noga.
http://www.performancehorses.com.au/images/horses/261.thumb.jpg

Brukar även kolla så de inte är svankryggiga eller överbyggda. Helst inte för dåligt kors heller, men för mig är ryggn viktigare än korset, oftast ger en bra rygg ett bra kors.

Sitt gärna o titta lite på google. Sök på den ras du e intresserad av o jämför. hitta skillnader, länka gärna till de bilder du ser skillnad på o fråga vad som är bra dåligt. Det blir lättare än att gå igenom allt!

Lågställd och högställd är uttryck för "formen" på hästen. Kan även uttryckas i högrektangulär , högrest, lågrektangulär.

Man brukar tänka som så här, om du drar en linje från golvet och till manken, o drar en linje från manen till svansen, från svansen o rakt ner till golvet o tillbaka till främre linjen så bildas antingen en kvadrat eller en rektangel. blir det en kvadrat brukar man säga att hästan är kvadratiskt byggd, då är den varken låg eller högställd.

Blir det en rektangel som "ligger ner" alltså längre än vad den är hög så är hästen lågställd, eftersom den blir längre än hög.

Blir rektangeln högre än den är lång är det en högställd häst. Detta är iallafall vad jag fått lära mig då vi läste exteriör i skolan!. Är mkt svårförklarat. men finns bra böcker om just exteriör. Gå till biblioteket, dom har massor av bra saker.

Vill bara poängtera att högställd och högrest är två helt olika saker!

TS: Om en häst är högställd kan man se om hästens ben är längre än bålens djup, dvs om hästen har mer luft under magen. Är däremot bålens djup större än avståndet från magen ner till backen så är hästen lågställd.

Högrest förklarar däremot hur hästens hals är ansatt, en högt ansatt, reslig hals är högrest, inte högställd.

Mvh Maria

Kan visa en bild på mitt sto som har lågansatt hals ;) Så ni kan se..

maria_b: Visst är jag inte ute cyklar nu när min bild är visad och dom kan se mitt stos lågansatta hals.... :crazy:

IMG_3625.jpg

tack!

det var ju extremfall, jag är ute efter mer "normalt fast ändå inte bra"
Jag ska kolla runt lite och se om jag hittar..

Lär mig allt som har med exteriör att göra

Börja med att inhandla boken Hästens exteriör av Lars-Erik Magnusson (336 kr från Ad Libris t ex); alternativt låna den på biblioteket.

Kan visa en bild på mitt sto som har lågansatt hals ;) Så ni kan se..

maria_b: Visst är jag inte ute cyklar nu när min bild är visad och dom kan se mitt stos lågansatta hals.... :crazy:

IMG_3625.jpg

Ja din häst är ett bra exempel på en häst som inte är lågställd med däremot har lågt/dåligt ansatt hals. Det finns ochså någon här på forumet som har en häst efter Quite Easy som det nyligen varit uppe en tråd om, den är lågställd men ändå högrest.

Mvh Maria

Och jag skulle vilja säja att den där halsen inte är ett dugg lågt ansatt! Den är bara tunn på ovansidan! Halsansättningen är mer "på undersidan"

Och lågställd/högställd är INTE ALLS samma sak som lågrektangulär/högrektangulär!

Men jag ska inte trassla in mig så mycket i detta nu, utan hänvisar hellre till den här gamla tråden som innehålelr mycket om exteriör...
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=719409

Vad gäller ben och "brutna benaxlar" så är det så att man vill kunna dra en rak lodrät linje genom hela benet, ffa sett framifrån/bakifrån.
Jag ska se om jag kan fixa lite bra, beskrivande bilder

Och jag skulle vilja säja att den där halsen inte är ett dugg lågt ansatt! Den är bara tunn på ovansidan! Halsansättningen är mer "på undersidan"

Och lågställd/högställd är INTE ALLS samma sak som lågrektangulär/högrektangulär!

jag har aldrig påstått att det är detsamma som låg/högrektangulär??

Jag köper ditt argument om halsen, gjorde precis själv den tabben många gör. Det jag egentligen menade var att den inte var högrest och sen är ju själva halsen i sig ganska dålig. Kanske inte jättehögt ansatt heller för den delen, men att den är typiskt lågt ansatt tar jag nu tillbaka...

Så om jag fatta er rätt nu så är min lågställd och inte så värst låg/dålig ansatt hals, har jag fattat rätt? :confused:

Nej jag tycker inte att den ser lågställd ut. men den kunde ha en bättre hals, lite mer reslig. Halsen i sig är inte speciellt lågt ansatt, men själva halsen har en ganska dålig överlinje. Den saknar muskler och är väldigt tunn och rak och av bilden att dömma ganska kort, men hästen böjer huvudet lite mot kameran så kan se värre ut än det är.. Men med mkt träning så kommer din häst få en bättre överlinje och därmed ge ett annat intryck.

Mvh Maria

Senast ändrad:

Ok så hon är lite där emellan just nu.. Ja jag jobbar med henne nu och hoppas hon blir fin tills jag tänkt visa upp na. Vill göra det för att se vad dom tycker. Blir dock i Augusti/september där då hon ska ha föl runt 22Juni :love:

Men är dessa bilder lite bättre tro?

Pillan17oktober007.jpg

Pillan17oktober005.jpg

Pillan17oktober009.jpg

Jag tycker din häst har en lågt ansatt hals. Ni som inte tycker det, kan inte ni visa en bild på hur en häst med lågt ansatt hals ser ut?

Lågt ansatt hals ser du på undersidan, inte på ovansidan.
Här har du en EXTREMT lågt ansatt hals (bortse från den vita randen).
nest1.jpg

Okey då vet jag :p

Ska nog bli kul och visa upp na om det blir så.

Men en fråga till, högställd lr lågställd då? :s

Liknande trådar

Hemmet Jag väljer att posta det här under ett nytt nick då jag inte är särskilt anonym och inte vill att det ska börja gå rykten om att jag...
Svar
15
· Visningar
2 269
Senast: Luff
·
Islandshäst Jag köpte min första islänning förra sommaren, och jag börjar väl komma hyfsat underfund med honom nu, men det är en sak som jag inte...
Svar
8
· Visningar
3 260
Senast: Skjøldur
·
Hästmänniskan Jag red som barn/tonåring och har sen börjat igen som vuxen tvåbarnsmamma. Är rejält mycket fegare nu, föredrar helt okomplicerade...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 762
Senast: EZMK
·
Övr. Hund Efter att min gamla hund gick bort för snart 2 år sedan har nu suget efter en ny hund infunnit sig. Jag hade tänkt att i god tid börja...
2 3
Svar
48
· Visningar
7 406

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIX
  • Hypotyreos
  • Svensk politik nr 3

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat