Lantligt badrum,vilket kakel/klinker???

Fibusen

Trådstartare
Vi ska nu äntligen renovera badrummet,och har valt en lite lantligare stil. Vi kommer att ha pärlspont på väggarna,och tak,men inne i duschen och på golvet blir det kakel/klinkers,antagligen i nån beige eller ljusgrå nyanns.

Pärlsponten kommer att bli gräddvit,ev åt beiga hållet för att bryta av från taket,och i taket så blir det vitt. Vi har ingen aning om vad vi ska ha för kakel/klinkers.

Nån som har lite tips om vad vi bör tänka på färgmässigt,och några bilder på era kaklade badrum? :D

Sv: Lantligt badrum,vilket kakel/klinker???

Det låter fint! Jag håller också på med mitt badrum o velar hej vilt. Dock går mitt projekt oerhört sakta så där har jag gott om tid ;)

Pärlspont har jag inte tänkt på ens, måste jag fundera på om det är nåt jag kanske ska apa efter :0
Jag hade nog gått åt det beige hållet på kaklet, det känns mest lantligt i mina ögon!
Kanske bryta av med några plattor i samma nyans som på spontan för att göra något kul å bryta av. Jag tycker personligen att små plattor är snyggare än större.

Själv är jag sugen på schack rutigt golv i svart o ben vitt samt samma färger men i annan konstellation på väggarna i duschen. Tänkt mig plattor på ca 10x10 ev. Lite större.

Åh vad spännande med en till! =) Jo,vi vill ju att det ska passa in i övriga huset,dvs blandat lite modernt och lantligt! :D Vi har snart renoverat hela huset,har så gott som bara badrummet kvar,och lite lister och sånt,har bott här i ca ett år nu,skönt när allt är färdigt! Halvkapar min tråd och slänger ut bilder på våra övriga renoverade rum:

Kök:

http://i70.photobucket.com/albums/i94/s-flickan/017-1.jpg?t=1285687311

http://i70.photobucket.com/albums/i94/s-flickan/016-2.jpg?t=1285687359

http://i70.photobucket.com/albums/i94/s-flickan/014.jpg?t=1285687424

Hall:

http://i70.photobucket.com/albums/i94/s-flickan/127.jpg?t=1285687807

Sovrum:

http://i70.photobucket.com/albums/i94/s-flickan/paffenssng.jpg?t=1285688357
Ursäkta stökiga kort,var inte tanke att ha dom till allmänheten,i så fall hade jag städat! :D

Senast ändrad:

Fräscht och lantligt snyggt!

Vill bara tipsa dig om att tänka på att pårlspont kanske inte är så lyckat vid handfatet heller. ...blir ju en del stänk där också. Har haft panel i badrummet och det var ju snyggt de första åren :) Men väggarna har klarat sig bra!
Har nu en tvättstuga i pärlspont måöad med linoljefärg (är att rekommendera=bäst) i Kockums emaljgröna och gula tapeter. Romantiskt och man blir glad av sin tvättstuga

Det borde man ju kunna lösa med att sätta några rader kakel vid handfatet?

Vi funderade på det,men snickaren sa att det var då ingen fara alls,eftersom man målar ju med skyddande färg,och i fall man stänker jättemycket så är det ju bara att torka av,men varken jag eller sambon är så stänkiga,;),skillnad om man har mindre barn kanske.

Det "värsta" som kan hända är att själva pärlsponten får bytas ut efter x antal år,det är ju aldrig något som förstör väggen bakom,är ju fuktspärr och liknande bakom så.

Fräscht och lantligt snyggt!

Vill bara tipsa dig om att tänka på att pårlspont kanske inte är så lyckat vid handfatet heller. ...blir ju en del stänk där också. Har haft panel i badrummet och det var ju snyggt de första åren :) Men väggarna har klarat sig bra!
Har nu en tvättstuga i pärlspont måöad med linoljefärg (är att rekommendera=bäst) i Kockums emaljgröna och gula tapeter. Romantiskt och man blir glad av sin tvättstuga

:love::love::love:

Bild?

Vi har tvättstugan nere i källaren,jättetråkigt,bara murade vägar med puts på,och betonggolv,går inte att ha något "levande" matreal där,har ingen värme eller nått alls,så det skule bara bli förstört,får se i framtiden om vi gör något åt det,men jusst nu så är man skitless på att hålla på att renovera! :crazy:

Vi funderade på det,men snickaren sa att det var då ingen fara alls,eftersom man målar ju med skyddande färg,och i fall man stänker jättemycket så är det ju bara att torka av,men varken jag eller sambon är så stänkiga,;),skillnad om man har mindre barn kanske.

Det "värsta" som kan hända är att själva pärlsponten får bytas ut efter x antal år,det är ju aldrig något som förstör väggen bakom,är ju fuktspärr och liknande bakom så.

Nja jag tänker nog att det kommer lite vatten här och där även om man är vuxen :)
Men byter man panelen så blir det ju nya och gamla spikhål i tätskiktet - inte bra!
Få se om jag orkar lägga upp någon bild - tycker det är lite krångligt att behöva gå in på Pixbox - lat :)

Men med Pärlspont så behöver du ju sätta nya spikar och då förstör du ju tätskiktet! Det är JÄTTEVIKTIGT att man inte gör någon som helst åverkan på tätskiktet.. du får inte skruva in ens en skruv utan att ha koll på vad du gör..

Jag har pratat med svärfar som är byggare om detta då jag vill renovera badrummet och funderade på att sätta nytt kakel/klinker på de befintliga väggarna och golven som är tätskiktsskyddade men inte ens det fick jag göra för att tätskikten skulle förstöras, då använder man ju inga spikar eller skruvar!

Vill bara säga att du ska vara försiktig när det gäller det där då fuktskador i ett badrum kan kosta otroliga mängder pengar om det går för långt!
Lycka till!
Annars låter det skitsnyggt med pärlspont! :)

Nej,det ska inte spikas/skruvas upp,utan dom använder speciallim,och limmar upp dom,just för att inte förstöra tätskiktet. :)

Om jag fattade det rätt så skulle dom upp med gips(?) skivor först,sen nån tätskikt på dom,sen limma upp själva pärlsponten.

Nej,det ska inte spikas/skruvas upp,utan dom använder speciallim,och limmar upp dom,just för att inte förstöra tätskiktet. :)

Om jag fattade det rätt så skulle dom upp med gips(?) skivor först,sen nån tätskikt på dom,sen limma upp själva pärlsponten.

Men även om det är limmat så dras ju tätskiktet sönder om man drar ner panelen...

Usch vad jag låter pessimistisk :o men är bara gammal och klok :angel:
Alltså tänk noga igenom om ni inte ska ha kakel just på väggen vid handfatet

I love pärlspont och linoljefärg:love:

Här kommer bilder från vårt badrum, lite konstigt ljus på bild nr 2 och 3 (och hiskeligt ful matta, det ligger en vit där nu!)
http://1.bp.blogspot.com/_nVlfzgBEWjc/R64UdV37b7I/AAAAAAAAABM/UtBcYbz1EVI/s640/Badrum+Badkar.JPG

Badrum+H

Toastol+d%C3%B6rr.JPG

Mer bilder finns i bloggen. Pärlspont i tak/snedtak (målat med linoljefärg).
Lycka till med renoveringen!

Snyggt:) Gillade toastolen, vägghängd och träsits

Färgsättningen påminner om min: ljust kakel, ljus pärlspont i tak (linoljefärg så klart;)) men golvet har svarta klinkers och skåpen är vita.

Liknande trådar

Hemmet Vi håller på att renovera ett av våra badrum (eller ja, hantverkarna gör det). Vi ska ha halvkaklat i en del av badrummet och sen hade...
Svar
7
· Visningar
1 202
Senast: MiaMia
·
Hemmet Vi tycker inte om kakel och klinker i vårt badrum, men det är inget fel på det egentligen förutom utseendet. När vi flyttade in hade vi...
5 6 7
Svar
137
· Visningar
11 694
Senast: Daff
·
Hemmet Jag tänkte höra lite här hur ni hade gjort i min situation, vad ni tycker blir bäst. Kanske någon av er har gjort liknande och har lust...
2
Svar
22
· Visningar
2 466
Hemmet Nu äntligen börjar det bli dags att sätta fart med det sist i badrummet, vilket betyder att vi (jag :p Är jag nöjd är han nöjd ;) )...
Svar
14
· Visningar
4 967
Senast: Comatose
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka