Lantbruksströ

MonteRose

Trådstartare
Jag har för det mesta använt stallströ i boxen men har nu ett tag testat lantbruksströ i stället. Det är mald kutterspån och jag tycker det funkar väldigt bra till min skitgris. Upplever inte att det dammar mer än stallströ, blir lättare bädd och är lättare att mocka.

Nån annan som testat/använder? Erfarenheter?
 
Sv: Lantbruksströ

Jag provade i en box förra säsongen och har nu gått över helt på Lantbruksströ. Det är extremt lättmockat jämfört med vanligt spån och/eller halm.

Möjligtvis att det är något odrygare än vanligt spån men det rör sig kanske om ett par balar mer totalt på säsongen så den kostnaden tar jag gärna.
 
Sv: Lantbruksströ

Lantströ är i mina ögon bättre än stallströ. Kanske några kronor dyrare men det kommer igen på att det blir mer lättmockat. (dessutom åker inte det ner i mina skor och hamnar på hallmattan som stallströ gör:D)

Har provat easy-strö (klippt och hackad halm) och gillade det med. Fast det dammade rätt duktig när jag strödde så jag vattnade lite på det första strödagen sen lugnade det ner sig
 
Sv: Lantbruksströ

Ja, jag är själv väldigt nöjd med Lantbruksströet och där jag handlar är det precis samma pris/kg som för stallströ.

Jag tycker lantströet är drygare iom att det lättare rinner igenom grepen. Det blir även en fastare bädd som inte känns så djup.
 
Sv: Lantbruksströ

Borde finnas på de flesta ställen som riktar sig till ägare av lantbruksdjur. Det är Vida som tillverkar detta. "Min" kvarnägare har halverat sin försäljning av vanligt stallströ när många hästägare fått upp ögonen för detta. Kvarnägaren har även tagit hem en sorts strö som är ett mellanting mellan lant och stall.
 
Sv: Lantbruksströ

När jag frågade på min lokala kvarn om att ha lantbruksströ avrådde han starkt, han sa ungefär "jag har inte träffat någon hästägare som tycker det är lämpligt för häst, för det dammar massor". Jag blev avskräckt från att prova, men erfarenheterna i den här tråden talar ju emot hans erfarenhet. Sugen på att testa åt mammas ardenner, som är helt hopplös att mocka åt. Har funderat på vanligt bränslepellets till henne, men kanske borde prova på lantbruksströ istället. Hennes 20 kvm stora box med halm vänder hon upp och ner på varje dag..
 
Sv: Lantbruksströ

Har ni provat bränslepellets istället? Det borde vara ungefär samma när pelletsen är "upplöst". Jag använder halmpellets och det är suveränt!
 
Sv: Lantbruksströ

Jo det dammar en del precis när man lägger in det men inte sen, är min upplevelse.
 
Sv: Lantbruksströ

Bränslepellets har jag inte provat men halmpellets har jag, och tycker att lantströt är rätt likvärdigt kvalitetsmässigt men mycket billigare.
 
Sv: Lantbruksströ

Sågspån färskt, dvs ganska fuktigt. Det kommer ju av att man sågar timmer till virke som sedan åker till torken. När det torra virket hyvlas och sågas till i rätt mått, blir drt klyvspån och kutterspån =torrt och suger åt sig.
En del "dammsuger" bort klyvspån och damm från kutterspånet (ex Vida) och gör pellets av detta, och kutterspånet blir stallströbalar, dammfritt men inte så bra uppsugningsförmåga enligt min åsikt :)
 
Senast ändrad:
Sv: Lantbruksströ

OK, ja jag gillar ju just "tyngden" i sågspånet, dvs att det ligger still i boxarna :)
 

Liknande trådar

Anläggning Bytte ju bort torven för det kändes mindre och mindre klimatsnällt att använda och har hittat ett (visserligen franskproducerat)...
Svar
8
· Visningar
1 415
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 678
Senast: Roheryn
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 151
Senast: Svartkatt
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 284

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ge delar från tupp till katt?
  • Avels fråga
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

  • Lösa benbitar
  • Ramla av varje uteritt?!
  • WE-tråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp