Lantbruksenhet - möjligheter

A

ankans

Fick papperna från skatteverket.

Står Lantbruksenhet som typ av taxeringsenhet, 121. Utgörs av växthus samt djurstall.

Vad har man för möjlighet att dra kostnader, moms mm? Skiljer det sig från andra typer av fastigheter? Måste man starta enskild firma då?

jag har ju inackorderingar till självkostnadspris. Om jag skulle ta upp dem i deklarationen med moms, skulle jag kunna dra kostnader av reparationer, staket, foder mm?

Sv: Lantbruksenhet - möjligheter

Har du inkomst och deklarerar för det så kan du också registera dig för moms. Har du inkomster så får du göra avdrag för reparationer, underhåll och investeringar. Men det krävs att du har en bokföring för rörelsen.
I och med att det är lantbruk så räknas det som enskild rörelse och du behöver "bara" fylla i N-blankett som komplement till din vanliga deklaration. Vet inte hur länge du haft gården men Skattemyndigheten brukar vara kvicka att begära deklaration för jordbruksfastigheter om de har varit aktiva tidigare. Är den inte aktiv så finns en särskild ruta för det på blanketten. Är det nyligen du startat upp gården så finns också möjlighet att kvitta underskott från den mot en evetuell vanlig lön.
Enklast är nog om du tar kontakt med din skattemyndighet och frågar vad som gäller för just dig.

. Är det nyligen du startat upp gården så finns också möjlighet att kvitta underskott från den mot en evetuell vanlig lön.

Finns det fortfarande? När vi köpte Lantbruket för 15 år sedan var man tvungen att få förvärvstillstånd av länsstryrelsen. Då kunde man dra av mot annan lön :d När förvärvstillståndet inte behövdes mer för att köpa jordbruksfastighet fick jag inte dra av mot annan lön mer :cry: Det här var i slutet av 80 talet början av 90 talet.

Rolle på Österlen,som bara är nyfiken

Det återinfördes för ett antal år sedan och gäller för nystartad verksamhet som man beräknar ska kunna gå med vinst och gäller bara under de första åren. Kommer inte ihåg om det fem år eller hur länge det var.

Thanx!

Då ska jag kolla vidare med lokala skatt...$$$ :cool:

Rolle på Österlen

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hur man hyr ut en boxplats på ett ok vis som privatperson är min grundfråga. Jag har försökt googla och läsa men nu är jag verkligen...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
11 382
Senast: L8P8
·
T
Hästmänniskan Jag har lite frågor om enskild firma. Vi (sambo och jag) har en gård som är taxerad som jordbruksfastighet där vi bedriver avel och...
Svar
7
· Visningar
2 353
Senast: thevalley
·
S
Hästmänniskan Hoppas att någon kan hjälpa mig hitta information om detta. Jag har köpt en jordbruksfastighet med tax.kod 120, finns boningshus o ett...
Svar
8
· Visningar
4 829
Senast: jolly_jumper
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sytråden del 4
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Kallbad

Hund, Katt, Andra Djur