Att inte följa reglerna och låta bli att åtgärda sånt man fått rättelse på är snarare att jämföra med att fortsätta åka runt med en bil med körföbud och sen gnälla när polisen tar en.
Körförbud på en bil inträder även om man blir sen med besiktningen, fast bilen är helt OK. Så fort man sedan besiktigat bilen, så är det OK att köra.
Tycker du att en sent inkommen ansökan/administrativ miss avseende/glömde att räkna djuren på rätt sätt avseende ansökan om utökat djurantal t.ex. ska innebära näst intill fullständigt djurförbud, böter samt en eventuellt i efterhand godkänd ansökan, att man måste avyttra de djur som var fler än det tidigare tillståndet man hade innan man kan söka tillstånd för fler djur, eller något annat?
Jag har ju så få hästar, bara 4-6 stycken, men jag får föl i princip varje år, så jag behöver inte räkna så noga, men nog riskerar jag att missa hur många jag får ha om jag inte tänker ordentligt.
Hypotetiskt fall:
Säg att du har 200 hästar, inklusive unghästar i olika ålder, varav 40 ston i avel, och i år får 30 levande föl (några blir dödfödda, några blir sjuka och dör), och i brådskan runt fölandet, som pågår från april till juli ungefär, missar att årets föl gör att det blir för många hästar, med, låt säga 5 stycken på anläggningen.
Om, hypotetiskt, något i den stilen är det som den här hästföretagaren råkat ut för, tycker du att proportionerna i "straff" från LST verkar rimliga? Givet att det inte finns någon vanvård med i bilden.