Långvägaflyttare!

Enya

Trådstartare
Eller flyttare överhuvudtaget?

Vad har ni haft med er när ni flyttat, vad har varit viktigt så att det fått följa med och vad har ni skaffat nytt/annat av? Vad har ni valt bort i ert nya hem helt? Tavlor, möbler, prydnadssaker? Har ni "börjat om" med nytt liv? Nystart?

Min mamma tror att jag kommer ha såååå mycket med mig när jag flyttar från Skåne till Sverige. Det kommer inte bli så dock. Grejer och möbler från ett hus med 5 rum och kök som ska stoppas in i en lägenhet på 3 rum och kök? Nej jag får allt välja vad som är värdefullt för mig :)

Jag har också några möbler som inte skulle överleva en flytt. Som inte skulle gå att sätta ihop igen på normalt vis! Jo med spik, silvertejp och Karlsson klister och massor av svordomar. Detta borde de sälja på IKEA faktiskt. För det är just IKEAmöbler som inte är "flyttbara" ;) De är redan ihopsatta med lite extra skruvar, som mitt soffbord tex. :o

Ett bekymmer är faktiskt mina böcker. Hujeda mig, hyllorna jag har på väggarna här är ingen god idé att ha i en lägenhet och så får jag investera i bokhyllor, men får det plats :eek: Oh, kära nån då!O_o

Min bror lät meddela mig att böcker är tungt att släpa på... vad han nu menar med det?!:cautious:

Vad som däremot INTE lämnas "kvar" är tavlan med Michael Jackson på, han kommer jag tvinga barnen att hålla hårt i under hela resan dit så han inte går sönder :angel: Jag menar, det är ju MICHAEL JACKSON när han gör Billie Jeandansen :D Jag trooor att han får plats i mitt nya hem, tror ni inte :D
 
Sv: Långvägaflyttare!

Ja, Skåneland, du vet:D

Min familj mobbar mig för att jag ska lämna Skåne och säger att jag flyttar utomlands, så nu brukar jag säga från Skåne till Sverige :)
 
Sv: Långvägaflyttare!

Jag flyttade från Blekinge till Kiruna i mars förra året. Jag flyttade med hjälp av en flyttkartong och 1 resväska ;)
Hela mitt hem, nåja det mesta i alla fall, finns nedpackat i ett förråd i Blekinge i väntan på att jag ska flytta söderut igen. Jag har bara hyrt möblerat här uppe därav att jag klarade mig med så lite saker med mig upp. Däremot när jag nu flyttar ner igen så kommer det behövas 2 resväskor och ca 6 flyttkartonger samt en sopsäck. Lustigt det där ;)
 
Sv: Långvägaflyttare!

Åh, blev det flytt? Vart? Kul!!!

Min sambo har flyttat runt halva Sverige och det är väl mest smågrejer och sängen han haft med sig hela tiden. Byråer osv har han sålt och köpt annat.
 
Sv: Långvägaflyttare!

Visst är det intressant så mycket man kan samla på sig mellan gångerna man flyttar!

Jag har inte planerat att flytta igen efter den här långa flytten, men Gud nåde mig om jag samlar på mig grejer ;)
 
Sv: Långvägaflyttare!

Min lösning är att bo litet, fn bor jag i ett rum med liten hall och minitoa, då får man inte plats med så mycket. Nästa boende är en lägenhet på hela 28 kvadrat!

Jag tycker det är bra att flytta, då kan man rensa massor. Men det där med böcker, det är verkligen tungt att flytta på dem!

Hoppas du ska trivas i din nya stad :)
 
Sv: Långvägaflyttare!

Ja visst blir det flytt! Men inte ännu, jag har ett års pluggande kvar i Malmö, men jag vill flytta gärna i går dock, Jag är så hemskt väldigt rejält mycket otålig, men jag måste vänta på att få lägenhet och att bli klar med min utbildning (jag funderar på om jag vågar flytta utan jobb dock...:wtf:)

Till Nyköping blir det! Jag har till och med hittat ett område jag helst vill bo på, men jag är inte kräsen, ett tält i en rondell mitt i stan går också bra :)
 
Sv: Långvägaflyttare!

Min lösning är att bo litet, fn bor jag i ett rum med liten hall och minitoa, då får man inte plats med så mycket. Nästa boende är en lägenhet på hela 28 kvadrat!

Jag tycker det är bra att flytta, då kan man rensa massor. Men det där med böcker, det är verkligen tungt att flytta på dem!

Hoppas du ska trivas i din nya stad :)
Tack! :)

Böcker är inte aaaalllsss tungt, vad är det du säger, människa! :wtf: Speciellt inte på 6 våningen när hissen är sönder, då är de superlätta! :D Bara att stapla på varandra och klättra över balkongen juuuu :p

Ja att flytta till mindre är jättebra, det ska jag ju göra, men jag har tre Småfolk också så jag kan tyvärr inte bo i en liten etta, annars hade det vara supersmidigt! :)
 
Sv: Långvägaflyttare!

Nej, min låda med böcker i som står på golvet är superlätt... Och de där 25 banankartongerna i förrådet i Blekinge väger ingenting heller... ;)

Jo, inte är det så lätt för alla att bo litet! Men jag passar på när jag kan haha :)

Och jobb hinner du säkert hitta innan du flyttar! :)
 
Sv: Långvägaflyttare!

Jag flyttade 50 mil igår. Jag tog med mig typ säng, soffa och köksbord med stolar i möbelväg. Sen fick alla mina köksgrejer, tavlor, gardiner osv också följa med. Jag sålde bokhyllor, skrivbord, byråer osv på blocket. Vad gäller böcker så sparade jag de jag vill ha, resten åkte till returmarknaden. Jag fyllde ett släp och två bilar bara.
 
Sv: Långvägaflyttare!

Åh vad kul, då kommmer vi flytta långväga samtidigt. Vi ska också bo kvar häruppe 1 år till och sen flytta söderut. Jag längtar också väldigt mycket. Men grejer...Vi ska tömma hela vårt hus, så det lär ju bli väldigt mycket. Allt som inte är arv och sånt som betyder nåt åker nog ut på blocket skulle jag tro. Eller kanske ordnar vi en gårdsloppis, har ju en massa barngrejer som nog är attraktivt. Ska börja rensa nu under hela det här året.
 
Sv: Långvägaflyttare!

Mindre prylar har jag synat i sömmarna och funderat på när jag använde den sist och hur ofta jag har använt det. Vi gjorde faktiskt högar en gång, inte använt på mer än tre år, på mer än två, på mer än ett år och använt senaste året. De två förstnämnda högarna blev väldigt stora. Sen tog vi de tre första högarna och ordnade loppis och nästan allt blev sålt. Faktum var att det är inte många av de sakerna vi har skaffat igen. Vi är alltså familjen om nån undrar.:)

Möbler som inte har haft nåt speciellt värde har jag sålt i de fallet de har varit tillräckligt bra för att sälja och köpt nytt, bara lite ärvda möbler som har hängt med länge och vandrat i släkten i generationer eller möbler av högre kvalitet och sängen om jag just då haft en säng jag trivts väldigt bra med har fått följa med.

Böcker är min stora passion, jag köper gärna i antikvariat och har mycket ärvda böcker som är värdefulla för mig (men inte av något större ekonomiskt värde) och vi har hellre släpat på mina böcker än köksprylar och annat som man lätt kan återanskaffa. Dock har pocketböcker som är mer förströelse än har nått större värde fått vandra vidare till vänner innan flyttarna.

Hoppas du fått några tips och idéer och lycka till med din flytt så småningom.:)
 
Sv: Långvägaflyttare!

Har du fått fatt i en lägenhet nu??

Men åke! Hur läser du? :)

Jag kan inte ta en lägenhet nu för att flytta om ett år. Skulle jag få en lägenhet nu så flyttar jag nu i så fall och så får jag lösa jobb och utbildning på plats. Det finns en utbildning till medicinsk sekreterare i Nyköping upptäckte jag...

Men nej, det är svårt att få lägenhet i dagens Sverige så det tar ju längre tid, jag har inte stått så många månader i kö ändå.
 
Sv: Långvägaflyttare!

Åh vad kul, då kommmer vi flytta långväga samtidigt. Vi ska också bo kvar häruppe 1 år till och sen flytta söderut. Jag längtar också väldigt mycket. Men grejer...Vi ska tömma hela vårt hus, så det lär ju bli väldigt mycket. Allt som inte är arv och sånt som betyder nåt åker nog ut på blocket skulle jag tro. Eller kanske ordnar vi en gårdsloppis, har ju en massa barngrejer som nog är attraktivt. Ska börja rensa nu under hela det här året.

Vi har med andra ord ett år på oss att längta och välja vad som ska med och vad som ska flytta nån annanstans :D

Har du något som är väldigt värdefullt för dig? :)
 
Sv: Långvägaflyttare!

Jag flyttade 50 mil igår. Jag tog med mig typ säng, soffa och köksbord med stolar i möbelväg. Sen fick alla mina köksgrejer, tavlor, gardiner osv också följa med. Jag sålde bokhyllor, skrivbord, byråer osv på blocket. Vad gäller böcker så sparade jag de jag vill ha, resten åkte till returmarknaden. Jag fyllde ett släp och två bilar bara.

OJ! Det var bra jobbat! Min bror tror att jag bara behöver ett stort släp..jag tror minst två i alla fall :o Ska du skaffa nya prylar nu eller du ska leva med det du har?

Böcker... mina kära böcker... Jag tror jag en dag ska sätta mig ner och sortera ut mina böcker faktiskt. Tex kurslitteratur som jag har rätt mycket av...:cautious:
 
Sv: Långvägaflyttare!

Nej, min låda med böcker i som står på golvet är superlätt... Och de där 25 banankartongerna i förrådet i Blekinge väger ingenting heller... ;)

Jo, inte är det så lätt för alla att bo litet! Men jag passar på när jag kan haha :)

Och jobb hinner du säkert hitta innan du flyttar! :)

Vad skönt att jag inte är ensam om att ha banankartonger med banan...eh böcker i! :D Lätta kartonger alltså! :D
 
Sv: Långvägaflyttare!

Mindre prylar har jag synat i sömmarna och funderat på när jag använde den sist och hur ofta jag har använt det. Vi gjorde faktiskt högar en gång, inte använt på mer än tre år, på mer än två, på mer än ett år och använt senaste året. De två förstnämnda högarna blev väldigt stora. Sen tog vi de tre första högarna och ordnade loppis och nästan allt blev sålt. Faktum var att det är inte många av de sakerna vi har skaffat igen. Vi är alltså familjen om nån undrar.:)

Möbler som inte har haft nåt speciellt värde har jag sålt i de fallet de har varit tillräckligt bra för att sälja och köpt nytt, bara lite ärvda möbler som har hängt med länge och vandrat i släkten i generationer eller möbler av högre kvalitet och sängen om jag just då haft en säng jag trivts väldigt bra med har fått följa med.

Böcker är min stora passion, jag köper gärna i antikvariat och har mycket ärvda böcker som är värdefulla för mig (men inte av något större ekonomiskt värde) och vi har hellre släpat på mina böcker än köksprylar och annat som man lätt kan återanskaffa. Dock har pocketböcker som är mer förströelse än har nått större värde fått vandra vidare till vänner innan flyttarna.

Hoppas du fått några tips och idéer och lycka till med din flytt så småningom.:)

Det där var riktigt smart! Att dela upp i högar, det får jag faktiskt göra! Mycket kan försvinna på det viset, tror jag. Jag har ju inga mängder av saker, men jag vill inte ha så mycket onödigt :D

Intressant att ni valde att hellre släpa på böcker, det brukar vara tvärtom har jag förstått :D
 
Sv: Långvägaflyttare!

Följer tråden....står inför en flytt på 70 mil,och jag har en del möbler jag vill ha med...
 

Liknande trådar

Fritid För ungefär en månad sedan så flyttade jag in i min första egna lägenhet som jag ska ha nu i några år medan jag studerar och jag trivs...
Svar
11
· Visningar
1 760
Senast: fickan
·
Hemmet Efter att ha bott i en resväska i ett och halvt år, med långdistansförhållande mellan två länder och hela baletten, så har jag och...
Svar
5
· Visningar
1 439
Senast: VLMF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp