Långvägaflyttare!

Sv: Långvägaflyttare!

Jag flyttade 100 mil för 11 år sen. I möbelväg hade jag med mig en säng, en bokhylla (typ 1 meter hög pärmhylla från kontor), köksbord och en stol + en trappstol. Det enda jag har kvar av det nu är köksbordet och trappstolen.
Hade inte så mycket prylar eftersom jag hade loppis och sålde det mesta innan jag flyttade. Tog bara med det nödvändigaste och inga böcker, om jag kommer ihåg rätt. :D
Eftersom jag var arbetslös och flyttade till ett jobb fick jag flytten betald av Af och behövde inte hyra bil själv. Skönt var det. Det kom en långtradare med två gubbar som hämtade allt.
 
Sv: Långvägaflyttare!

Jag flyttade 100 mil för 11 år sen. I möbelväg hade jag med mig en säng, en bokhylla (typ 1 meter hög pärmhylla från kontor), köksbord och en stol + en trappstol. Det enda jag har kvar av det nu är köksbordet och trappstolen.
Hade inte så mycket prylar eftersom jag hade loppis och sålde det mesta innan jag flyttade. Tog bara med det nödvändigaste och inga böcker, om jag kommer ihåg rätt. :D
Eftersom jag var arbetslös och flyttade till ett jobb fick jag flytten betald av Af och behövde inte hyra bil själv. Skönt var det. Det kom en långtradare med två gubbar som hämtade allt.

Så behändigt! :D Och inte du heller med böcker!

Jag skulle ju kolla upp det här med Af ja, det har jag glömt! Tack för påminnelsen! :) Tur jag har ett år kvar av utbildningen (även om jag hoppas att jag får lägenhet typ nu...), jag har mycket att stå i så att säga!
 
Sv: Långvägaflyttare!

Flyttade 110 mil och allt rymdes i en flyttbuss som rymmer 13 kubik. Men jag har slängt mycket efter det så rensa noga innan flytt! När jag flyttar nästa gång kommer jag dock sälja bort mycket och sen köpa nytt. Av de stora möblerna tror jag bara mina två bokhyllor och min bäddfåtölj följer med.
 
Sv: Långvägaflyttare!

Ett tips gällande flytt av böcker: lägg dem i (dubbla) papperskassar, av den variant man köper på matvaruaffärer. Papperskassar har tillräckligt stadig botten för att det ska gå att stapla böckerna prydligt, och om man har dubbla kassar så håller handtagen fint.

Det blir hyfsat lätt att pussla in i en flyttbil och inte alls lika tungt att bära som en (full) flyttkartong :) Funkar även fint för pärmar, album och liknande grejer som tenderar att bli astunga kartonger...
 
Sv: Långvägaflyttare!

*kl*

Flyttade Umeå-Örebro för ganska prick ett år sedan. Hade först en möblerad andrahandslägenhet som väntade och därefter skulle jag flytta in med sambon, så jag sålde alla möbler jag hade. Funderade på att även rensa bort alla köksprylar, men en del har använts för att komplettera det sambon redan hade och de tog ingen större plats.

Hade med mig alla kläder, prylar, en del böcker, tavlor, blommor etc etc och det blev totalt 25 kartonger i varierande storlek. Då fanns det dock kartonger som innehöll bara täcken eller, den fånigaste av alla, en som bara innehöll en kattbur. Jag packar alltid ALLT i kartonger, jag blir dum i huvudet på lösa saker eller sopsäckar/påsar som går sönder.
 
Sv: Långvägaflyttare!

Eller, ännu bättre tycker jag, de små flyttkartonger som finns nu för tiden. Alltså vanliga flyttkartonger, fast en storlek mindre. Jag har sjukt mycket böcker och det var mycket smidigare att ha de packade i lådor än annars när jag brukar ha dem i papperskassar. Dessutom är det lättare att stapla dem också. Jag köpte mina på Biltema, men det finns säkert på andra ställen också.
 
Sv: Långvägaflyttare!

Ärligt talat, nej inte egentligen. Några saker från barndomen som jag vill ha kvar, och en tavla som jag köpte i unga år i USA som jag gillar väldigt mycket. Några saker från barnens bebistid. Resten kan jag nog hiva iväg.
 
Sv: Långvägaflyttare!

Vi flyttade 40 mil för 2½ år sedan, vi behöll inte mkt möbler alls, bara säng och några äldre byråar. Sen rensade vi väldigt mkt, en hel del slängdes eller skänktes bort. Var ganska skönt att få köpa nya saker till det nya stället tyckte jag :) Vi körde 4 lass med släp+kombibil, men då var 2 lass hästar+hästsaker så vi tog egentligen inte med oss mkt alls...
 
Sv: Långvägaflyttare!

Jag flyttade 40 mil, det som avyttrades var sådant som ändå skulle bort men som jag inte tagit tag i typ förrådsstädning, grejer till gamla hästen som gått bort osv. Jag hade inte ens sett min lägenhet när jag flyttade ned, men den var trevlig så jag bor kvar ;). Det mesta fick helt enkelt följa med, en del hamnade i förrådet och en del grejer skänkte jag bort sedan jag kommit på att jag inte ville ha dem kvar "nya" grejor flyttade in :sneaky:. Men så hade jag bott i olika former av studentboenden innan så möblemanget var ganska bantat redan.

Jag hyrde in en flyttfirma, skulle flytta på dagen från gamla bostaden till nya lägenheten 40 mil bort, 2 katter och från början skulle hästen med också. Nu blev hon snuvig så hon fick inte följa med på en gång iallafall. Det var väldigt skönt att det kom två flyttgubbar dagen innan och hivade in alla möbler i bilen, sedan sov jag hos en kompis över natten (med katterna) och mötte upp städfirman som skulle städa huset innan jag körde de 40 milen ner till nya bostadsorten där mina föräldrar hjälpt flyttgubbarna placera ut möbler och lådor i lägenheten. Mina föräldrar som var snälla nog att ställa upp och hjälpa mig installera mig i nya lägenheten så jag åtminstone hade det nödvändigaste upp packat innan jag började jobba på nya jobbet. De körde även ner hästen, när jag hittat en ny stallplats där de vågade ta emot en häst som haft snuva nyligen (och var testad mot de vanliga smittsamma sjukdommarna) en vecka senare.

Och JA! givetvis följde alla mina böcker med.
 
Senast ändrad:
Sv: Långvägaflyttare!

Kl
Det kan hända att någon hade 53 lådor bara med böcker när hon flyttade för två år sedan. Det kan också hända att denna någon har köpt två bokhyllor till sedan dess. Denna någon är självklart inte jag.:angel::o
 
Sv: Långvägaflyttare!

Jag har tagit med mig det som betytt någonting för mig. Jag har en del ärvda möbler som är heliga för mig och jag absolut inte vill göra mig av med. Inte i dagsläget i alla fall.

Sen ser jag alltid på det som en ekonomisk fråga. Har man råd att köpa allting nytt så är det ju ingen fråga, men det är långt ifrån alla som har råd att köpa ett helt nytt hem varje gång de flyttar.
 
Sv: Långvägaflyttare!

OJ! Det var bra jobbat! Min bror tror att jag bara behöver ett stort släp..jag tror minst två i alla fall :o Ska du skaffa nya prylar nu eller du ska leva med det du har?

Böcker... mina kära böcker... Jag tror jag en dag ska sätta mig ner och sortera ut mina böcker faktiskt. Tex kurslitteratur som jag har rätt mycket av...:cautious:

Jag hade också räknat på två släp, speciellt om det är hyrsläpen med skåp, för lastvikterna på dom är löjligt låga även om dom är stora.

Vi hjälpte sambons syster med pojkvän att flytta för typ en månad sedan och dom hade rensat bra, ändå var det rejält överlast i släpet, utöver det som gick i sambons opel combo och i deras egen v70.
Tilläggas kan även att opel combon hade en lastvikt som är 100 kg tyngre än släpets, som var på löjliga 390 kg.

/Camilla
 
Sv: Långvägaflyttare!

Kl
Det kan hända att någon hade 53 lådor bara med böcker när hon flyttade för två år sedan. Det kan också hända att denna någon har köpt två bokhyllor till sedan dess. Denna någon är självklart inte jag.:angel::o

53 lådor böcker!!! Jag skulle inte ens få ner hela mitt bohag utan möbler i 53 lådor! :D

vilka reaktioner fick denna någon som inte är du? :D
 
Sv: Långvägaflyttare!

Ja visst blir det flytt! Men inte ännu, jag har ett års pluggande kvar i Malmö, men jag vill flytta gärna i går dock, Jag är så hemskt väldigt rejält mycket otålig, men jag måste vänta på att få lägenhet och att bli klar med min utbildning (jag funderar på om jag vågar flytta utan jobb dock...:wtf:)

Till Nyköping blir det! Jag har till och med hittat ett område jag helst vill bo på, men jag är inte kräsen, ett tält i en rondell mitt i stan går också bra :)

Höör - Nyköping är inte en långväga flytt! O_o
 
Sv: Långvägaflyttare!

Jag hade också räknat på två släp, speciellt om det är hyrsläpen med skåp, för lastvikterna på dom är löjligt låga även om dom är stora.

Vi hjälpte sambons syster med pojkvän att flytta för typ en månad sedan och dom hade rensat bra, ändå var det rejält överlast i släpet, utöver det som gick i sambons opel combo och i deras egen v70.
Tilläggas kan även att opel combon hade en lastvikt som är 100 kg tyngre än släpets, som var på löjliga 390 kg.

/Camilla

Ja huruvida vi ska köra med släp eller med lastbil och flyttgubbar det återstår att se lägre fram. Sånt därade har jag inte bestämt ännu, men jag kanske får in allt om jag sorterar bra och inte har en massa böcker med mig :) Och om man skruvar isär möblerna ordentligt. Fy fasiken för sånt, fy för vad jag hatar att skruva ihop möbler! Jag är redo att slänga ut prylarna genom fönstret och svär högt och långa ramsor :o:meh::cautious:

kl

Intressant med pappkassar! :) Det verkar dessutom rätt vanligt att dumpa böckerna innan man flyttar. Jag har kurslitteratur i kriminologi, svenska, medicin och ,, jag det var nog allt, man kaaaasnske inte behöver alla om man inte läser det just nu?! :o Men alla andra böcker och barnböcker!? :eek: Vad ska barnen läsa då?! Fast de läser ju inte alla, typ de bilderböckerna så att säga. Det får min systerdotter ha!

Vet ni förresten, när barnen inte ser "råkar" man slänga lite av allt de gör i skolan, framflr allt det som knappt håller ihop! Skvallra inte för barnen, de vill behålla ALLT! De tex hittar någon fin sten, som blänker eller har coola färger och så ger de den till mig! :D

Ramona, jag ska inte köpa nytt av det jag inte har med mig men behöver. Det blir blocket och liknande. Nytt är inte viktigt för mig! :)
 
Sv: Långvägaflyttare!

53 lådor böcker!!! Jag skulle inte ens få ner hela mitt bohag utan möbler i 53 lådor! :D

vilka reaktioner fick denna någon som inte är du? :D

Min bror säger att han aldrig mer skall hjälpa mig flytta. Det var någonting om svintunga lådor med böcker...
 

Liknande trådar

Fritid För ungefär en månad sedan så flyttade jag in i min första egna lägenhet som jag ska ha nu i några år medan jag studerar och jag trivs...
Svar
11
· Visningar
1 760
Senast: fickan
·
Hemmet Efter att ha bott i en resväska i ett och halvt år, med långdistansförhållande mellan två länder och hela baletten, så har jag och...
Svar
5
· Visningar
1 439
Senast: VLMF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II
  • Hjälp att välja ras

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp