långt bak vid barbacka?

Seabaz

Trådstartare
Spelar det någon roll när man rider barbacka vart på hästens rygg man sitter??
Jag har märkt att jag helst vill sitta ganska långt bak för att bättre hålla balansen och inte hela tiden knipa med skänklarna och böja överlivet framåt...
Och nu menar jag när man tränar någorlunda seriöst men utan sadel.

http://hem.passagen.se/red_simba/zizze/zz48.JPG
http://hem.passagen.se/red_simba/zizze/zz50.JPG
http://hem.passagen.se/red_simba/zizze/zz54.JPG
http://hem.passagen.se/red_simba/zizze/zz55.JPG

Sitsen blir ju lidande men balansen bättre.

På de här bilderna sitter jag längre fram även om det inte kan räknas som direkt dressyrträning så ser ni att jag är mer spänd. Lite nervöst var det ju också men ändå.. Jag märker skillnad själv,,;

http://hem.passagen.se/red_simba/z040518/00r.JPG
http://hem.passagen.se/red_simba/z040518/00s.JPG
http://hem.passagen.se/red_simba/z040518/00t.JPG
http://hem.passagen.se/red_simba/z040518/00v.JPG

mm mm...

Hur gör ni när ni rider barbacka. Vad får ni balansen ifrån. Jag har kass balans och försöker träna upp den. Fått tipset om att använda jockeyläder ibland och ska väl prova det :crazy: :D

På de bilderna tycker jag du sitter så längt fram som man ska. Eller så långt bak beroende på hur man ser det :D
Underbar häst :love:

Sitter ungefär likadant beroende på häst.
Hög manke så sitter man längre bak.

Rider på ridskola och en termin så red vi utan stigbyglar varenda lektion (vilken enorm balans man fick!).
Då i slutet av terminen var det indianer i manegen :angel:.
Jag hoppade barbacka helt utan problem (inget skumpande ner i sadeln). Klarade lätt den slängtrav som ev blev efter galopp på skumpig häst.
JAg tänkte helt enkelt inte på hur jag satt då gick det bättre.
HAr gjort nu att jag tycker bättre om att rida utan stigbyglar än med.
Sen barbackabiten är likadan. Efter den där terminen utan stigbyglar så var barbackabiten urlätt. Satt kvar på en ponny som gjorde riktiga rodeobockningar (de flesta gånger :angel:) barbacka.
Har märkt att om jag tänker på hur jag sitter blir det genast skumpigare och svårare att sitta kvar. Spänner mig m.m.
Brukar oftast vara i framskrittning och första travstegen. Sen tänker jag inte på att jag inte har någon sadel.
Kan komma på ibland "Nu måste jag nog ta sadelgjorden ett till hål, ojdå :o"
Är enligt mig lättare att sitta kvar under lekar (hoppa små hinder runt halvmetern, galoppera en bit för att sedan svänga runt något och full fräs tillbaka över ännu ett hinder) än under vanlig ridning. Då tänker man mer på hur man sitter.

Så ut och lek lite och rid utan stigbyglar :p Gör underverk!
När det blir skumpigt så ta ett djupt andetag och luta dig lite bakåt (lättare att sitta kvar om man lutar sig ngt bakåt).

Under träningen kan det bli lite svårt i galoppfattningarna om hästen inte tar hjälpen direkt. Då är det bara att luta sig bakåt och ta ett tag i manen :D

Jag red barbacka idag lite spontant.

Jag sitter nog mitt emellan långt bak och långt fram (förutom vi vissa avsaktningar, då sitter jag ofrivilligt på manken :D)

Har märkt stor skillnad nu mot för tidigare då jag knappt kunde trava barbacka.
Idag både skrittade jag, travade och galopperade utan att hålla på att vingla av :)
Jag tror att mycket av min balans kommer iom att jag slappnar av. Då blir det lättare att följa med hästen istället för att motarbeta den.
Har alltid schabrak under oxå :o för att slippa få hår ända upp i näsan ;)

hejhej..jag sitter där sadeln ska ligga, det fungerar bra. men sen är det nog en vanesak att rida barbacka, jag ör det någon gång i veckan, det är ju så mysigt, o sen så tycker jag att det är det bästa sättet att få kontakt med hästen när man rider dressyr, finns jju absolut inget mellan dig o hästen då. jag rider alltid ut på ett fält eller äng när jag rider barbacka, travar o galoperar :banana:...har du provat o rida lätt i traven när du rider barbacka?..jättebra sitsträning iaf, och bra träning för både ben och mage..//jesica

min häst brukar hoppa och skutta åt olika håll när jag rider barbacka, så jag brukar sitta lite överallt. på sidan, hänga över halsen osv. :D

Rid en kvart utan stigbyglar varje gång du rider...Bra sitsträning som faktiskt ger resultat.

Tänk på att vara avslappnad även när du rider barbacka, försök att släppa ner benen och inte knipa dig fast med knäna.

Man ska ju sitta på "barbacka punkten". Hur man ser den vet jag faktiskt inte riktigt... Jag tycker att man känner om man sitter rätt bra. Sitter man för långt fram sitter man nästan på manken och sitter man för långt bak så tycker jag att man åker fram... :p

tja.. sitta på manken gör inte mig något. den är väldigt bred :p
Men just att jag tappar balansen när jag sitter "där man ska".
Rider en del utan stigbyglar när jag har sadel på och märker direkt skillnad att jag slappnar av mer och hästen går bättre.

Så vill jag prova samma utan sadel men det blir inte direkt samma. Det är mycket bättre nu än vad det har varit. Har ridit barbacka till och från hagen hela juli och det har givit resultat. Har travat i både uppförsbacke och nedförsbacke, vi har "klättrat" (inte så långa backar men några steg väldigt brant) och jag har även vågat galoppera.
DET har givit resultat. Tack vare det jag överhuvudtaget vågar galoppera barbacka på banan nu.
Innan 'vågade' jag knappt inte med sadel utan stigbyglar för jag höll på att ramla av för min dåliga balans....

Men nu sitter jag som en barbiedocka på häst som någon skrev förut, hehe..
Långt bak och benen frammåt, stolsitsen..

Jag sitter ungefär där du sitter på första bilderna.
Oavsett i vilket läge på ryggen jag börjar, så hamnar jag där till slut iaf. :D

Jag brukar alltid avsluta mina ridningar med 15-20 min barbacka. Ger suverän träning. :bow:

Måste bara säga: URSNYGG häst! :love: :love: Vad är det för ras?

När jag rider barbacka så brukar jag också sitta ungefär där du sitter på de första bilderna, jag tycker att jag får bättre balans då. Om det är fel eller inte vet jag inte.

Nu blir det ett långt inlägg från tintilar... :p

Kan börja med att säga att man i en sadel sitter på tok för långt fram. Jag har aldrig sett en sadel som sitter för långt bak.

I vår moderna ridning sitter vi på hästens framdel. Vilket är otroligt dumt efter som att vi vill lägga vikten på bakdelen. Vi försvårar alltså samlingen för hästen. Jag har länge undrat VARFÖR vi inte gjort någonting åt det, varför vi fortfarande sitter och åker runt på hästens framdel. Ingen kan tydligen svara på det.
Vi har även för långa hästar i det moderna hästsverige. Vilket inte gör saken bättre.

En häst är mycket känslig för viktändringar. Ryttaren behöver bara vinkla bäckenet för att hästen ska känna det tydligt. Om ryttaren inte sitter balanserat MED hästen så blir den genast spänd och får svårt att balansera sig själv. Sätter du dig så långt fram som du gör på de nedersta bilderna känner hästen genast mycket mer tygd på framdelen än vad som är lämpligt. Din vikt är inte så stor i jämförelse med din hästs, men den gör cäldigt stor skillnad efter som att den är placerad som den är.
Dessutom måste det vara obehagligt att ha hästens manke mellan benen. :crazy:

En sak till vill jag kommentera och det är dina ben. Varför lägger du upp dem på hästens bogblad(på första bilderna). Tänker du efter så förstår du att det måste vara otroligt frustrerande att ha dina ben gnagande mot dem, och viktigast av allt så stör det både din och hästens balans jättemycket. Nu sitter du inte med benen direkt PÅ bogbladen men hästen har rörliga mjukdelar precis bakom. Om du har benen där så hindrar du hästens rörlighet i frambenen.
Din vikt hamnar också fel när du sitter i sån stolsits.

Jag kan tänka mig att anledningen till att du spänner dig mindre långt bak, är att du helt enkelt inte kan sitta i stolsits när du sitter långt fram. Ingen av sitsarna är att rekomendera. Du bör sitta långt bak, som på första bilderna, men du ska fortfarande ha en lodrät sits. Att luta sig framåt är inte så fel som man tror. Det är ett sätt att samla hästen på - om man gör det på rätt sätt.

Det är speciellt viktigt när du rider utan träns. Då måste du kunna röra dig som du vill att din häst ska röra sig.

Vill sist berömma tråden. :) Sits är mycket viktigt och ett ganska stort område om man tänker efter. Roligt att någon lagt märke till skillnader och tar upp det. :bow: Sen måste jag lägga till att jag alltid har varit ett fan av din häst. :angel:

Jag rider typ alltid barbacka (eller inte på ridskolorna, men på egna och på travponnyerna och så)
Dressyr, hoppa, i skogen...
Det är mitt bästa tips iallafall, rid barbacka MYCKET!!
Gjorde jag mycket på en underbar barbackahäst en sommar för nåt år sen när jag hade lite dålig balans
Sen har jag suttit kvar i mycket tok barbacka :D

Tack för svaret, ska tänka på det nästa gång jag rider barbacka, verkligen. Att försöka sitta i lodrät sits "där bak".. Fast hans mage kan ju komma i vägen, får sitte bredbent då :cool:
Rider inte så ofta utan träns men det var roligt när jag gjorde det där. Prova på vikthjälperna och så. Vill prova att trava och galoppera utan träns också (men kanske med sadel först) men vill ju ha en bra balans själv innan gärna ;)
Tack för svaret än en gång i alla fall :bow:

Telenna: Åh tack :) Det är en connemara valack drygt 154 cm hög! Min sagohäst. Jag har räknat ut att om 5-7 år är han helt vit om han fortsätter att ljusna med åren :D

Liknande trådar

Hoppning Jag är inte nöjd med min sits i hoppningen, så skulle behöva tips på hur jag kan träna den och få en starkare, stabilare sits. En del...
Svar
15
· Visningar
2 808
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 769
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 273
Senast: Karminnie
·
Träning Hej! Jag har ett problem med min sits när jag rider. Jag drar fram mina underskänklar i framförallt trav och galopp vilket...
Svar
18
· Visningar
5 456
Senast: Chilodeur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama