Långsökt kanske, men allergisk reaktion mot 'tuppkam'??

Status
Stängd för vidare inlägg.

Alexandra_W

Trådstartare
Jag sliter mitt hår i att försöka begripa vad sjutton som hänt med fbldonnans carpalsenskida. var ju in på ÅB i torsdags, då var gallan från senskidan liten och mjukt, nästan obefintlig. Behandlades om, men denna gång enbart med HY-50 (tuppkam) i senskidan. Tidigare har hon fått tuppkam + kortison i coctail.

Direkt efter behandling blev ju gallan stooor. Dock inget som oroade mig, så har det blivit tidigare behandlingar med, det som injiceras måste ju 'ta vägen' nånstans liksom antar jag. Har lagt sig på ett dygntidigare gånger.

Så inte den här gången. Iofs kom kräkregnet och underlaget blev nästan sämsta tänkbara, dvs halt och slipprigt. Samtidigt kändes det udda att hon alldeles nybehandlad skulle slå upp det hela från 'noll till hundra' sådär pang poff, men ingenting är ju omöjligt antar jag..

Provat röra mer på henne, något som funkat förr. Gallan blev aningens mjukare av det, men gick inte ner av några h i större hage (inkl spring, tyvärr) samt 20 minuter skritt med två korta snuttar trav.

Så jag begriper verkligen inte, ska givetvis slå vet en pling (inte för jag vet vad de ska kunna göra, men..) men den enda teori jag eg har kvar är att det blev/blivit någon form av överkänslighets/allergisk reaktion mot tuppkammen då den injicerades ensam? Fast jag har aldrig hört om något sånt, däremot vet jag att en annan vet, utbrast 'Men fan det säger du NU, när jag sprutat om! Det var troligen en 'allergisk' reaktion!' ang när jag, ang en helt annan häst, tyckte 'jo förresten, hon fyllde i båda haslederna bak efter förra behandlingen, vet dock inte varför, har ju aldrig hänt förr'. Då var det också bara ren tuppkam, ingen kortison, men injicerat i led. (Det upprepades inte behandling nr 2 dock)

Så, kan de få reaktioner av tuppkam ensamt? Symptom? Övriga teorier?

Sv: Långsökt kanske, men allergisk reaktion mot 'tuppkam'??

Enl fass kan ju lokal svullnad uppstå men ska gå ner inom 48 tim.
Det jag kan tänka mig är att om de nu skulle vara överkänsliga så tar ju kortisonet bort den reaktionen medan när du ger det ensamt så syns det.

Ja precis så jag tänkte, att innan har hon ju alltid fått kortison med, som ju 'dämpar/trycker ner' en ev allergisk/verkänslighetsreaktion. Och att det kanske är därför det fyllde på så in åt helvete den här gången, men inte tidigare? Men soms agt, kan de ens överreagera på det så?

För något i stil med allergisk reaktion är den enda riktigt vettiga förklaring jag kan komma på. Samtidigt så hon är inte halt/öm/liknande. Utan 'bara' det att gallan är tokfylld och tokspänd, vilket är en kraftig försämring mot tidigare. Nu efter att ha larvat omkring i alldeles för snabba gångarter och med hopp och skutt i stor hage, så är hon varm över gallan med. Vilket inte gör mig klokare.

Om vi tar en annan teori, så hur stora är eg oddsen att en absolut nybehandlad (samma dygn som behandling) lyckas 'slinta till' eller liknande, och pang poff slå upp skadan igen? Det fanns ingen hälta, inga tecken på inflammation etc på återbesöket. Enda som fanns var att hon var 'stel' (inte att böja) i det knäet och inte riktigt tog för sig ordenligt med det på böjt spår i trav. Dock ingen hälta. Utan hon behandlades mest enligt devisen better safe than sorry.

Så det ska isf, i nybehandlad led, gått från oinflammerat till bautainflammerat på bara en halkning eller liknande? Är det rimligt? (Det kan ju ske FORT, det vet jag ju, det är ett ögonblicksverk. Men borde inte tuppkammen 'hejdat' en ev inflammation då?)

Nej nu ska jag sluta svamla och gå och ta in kraken, och se hur knäet ser ut nu..*undrar om jag vill veta*

J

Om vi tar en annan teori, så hur stora är eg oddsen att en absolut nybehandlad (samma dygn som behandling) lyckas 'slinta till' eller liknande, och pang poff slå upp skadan igen?

Med dina hästar? Ganska höga (eller låga blir det väl? ) odds! ;)

Nej, jag vet faktiskt inte. En vissöveransträngningssvullnad i kombination med överreaktionen av injektionen kanske gav detta som resultat?

Vad jag kunde utläsa lite snabbt i fass har ju inte just HY-50 någon jätteantiinflammatorisk effekt, där verkar ju Hyonate ha en bättre effekt. Kan dock vara olika sätt att uttrycka sig på bara. Så att den skulle ta hela eller ens delar av en ny uppslagen inflammation har jag svårt att tro på.
Återkom när du kollat hästen!

Jag skulle nog ha den i en sjukhage o promenera med den- om vet. tillåter.

Har bara sett den typen av skada som en stor hård galla.
De har behövt en ganska lång konvalescent.

Med dina hästar? Ganska höga (eller låga blir det väl? ) odds! ;)

Hmm, jo det förstås ;)

Nej, jag vet faktiskt inte. En vissöveransträngningssvullnad i kombination med överreaktionen av injektionen kanske gav detta som resultat?

Fast den överansträngningssvullnaden skulle isf blivit av typ ETT skutt, eller att hon halkade EN gång. För hon stod ju i lite mindre hage då, och jag hade ju nte kolla på henne hela tiden, men både innan och efter så hade hon stått alldeles lugnt och fint eller skrittat runt lika lugnt och fint hur många ggr/dag jag än smygkikade på henne. Dock, så det finns ju åtskillig tid när jag INTE kikade, och vad hon gjorde då vet bara hon ;)

Vad jag kunde utläsa lite snabbt i fass har ju inte just HY-50 någon jätteantiinflammatorisk effekt, där verkar ju Hyonate ha en bättre effekt. Kan dock vara olika sätt att uttrycka sig på bara. Så att den skulle ta hela eller ens delar av en ny uppslagen inflammation har jag svårt att tro på.

Piss då..

Och jo det är Hy-50, kliniken har väldigt trevliga fakturor, specade ner in till minsta detalj. Och HY-50 som sagt. Förresten, jag är kanske senil men nu kom jag på en detalj som kanske har betydelse? Hon skulle ha haft tuppkam + kortison i coctail den här gången med, men vet vågade inte spruta kortisonet. För han kunde inte till 110% garantera att han inte var i senan. Hmm, få se nu vad det var han sa.. *tänker febrilt* Att han var i senskidan, men han hade inte 'fritt' (?? Kan ha hört helt galet ang fritt), och att han då inte ville ge kortisonet då man tydligen absolut inte ville ha kortison i senan (varför hörde jag inte).

Återkom när du kollat hästen!

Inget nytt under solen. Den är i princip lika stor gallan, månne marginellt mindre, men kan lika gärna vara inbillning/önsketänkande. Den 'nedåtdroppade' fyllnaden, eh det där lät ju sinnesrubbat. Men hon har ju gallan ganska högt upp, sen går det ett ligament (eller nåt) 'tvärs över' knäet. Från början så om man tryckte på den mjuka gallan, så 'buktade det ut' en liten bit under den, under det där ligamentet istället. (Tänks om när man trycker en genomgående hasgalla från sida till sida typ). Nu när eländet blev bautastort har det ju konstant varit fyllt både över och under det där ligamentet. Och den undre delen var iaf lite mindre fylld, utan inbillning.

Gallan är däremot markant mjukare (om än inte sådär extremt supermjuk som jag vet att den 'kan' vara) än den var imorse.

Ska (ser att jag inte skrivit det) givetvis ringa vet imorgon och höra, men kruxet är att han går på semester nästa vecka, och jag hinner knappast få in hästen innan dess :crazy:

Jag skulle nog ha den i en sjukhage o promenera med den- om vet. tillåter.

Hon har ju stått i sjukhage i eh *tänka* en evighet känns det som men sen 21 juni.

Först i boxhage (5*5 meter ungefär) 21 - 28 juni. Hon skulle udner denna tid promeneras vid hand. Något som inte alls fungerade. Efter en hjärnskakning (mitt huvud), ett översträckt muskelfäste (mitt) efter att ha ryckts omkull av henne och efter att hon trots att jag soma bsolut sista nödlösning satte på henne tömkörningsgjord, träns, spände in med inspänningstyglar OCH chambon (ja, skitelakt men nöden har ingen lag) farit omkring some n galen flipperkula och bockat, stegrat, galopperat upp och ner i dikena (om än minimala) i 5-metersvolt runt mig (gallan gick ner markant av dessa idiotier dock.. ironi) så insåg jag att det här går inte och la ner promenadförsöken.

Istället så 28 juni släppte jag henne i rasthage. Fortfarande LITEN hage för att vara mina hästar, 40 * 40 meter kanske. Skötte sig fint, strosade/skrittade runt, inget spunk etc. Fick efter ett litet tag en 40 *80 hage och sällskap av valacken. Lika lugnt och fint (iaf när jag såg på *s*).

Återbesök 5 juli, gick i rasthagen med valacken tills dess.

Gallan var då väldigt lindrig och väldigt mjuk. Ingen hälta, ingen smärta/ömhet, ingenting utom att hon vid longering på böjt spår var 'stel' i det skadade knäet och inte riktigt tog för sig ordentligt med det.

Så vi behandlade med tuppkam, enligt devisen 'det är alltid bra att vara på den säkra sidan'. Det fanns alltså ingen inflammation den 5:e.

Vet inte bara rekommenderade utan beordrade skritt, men uppsuttet då så matte slapp dö. 10 dagar skritt, sen sättas igång i trav och öka succesivt. Kvarstå i rasthagen under denna tid (för att ha kommit igång lite och förhoppningsvis blåst ur lite energi i ridningen innan utsläpp i stor hage, dvs minska risken för idiotrus).

Dagen efter kom REGNET. Som hällde/vräkte ner både lodrätt och vågrätt i kombination med hård vind. Så dels rörde hon sig mindre i sin hage, och dels så var den där ridningen bara att lägga ner. Som grädde på moset blev ju underlaget sämsta tänkbara, dvs lite kleggigt och halt. Hon höll sig lugn hela tiden vad jag såg, men det räcker ju teoretiskt med att hon slinter EN gång på fel sätt så är det kört igen =/

Hon har gått kvar i rasthagen, bytte hage åt dem imorse för att ge dem en torrare då det började bli inte bara ytblött utan söndertrampat igår. Så nu går hon med sällskap i 20 * 20 hage. Dock så börjar sällskapet lessna ur lite nu och drog igång fnatt idag, som hon hängde på.

Det var då jag beslutade mig att prova släppa ut henne och se om rörelse förbättrade knäet, som sen behandlingen den 5:e juli som sagt varit oförändrat, och betydligt värre/sämre än innan behandling, och eg allt det inte borde (större galla, hårdare galla)

Hon är även skrittad i 20 minuter idag, med två travsnuttar.

Har bara sett den typen av skada som en stor hård galla.
De har behövt en ganska lång konvalescent.

Det här är ju, TYVÄRR, andra gången hon lyckas. Hon slant i lera (den sk vintern vi hade) i december 06. Kom in med knäet som enf otboll. DV var ut men kunde inte säga mkt pga all svullnad. Häst ohalt och ej böjöm, men väldigt varm och svullen. 5 dagar boxvila och finadyne. Svullnaden la sig, kvar var en ganska liten galla i carpus.

Klinikbesök (5 dagr efter akuta skadan), där senskideskadan konstaterades. Beh med tuppkam + kortison samt boxvila med promenader. Gallan gick ner helt. Hon fick gå ut i stor hage, röjde och busade, gallan kom inte tillbaka. Sen blev det milt igen, marken blev mjuk igen och tjena, gallan tillbaka. Beh vet tyckte 'det blir gärna så, inte mkt göra, men blir hon halt, stel att böja knäet eller gallan ökar kom in direkt'.

Gallan var oförändrad och liten, men jag tog uppd en med vet igen i jan som tyckte finadyne. Den andra vet jag anv på kliniken överhörde dock samtalet och tyckte 'inte finadyne, kom in'. Vilket väl var tur för hon var inte ett smack bättre, utan sämre =/ Behandlades i senskidan med tuppkam + kortison, samt att hon behandlades i carpalleden på samma knä. Ingen boxvila utan stor hage och bus direkt. Gallan gick ner på ett dygn och höll sig borta.

Ända tills nu i mitten på juni, då en liiiten galla dök upp. Jag vet inte om det triggas igång av att hons lant/slog i knäet (vets absoluta övertygelse, yttre trauma), eller omd et var en överbelastningsreaktion från andra fram och VB (min absoluta övertygelse). Gallan höll sig pytteliten, men jag bokade tid för att kolla upp. Dagen innan klinikbesöket (20 juni) så pang poff blev gallan bautastor.

Klinikbesök 21 juni, och senskidehelvetet var inflammerat igen. Behandling, och den gick omgående ner till bara en liiten, mjuk rackare. Resten har jag redan skrivit.

Så, hon ska gärna skritta så mycket det någonsin går, hon är inte den lättaste att hålla i sjukhage, men har slagit alla med positiv häpnad den här gången genom att sköta sig så himla fint (okej hon har knarkats inför utsläpp, men skött sig även när knarket gått ur, och förra gången hjälpte det inte ens med monsterdos knark). Och det börjar ryka lite ur öronen på henne nu, även om hon fortfarande har guldstjärnor i boken.

Men vet vill inte se henne på boxvila, utan i den där lite större hagen, och verkligen ORDER om att se till att lyckas skritta henne.

Ska dock som jag skrev till Kirre ringa vet imorgon.

Min behandlades med tuppkam i knäet. Av detta blev hon inte ett dugg bättre (minns inte nu om hon blev sämre men lite tror jag) trots vila. Min veterinär sade då att "det kan bli så" av tuppkam i de större lederna. Han visste dock inte varför, men hade erfarenhet av att hästar som tålde det och svarade på det i mindre leder, regerade negativt i större leder.

Vi sprutade ju om två veckor senare med cortison + kondroitin och det svarade hon bums på.

Det här är inte i led, utan i senskidan. Bara ett förtydligande.

Hm, jag vet inte du. :confused:

Ang preparatet vill jag bara säga att jag är övertygad om att vet valt det han anser bäst, vad som står i fass kan ju som sagt bara vara en nyansskillnad men inte vara någon skillnad i praktiken.

Varför man inte vill ha kortison vid senan (I kan jag förstå, vill man ha något I senan?) vet jag inte. Försökte slå i fass lite (jag hinner ju bara precis lägga undan dessa böcker innan du kommer med någon ny spännande fråga och de åker fram igen. ;) Vetfass är väl ok men humanfass är ju så STOR) hittade dock inte det som någon försiktighetsåtgärd på Depo-Medrol som jag antar att det var, hittade bara det som ok att injicera ia eller peri-a.

Svårt att säga vad som är bäst att göra gällande skritt, hage och annat. Brodd är ju inte heller någon hit vid den typen av skador, tänkte på leriga underlaget och inte halka, men det kan ju bli värre vid en tvärnit med för bra fäste.

Ring du vet, har han bara några minuter över, om så på sin lunch så får du säkert komma in. :)

Därför jag slutade spruta hästleder för väldigt många år sen. Ibalnd får de en sån väldig reaktion att de aldrig går att rädda. Vet inet varför, var inte så vetgirig på den tiden men jag vet två hästar som efter spruta i bakknäna aldrig hämtade sig. Det svullnar och av hältan att dömma gör det rejält ont. Kanske att bakterier tränger in i kanylhålet?

Kruxet är nog inte så mkt om vet kan klämma in mig, utan hur jag ska lyckas klämma mig dit. Helt fel jobbvecka =/ Jobbar eftermiddag kväll (14.30 -21.30, måste åka härifrån 13) imorgon och på torsdag, och heldag (8-18) på fredag. Som hittat liksom *sucka*

I värsta fall får jag väl släpa in henne och dumpa henne på kliniken (jag jobbar 30 minuter från kliniken) och hämta upp henne vid tillfälle. Fast jag undviker gärna det. Vi kan väl säga som så att klinikmiljön inte är..riktigt bra..för hennes klena nerver, och hon är tämligen stressad på klinik (den där separationsnojan, måste ha koll på ALLA andra hästar och blir väldigt stört om hons er en häst gå bort, eller om hon är i boxen och hästar går förbi. Du kan ju räkna ut själv hur lyckat det är i klinikmiljö.)

Annars är det bara hålla tummarna benhårt att 'min andra' vet INTE går på semester hon med. Inte för nästa vecka är så himla mkt bättre, em/kväll alla dagar utom ons och torsdag, men då går ju att åka in. Frågan är hur bra 'en vecka till' blir. Omd et övht spelar roll, är ju gravt svårt at avgöra när jag inte ens begriper VAD som gått snett/felas..

Ang HY kontra Hyonate så jag brukar inte reflektera på vilket som används, för mig är det 'tuppkam'. Men jag ska leta fram gamla papprena och kika vad hon fick 'förra svängen'. Dock så svarade hon ju utmärkt på HY-50 och kortison nu i juni, så helt ute och cyklade var väl inte vet kanske, eller så var det kortisonet som gjorde hela tricket?

*går och letar fram papprena*
Tillägg: Förra gången, då i juni, så HY-50, 1 dos, samt celestona bifas 2 ml + na cal fick hon. (Sen fick hon finadyne i 5 dgr med)

Därför jag slutade spruta hästleder för väldigt många år sen. Ibalnd får de en sån väldig reaktion att de aldrig går att rädda. Vet inet varför, var inte så vetgirig på den tiden men jag vet två hästar som efter spruta i bakknäna aldrig hämtade sig. Det svullnar och av hältan att dömma gör det rejält ont. Kanske att bakterier tränger in i kanylhålet?

Det är ju en allmänt känd biverkningsrisk som finns. Att du om du har otur får en bakteriell infektion i leden. Och det är extremt allvarligt. Inte alltid det går att rädda dem nej, och flera som man ändå lyckas rädda får för alltid nedsatt andvändbarhet. Kompisens fyraåring som hoppade 10 - 10 på kvalitets, blev avelssto på heltid efter att ha lyckats klara livhanken, men fick permanenta ledskador av den bakteriella ledinfektion som hon tyvärr fick.

Man får väga fördelar mot risker helt enkelt. Jag kan ju visa änf ler hästar som inte varit kvar i livet alt haft kraftigt nedsatt användbarhet UTAN intraartikulära behandlingar.

Min donna är dock som sagt inte behandlad i leden, utan i senskidan.

Behandlingen i vintras:

1:a (samma vet som beh 2 ggr nu) - HY-50 + celestona bifas
2:a (annan vet) kenacort + biklin + HY-50 till senskida, celeston + biklin + HY-50 till övre carpalleden (efter NaCl-spolning)

De gillar HY-50 helt enkelt ;)

Hmm, kanske biklinet som gjorde tricket där sist? (Jag tror de fått/fick något allmänt biklinryck där, tycker de lyckades använda det typ jämt. Vet att K fick biklin i sin ledcoctail, jämte kortison & tuppkam i samma veva med.. Jag slog upp biklin i fass och kan ju erkänna att jag aldrig riktigt fick kläm på de mosade i det, samtidigt så kan de säkert haft någon väldigt bra anledning, jag glömde bort det hela och frågade aldrig)

Senast ändrad:

Jag tänkte väl mest på den antiinflammaatoriska effekten vid större påfrestning, att den ev skulle varit större i tex Hyonate, men fullt tillräcklig för normal påfrestning vid läkning i HY. Med på hur jag tänker? Och tillsammans med kortisonet så tog det även den ev överkänslighetsreaktionen.

Visst är det hemskt att man måste jobba när man har häst? :p Särskilt när de är sjuka. Men förstår problemet, min betedde sig väldigt lika, full koll så fort någon lämnade sin box och hälsade dem välkomna tillbaks. Ett par besök inom rel kort tid och hon gjorde som hon brukar men betydligt lugnare dvs fortsatte gnägga men lite mer avslappnat. Pest eller kolera känns det som för dig i nuläget.

Varför man inte vill ha kortison vid senan (I kan jag förstå, vill man ha något I senan?) vet jag inte. Försökte slå i fass lite (jag hinner ju bara precis lägga undan dessa böcker innan du kommer med någon ny spännande fråga och de åker fram igen. ;) Vetfass är väl ok men humanfass är ju så STOR) hittade dock inte det som någon försiktighetsåtgärd på Depo-Medrol som jag antar att det var, hittade bara det som ok att injicera ia eller peri-a.

Om jag inte feltolkade alldeles (han är svår att förstå ibland, när det blir för lite svorsk och för mycket norska ;)) så sa/menade han just i senan. Samtidigt om man inte vill ha tuppkam i senan heller så lär han ju inte ha sagt det heller. Jag får börja spela in honom på band tror jag så jag kan dechiffrera ev tveksamheter/felhörningar sen ;)

Jag tänkte väl mest på den antiinflammaatoriska effekten vid större påfrestning, att den ev skulle varit större i tex Hyonate, men fullt tillräcklig för normal påfrestning vid läkning i HY. Med på hur jag tänker? Och tillsammans med kortisonet så tog det även den ev överkänslighetsreaktionen.

Japps, helt med. Om damen ska/måste in igen ska jag försöka komma ihåg att fråga om varför HY-50 och inte Hyonate.

Jo, jag undrar ju också i samma banor just ang kortisonet, att det 'tog ner' en ev överkänslighetsreaktion. Om vi spånar vidare på överkänslighetsteorin, vad kan man - rent teoretiskt - få för 'problem' i senskidan av en överkänslighetsreaktion? Trigga nu inflammation? Infektion? Nåt annat läbbigt?

Visst är det hemskt att man måste jobba när man har häst? :p Särskilt när de är sjuka. Men förstår problemet, min betedde sig väldigt lika, full koll så fort någon lämnade sin box och hälsade dem välkomna tillbaks. Ett par besök inom rel kort tid och hon gjorde som hon brukar men betydligt lugnare dvs fortsatte gnägga men lite mer avslappnat. Pest eller kolera känns det som för dig i nuläget

Mm, jag vet inte om hon skulle vara lugnare ute i 'sjukstallet', de ligger ju i helt annan byggnad. Och kan de bara ge fan i att ta hästar in/ut där så *s* Hon är rolig så, om hon kommer till ett ställe och är SJÄLV där, då är hon tvärlugn. Lugna gatan, bryr sig nada om att hon är solo. Men finns det en annan häst i närheten, då slår separationsångesten till.

Och det är nog inte så bra för knäet att muppa runt som något jäkla monster i sin box hela dagen på kliniken heller. Iofs skulle det ju vara kul att se om hon ger upp tillslut, bara jag slipper se/höra henne under tiden ;)

Men, är det av nöden tvunget att hon kommer in, då får jag ju helt sonika se till att jag hämtar/lämnar henne där, så får de göra vad de kan av situationen (med knark, ev stå ute i sjukstallet eller vad det nu månde vara som fungerar bäst. OP-stallet kanske skulle fungera med t ex). Det är ju fördelen med att vara stamkund, jag kan utan vidare lämna in en häst, tycka 'fixa till den här, jag hämtar ikväll/imorgon bitti/på söndag' :angel:

Suttit och jämfört HY-50 och Hyonate i fass.vet nu, och håller med om att Hyonate ju känns som det är lite mer 'drag i', även om det är samma verksamma beståndsdel.

Däremot var det ju en rätt stor prisskillnad, vilket kanske kan spela in varför de väjer HY-50 när det ska vara tuppkam?

*rotar fram Keles digra journalbunt, nu ska här ses vad hon fått, minsann *s*

*rotat klart*

HY-50 varenda gång det varit tuppkam i led. Hyonate när vi sprutat i blod.
Kikade på valacken med, och samma där, HY-50 i led (med tredje vet, som inte jobbar kvar, slutade 2004, sen beh av samma vet som beh K hela tiden) och hyonate i blod.

Senast ändrad:

Biklin är ju antibiotika och inte på något sätt indicerat för led eller rörelseapparatsproblem. :confused: :confused: Skulle vara intressant att veta varför de gav de ia.

Hehe, jobbar med norskor så jag vet hur det är. De börjar dock bli ganska bra på svenska. Men det händer ibland att de står som frågetecken och undrar vad tusan jag sa... tex "att jag gick och pulade lite" de blev lite generade kan jag säga. :D

*skrattade högt*

Du ska se journalerna ibland, och recepten, det är rent innovativa stavningar. Bäst blir det när han dessutom slinter på tangenterna 'spend bög' är en klassiker vi fortfarande tråkar honom för ;)

Nej, jag fick verkligen inte ihop biklinet. Jag läser ju sällan så himla noga på fakturorna liksom, och inte så noga på vad de sprutat med. Men av ngn anledniong satt jag, i efterhand, och läste och stötte hux flux på biklin. Trodde det var någon form av kortison (ibland har de mixat tuppkam med två olika kortison t ex), tills jag slog upp det och kände att 'err, eh vad fan var vitsen med det här?'. Och tänkte jag skulle fråga 'nästa gång'. Men kom såklart inte ihåg det.

Faktiskt inte ens reagerat på att donnan fick biklin i senskidan den där andra beh i vintras förrän jag kikade i papprena nu och såg att det stod där (senskidan såg inte vacker ut nånstans på UL då, inte för jag vet om de indicerar bredspektrumantibiotika för humanbruk..men..) fibrinstråk och fan och hans moster. Fast man börjar ju fundera på om det var det som gav sådant fint och hållbart resultat då.. Men det känns ju långsökt det med...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Jag vet inte om jag bara är nojjig eller om en veterinär kan missa en kotledsinflamation, har du varit med om att det hänt? Fabian...
2
Svar
21
· Visningar
2 154
Senast: Zandrah
·
J
Hästvård Här skriver vi oftast om problem o elände, för att få råd och stöd förstås, men nu tänkte jag leverera lite hopp till er som kämpat ett...
Svar
6
· Visningar
1 276
Senast: Novali01
·
Hästvård Jag fattar inte vad jag gjort för ont egentligen?? Kele in på ÅB på klinik igen, ni som inte hängt med får be om en resume eller leta...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 203
Senast: bapro
·
Hästvård Vet inte om jag rapporterat de senaste klinikbesöken eller ej, men om det fortfrande finns nån som är intresserad så är här del...
Svar
8
· Visningar
1 540

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka