långsemester och skola?

emma74

Trådstartare
Eftersom maken har kontakter i Thailand så åker ner lite då och då och jobbar där - nästa gång funderar vi på att åka hela familjen och kanske stanna i 1-2 mån ( vi har gratis boeende i lyxkåk med pooloråde och grejjer :D)... men hur gör man med skolan? sonen går i 2:an och har inga problem att hänga med - kan man få uppgifter och ha "hemskola" under tiden? och ev. kanske köra lite kontakt med klassen via dator (vi kan ju köpa och donera en webcam till skolan)?
 
Sv: långsemester och skola?

En kompis till mig var i Thailand i tre månader i början av året och arbetade på Lilla Svenska Skolan på Koh Lanta i Thailand. Så det finns svensk skola där för de som är på långsemester. Eleverna har med sig material från sin hemskola som de arbetar med, men de går i skola 9-14 (tror jag) i Thailand och får hjälp av svenska lärare. Funkar tydligen jättebra.
 
Sv: långsemester och skola?

Enligt maken så ligger det ingen svensk skola i eller i närheten av Chackpong där vi kommer att bo/jobba i sådant fall...
 
Sv: långsemester och skola?

Ok. Då kan det kanske bli svårare. Jag vet inte hur skolan resonerar, men det kanske är möjligt att få ledigt såpass länge. Men det går ju alltid att försöka!
 
Sv: långsemester och skola?

Jag tror inte det är några problem att få med läxor. Webkamera och internet funkar säkert utmärkt och om du bara är lite disciplinerad där nere och pluggar en stund varje dag så borde det vara ok.

Sonen går ju på lågstadiet så nivån är inte som att försöka plugga derivata med en sur tonåring. :mad:

Prata med lärare och rektor och förklara hur det ligger till. Det är en toppenchans att lära sig lite engelska och se hur det är i en annan kultur. Lycka till och njut!

:idea:Kanske min bonde kan få utlandspraktik?? Gärna Thailand...
 
Sv: långsemester och skola?

Är lärare och har aldrig haft elev som varit borta några månader men 1-2 vad jag minns. Det är rektor som måste godkänna och (nu var detta rätt många år sen) vi skickade med det jobb vi kunde och så gjorde han väl en del extra när han kom hem. Webkameror existerade knappt då. Borde inte vara omöjligt för er, kolla upp detta tycker jag.

Edit: nu ser jag att du skrev just 1-2 månader, fick för mig att det var längre...
 
Sv: långsemester och skola?

Mina flickor hade i klass 6 en klasskamrat som var ute på långsegling. De seglade i 2.5 år ungefär. Jag tror att deras barn fick distansundervisning.
 
Sv: långsemester och skola?

Om inte jag minns fel så får rektorn på mitt ena barns skola bevilja 10 dagars ledighet under ett läsår. Om synnerliga skäl finns kan man få ledigt längre...

Det bästa är att du pratar med din sons klasslärare om vad som gäller hos er. Det mest troliga är ju att det är upp till skolledningen att bevilja ledigheten.
 
Sv: långsemester och skola?

När jag var åtta år var min familj i Australien en termin (ht i tvåan). Jag fick med mig böcker och mina föräldrar turades om att undervisa, det gick utmärkt. Inget trassel från rektor osv, såvitt jag vet. Å andra sidan var det över 15 år sen, kanske andra regler nu.

Sen har jag gått i skola i andra länder ett år här och där, det har inte heller varit något problem att komma tillbaka, bara man samkör någotsånär med svenska skolan så man ligger på ungefär samma nivå.

Min syster har vid ett tillfälle fått med sig böcker (tror hon gick i åttan då) och körde en termin i en australisk skola med svenska böcker. Det gick också.

Lycka till!
 

Liknande trådar

Övr. Barn Vår 9åring går i en stor skola, nu i 3:an. Det har sedan förskoleklass varit stökigt och ett ganska rått klimat. Gång på gång har vi...
2
Svar
35
· Visningar
7 342
Senast: Miks
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
25 770
Senast: alazzi
·
Kropp & Själ Jag hjälper en familj som bott i Sverige sedan i somras och som kommer från ett annat EU-land. Äldsta dottern i familjen ska ta...
Svar
1
· Visningar
306
Senast: Inglorion
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 481
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp