långsamkörning-hur sakta?

M

Marri

Det här med långsamkörning,hur sakta ska det gå?Anser ni att 2.50 är för snabbt över 1000 m? Eller är det bättre att hålla sig till 3.10?
Hur snabbt kör ni? Sliter det mer att långsamköra än att jogga?

Sv: långsamkörning-hur sakta?

Långsamköra och jogga är för mig samma sak. Tempot beror lite på träningsstatus, tävlingshästen joggar i en för henne behaglig takt och det ligger då kring 2.30 tempo. Då skrittar jag hellre än att småtrava, om jag vill ta det lugnare, den hästen är i alla fall mer avslappnad i skritt än igenhållen trav.

Sv: långsamkörning-hur sakta?

hos alla tränare jag jobbat hos joggar vi faktiskt jättefort.. skulle tippa runt 2.00 tempo.. å då även i nedför å full fart uppförs. det beror väl mycket på vilken häst man har å hur dom e van att träna. har du en häst som e van att jogga fort så blir den väl bara stressad av att man håller igen den. jogging för mig är när hästen kan koma ut å röra på sig i sitt avslappnade tempo - även om det är sakta eller fort... om hästen vill jogga så sakta att den nästan skrittar så får den göra det bara den e avslappnad.
man skall väl inte sitta å köra efter klocka och stirra sig blind på ett speciellt tempo - utan köra på känsla så hästen joggar avslappnat - inte knackar skor - inte slår på sig osv.. sen farten spelar ingen roll tycker jag bara dessa "kvoter" e uppfyllda!

Liknande trådar

Trav Hej Trav-Buke! Verkar lite dött på travsidan men hoppas det hänger några här fortfarande. Vad ska man tänka på när man köper hjul till...
Svar
3
· Visningar
451
Senast: Pegasus63
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 762
Kropp & Själ Trigger varning om psykisk ohälsa. Kort fattat historia, så har jag sen redan som barn mått dåligt till och från. Problem med skolgång...
Svar
18
· Visningar
1 052
Senast: Rosett
·
Anläggning Hejsan svejsan. Jag har lite frågor angående underlag som är mer tillfälligt till en ungefär 4 m lång och 5 m bred spilta med slang...
Svar
2
· Visningar
368
Senast: tara
·

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • *Ulvlek* Ronja Rövardotter
  • Vad gör vi? Del CCVIII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat